AUTUMN PAINTS IN COLORS THAT SUMMER HAS NEVER SEEN

HÖSTFÄRGER & HAPPY PLACE

Höstfärgerna. <3

Medan jag tillbringar detta veckoslut med familjen på mitt happy place så tänkte jag bjuda på några höstfotografier från förra veckoslutet här på bloggen. Vi fick några höstdagar med strålande sol och massa höstfärger och jag fångade verkligen prick varje sekund. Det var så fint! Fotografierna här ovan är knäppta i en allé som verkligen svämmade över av färggranna höstlöv - ett himla höstparadis, hehe. :-) Iallafall. Det är himla längesedan jag senast har varit på mitt happy place, jag minns faktiskt inte ens när jag var här senast, och dessutom har mamsen och papsen varit på resande fot den senaste tiden, så det känns himla mysigt att äntligen tillbringa ett höstveckoslut här nu. <3

OM EN BABYSHOWER

Mom to be. <3

Min bästa kollega och min fina vän ska bli mamma och igår vankades det därmed babyshower för vår älskade Daniela! Vi var ett stort tjejgäng som samlades för att skåla i alkoholfritt bubbel, leka roliga lekar, äta massa gott samt fira både Daniela och beibisen i magen, såklart. Det var verkligen så himla trevligt och mysigt! Ååh, vad jag längtar efter beibisgos - samtidigt som jag är himla opepp på att inte få träffa Daniela på jobbet varje dag längre, haha. <3

HÖSTFÄRGER FÅNGADE PÅ FOTOGRAFI

Färggranna höstlöv. <3

Det känns som om jag den här hösten bara har väntat och väntat på att träden och löven ska bli lika vackra som de alltid blir den här tiden på året, men det har inte riktigt hänt. Visst har många träd varit färggranna och visst har man sett att det är höst, men naturen har helt enkelt inte förvandlats till den fina färggranna sagovärld som den brukar. En dag bestämde jag mig ändå för att bege mig ut för att knäppa några höstfotografier så att jag iallafall skulle ha några fotografier från denna höst - och det är alltså fotografierna här ovan! Men så några dagar senare exploderade höstfärgerna äntligen ordentligt, så nu ska det här veckoslutet bestå av höstfotografering för att fånga det sista av hösten innan vintern tar över helt. Det var nämligen så att den första snön faktiskt anlände (!!) prick samtidigt som höstfärgerna expolerade. I några dagar nu har vi alltså fått uppleva två årstider samtidigt då träden har varit färggranna och marken vit. Märklig känsla, hehe. :-)

ETT FÄRGGRANT OCH REGNIGT BRATISLAVA

Ett skepp kommer lastat med fotografier från ett regnigt Bratislava! Vi gjorde alltså en dagsutflykt hit och även om vädret inte visade sig från sin bästa sida så hade vi det trevligt ändå. :-) Vi struntade i regndropparna, traskade omkring bland färggranna hus, försökte förstå slovakiska, blev serverade en pangbrunch, knäppte fotografier på fina byggnader i gamla stan och testade på lokaltrafiken. Ungefär så!

GULDGLIMTAR FRÅN ÖSTERRIKE OCH SLOVAKIEN

Det första vi gjorde när vi anlände till Wien var att slå oss ner på Palmenhaus uteservering och beställa varsin kall dryck. Det var tjugoåtta grader och strålande sol, så vi behövde verkligen svalka oss på något vis. :-) Men ååh, vad det var skönt att känna solens varma strålar igen!!

Ni fick ju redan se Karlskirche i dagsljus, men här är den ståtliga kyrkan i kvällsljus också. På kvällarna samlades människor runt den stora fontänen slash poolen framför kyrkan och det var prick det vi även gjorde en kväll efter middagen.

Vi checkade av många takterrasser och skålade i många drinkar under vår resa och drinken här ovan fick jag njuta av på 360° Ocean Sky. Utsikten härifrån bjuder på en otrolig vy över hela Wien och takterrassen omger dessutom hela byggnaden så att man har utsikt åt prick alla håll!

Jag äter ju väldigt sällan kött och dessutom bara vissa köttsorter vid speciella tillfällen. Att äta wienerschnitzel i Wien känner jag ändå är just ett sådant tillfälle, hehe. :-) Så middagen på restaurangen Meierei bestod av wienerschnitzel, potatissallad och rödvin.

När vi fick veta att det bara tog en timme med tåg från Wien till Bratislava bestämde vi oss genast för att göra en dagsutflykt dit. Fotografierna här ovan är alltså från tågstationen i Bratislava. Jag älskar verkligen att det är så himla lätt och går så himla snabbt att förflytta sig mellan länder i Europa!

Palmenhaus blev som sagt ett favoritställe och en av dagarna återvände vi hit för att äta brunch, men denna gång satte vi oss inomhus för att beundra alla växter och den vackra byggnaden. Jag valde en klassisk wienisk frukost med färskpressad apelsinjucie.

En kväll besökte vi Wiens nöjespark slash tivoli Prater. Vi åkte inte några attraktioner, utan gick bara runt och upptäckte nöjesparken samtidigt som vi fångade den trevliga stämningen. Nöjesparken är mest känd för sitt gigantiska pariserhjul, så det knäppte jag förstås också några fotografier på.

Här checkade vi av ännu en takterrass och varsin kall dryck. Denna gång besökte vi Onyx Bar och hade bland annat utsikt över Stephansdom och dess vackra och färggranna mosaiktak. Vi traskade så himla mycket mellan alla sevärdheter, så det var verkligen skönt att pausa så här emellanåt!

När vi anlände till Bratislava öste regnet typiskt nog ner, så för att vänta ut ovädret svängde vi bara in på ett café för att äta brunch och det visade sig vara en fullträff! Panenská kaviareň var verkligen prick ett sådant brunchställe som jag gillar. Vi beställde in fyllda smörgåsar, en smoothie bowl och fattiga riddare - mums!

BLAND MYSIGA VINGÅRDAR I WIEN

En eftermiddag tillbringade vi bland vingårdar uppe på berget Kahlenberg precis utanför Wien. Wien är en unik stad på det viset, att vingårdarna ligger alldeles intill staden och från vingårdarna uppe på berget blir man bjuden på en fantastisk utsikt över prick hela Wien. I området finns hur många olika vingårdar som helst som man bara kan traska emellan och vi besökte tre av vingårdarna. Det var verkligen en fin upplevelse - så himla trevligt och så himla mysigt.
Weingut Wailand. Det här var den första vingården vi besökte och även om jag hade målat upp en fantasi över hur dessa vingårdar skulle se ut, så överträffade den verkligen alla mina förväntningar. Den otroliga utsikten över Wien, den fina möjligheten att sitta bland vinrankorna och den härliga stämningen. Alltså, ååh. <3 Vi bestämde oss för att smaka på tre olika österrikiska viner på varje vingård och här valde vi två vita viner och ett rött vin.
Mayer am Nussberg. Vi traskade vidare längs med vägen och kom sedan fram till vår andra vingård som såg ut så här! Alla tre vingårdar vi besökte skilde sig ganska mycket från varandra och på denna vingård fick man sitta i solstolar i bergssluttningen samtidigt som man blev bjuden på en himla festlig stämning. Det var faktiskt också mest locals och väldigt lite turister som besökte vingårdarna. Här valde vi två vita viner och ett rosévin.
Wieninger am Nussberg. Vi fortsatte att traska längs med vägen och kom slutligen fram till vår tredje och sista vingård. Den påminde mer om den första eftersom man även här fick sitta bland vinrankorna, men denna vingård var mycket större. Här valde vi två röda viner och ett vitt vin. Vi skulle ha kunnat stanna kvar hur länge som helst och även besöka fler vingårdar, men tiden tog helt enkelt slut. Påvägen upp till Kahlenberg körde vi även igenom universums mysigaste by, Ginzinger, och där hade vi tänkt stanna påvägen ner tillbaka, men eftersom vi hade det så himla trevligt uppe vid vingårdarna hann vi därmed bara utforska byn genom bussfönstret. Det finns alltså många orsaker till att komma tillbaka hit någon gång! :-)

SIGHTSEEING I WIEN

Karlskirche

Haus des Meeres

Palmenhaus / Glashaus

Wien bjuder som sagt på himla många sevärdheter och här bjuder jag i min tur på massa fotografier från några av dessa sevärdheter. Vi hade picknick i Schönbrunns slottspark, knäppte de klassiska Wien-fotografierna vid statsoperan och Michaelerplatz, beundrade de mäktiga palatsen, återvände flera gånger till vår favorit Palmenhaus, fick ha justitiepalatset och dess otroliga interiör för oss själva, drack drinkar med utsikt över Burggarten, checkade av så många kyrkor att vi tappade räkningen (haha) och blickade ut över hela Wiens innerstad från restaurangen högst uppe i Haus des Meeres. Ungefär så. :-)

VACKRA WIEN

En mix av fotografier från Wien. <3

Wien är en himla vacker och fantastisk stad! Här ovan har jag samlat ihop en mix av fotografier från våra dagar i Wien och jag tycker att dessa fotografier bra beskriver staden. Wien är vackra detaljer, ståtliga hästar med kärra, österrikiskt vin, mäktiga byggnader, rooftops med fina utsikter, kultur och musik, gröna lummiga parker, slottens och palatsernas paradis, oändligt med sevärdheter, soliga uteserveringar samt otroliga trädgårdar.

EN LITEN HÄLSNING

Hej gullisar. :-) Innan det börjar dyka upp nya inlägg här ville jag bara kika in för att säga att det äntligen har blivit dags för en recap på resan vi gjorde till Österrike och Slovakien! Så under veckoslutet tänkte jag helt enkelt bjuda på massa fotografier och inlägg från resan. Enjoy. <3

EN FESTLIG RESTAURANGUPPLEVELSE

Denna middagsupplevelse på restaurang Elm är värt ett eget inlägg, upplevelsen klättrade nämligen genast upp på min topplista! Restaurangen är rätt så ny och himla populär i huvudstaden, så när Erika lyckades boka det sista bordet för kvällen blev vi himla glada. :-) Vi valde deras Elm-meny och serverades därmed bubbel och fyra olika rätter som bland annat innehöll den krämigaste burratan jag ätit i hela mitt liv till förrätt, en höstig pumparisotto och rödvin till huvudrätt samt fattiga riddare med en himmelskt god äppelkompott till efterrätt. Alla rätter var verkligen otroliga, men förutom det blev vi under middagen också bjudna på en överraskning i form av livemusik och en otroligt trevlig stämning hela kvällen. Under middagens gång var det bara fler och fler som ställde sig upp för att dansa till den härliga musiken och precis innan stängning dansade och sjöng prick hela restaurangen. Little did we know att denna fredagsmiddag i huvudstaden skulle sluta med att vi stod och dansade till latinomusik tillsammans med alla andra middagsgäster, haha. Det var bara så himla ofinskt, men himla himla festligt och roligt!! Som sagt, en restaurangupplevelse väl värt topplistan. <3

OM TRE DAGAR I HELSINGFORS

Snapshots från vår huvudstad. <3

Förra veckan tillbringade jag tre dagar i mitt älskade Helsingfors och det var ju prick lika ljuvligt som alltid! Övernattade som vanligt i Casa Wagner (hehe), tog en solig promenad vid havet, fikade och drack höstens första varma kakao, hade massa kvalitetstid med bästa Erika, drack fina drinkar på Lulu'straskade i butiker och loppisar i stan, hade en festlig middagsupplevelse på Elm, gick en oplanerad promenad i storm och ösregn, hälsade på hos bästa Sarah, åt en färggrann brunch på Levaintillbringade en mysig kväll med mina pinglor samt dansade till latinomusik. Ungefär så. Åh, jag längtar redan tillbaka. <3

EN HIMLA FIN BRUNCH

Det har vankats många matupplevelser nu under hösten och här ovan bjuder jag på fotografier från en till! I lördags blev jag nämligen bjuden på brunch på Bacchus av bästa Daniela. Vacker byggnad, drömmig brunchbuffé och ljuvligt sällskap. Som ni förstår hade vi det så himla himla fint och tyvärr gick tiden alldeles för snabbt. Jag skulle verkligen ha kunnat stanna kvar för att äta brunch och babbla med Daniela många timmar till! <3

EN MYSIG KRÄFTSKIVA

Ett skepp kommer lastat med fotografier från säsongens fjärde och sista kräftskiva! Eftersom jag har en hel pafflåda med kräftskivedekorationer och jag ännu inte hade fått använda dem denna säsong, bestämde jag mig för att avsluta september med att bjuda pinglorna aka bitchförbundet (haha) på kräftskiva hemma hos mig. Och det var verkligen en så mysig kräftskiva! Massa kräftdekorationer, skålar i bubbel, goda skaldjur, hjärtliga skratt, tända ljus, en höstlig efterrätt och nostalgiska diskussioner. MYS, alltså. <3

YOGASTREAK DAG TUSEN!

Champagneyoga. <3

Först var målet 30 dagar, sedan 100 dagar, sedan 365 dagar, sedan 500 dagar och sedan slutligen 1000 dagar. Och nu är vi där. Yogastreak dag tusen - check!! Jag hade länge funderat på hur jag skulle fira detta och det slutade med att jag ju såklart firade med champagneyoga. Det var perfekt! När jag sedan sade mitt sista namaste och skålade för tusen dagar blev jag faktiskt alldeles rörd. Tusen dagar är så himla många dagar och att jag har checkat av ett yogapass prick varje dag av de tusen dagarna är överväldigande. Tusen yogapass rymmer så himla mycket och tusen yogapass ger ännu mer. Namaste. <3

OM EN TAPASMIDDAG

En höstkväll hade bästa Daniela bjudit in sig själv på middag till oss! Hon hade egentligen bara önskat sig arancini aka risottobollar av min mästerkock, men vi ville även bjuda på några andra smårätter så därmed serverade vi alltså tapas. Tapasmenyn bestod av arancini, bruschetta, oliver, burrata, chark, marinerad melon och ostar. Och vin, förstås. Det var både en himla god och en himla trevlig middag. <3 Så med andra ord får även fler vänner gärna bjuda in sig själva på middag till oss, hehe!

SVAMPJAKT & SKOGSCHAMPAGNE

Snapshots från svampskogen.

Under hösten har vi flera gånger begett oss till skogen på svampjakt. Vissa skogsutflykter har vi hittat mer svamp och andra mindre, men vi har ändå alltid kommit hem med både kantareller och trattkantareller. En av svampjakterna hittade vi dock sisådär universums alla svampar, förutom just dem som vi var på jakt efter, haha. Som tur var, så hade min älskling packat med en flaska champagne i svampkorgen och därmed satte vi oss istället ner på en mossklädd stubbe för att avnjuta varsitt glas bubbel! Både svampjakt och skogschampagne är ju verkligen himla trevliga upplevelser. :-)

A SUNFLOWER FIELD IS LIKE A SKY WITH A THOUSAND SUNS

Här ovan bjuder jag på några solrosfotografier från vår lilla fotografering på solrosfältet. Solrosor är så himla fina och solrosfält är verkligen så vackra. :-)

SOLROSOR OCH HÖSTMIDDAG

Vi gjorde alltså en utflykt till ett solrosfält och under utflykten plockade vi både solrosor och hade en liten solrosfotografering. Väl hemma igen komponerade jag ihop solrosorna till en solrosbukett ute på balkongen, och senare fick buketten även flytta in. Jag tycker att solrosor verkligen piggar upp så himla mycket! Se bara så fint det blev på balkongen. :-)
Vi hade även bjudit över min lillasyster på middag, så medan jag fixade med solrosorna stod min mästerkock i köket och fixade ihop en höstmiddag. På menyn stod det kantarellpasta med egenplockade kantareller och till det serverades det ett gott rödvin. Allting var så himla himla gott! Solrosor, kantarellpasta och rödvin - det var årets första höstmys. <3

KLÄ OM MIDDAGSTOLAR MED MIG

Vi har fått ärva mina älskade morföräldrars gamla middagsbord- och stolar och det känns bara så fint. <3 Men precis som med de förra middagstolarna, så har jag klätt om dessa så att de bättre passar in i vårt hem. Jag dokumenterade hela klä-om-middagsstolar-projektet steg för steg och här nedan har jag sammanställt allt. Häng med!
Så här såg stolarna ut när jag påbörjade detta projekt och så här har stolarna även sett ut hela min uppväxt. :-) Steg ett var alltså att ta bort det gamla och nötta blåvit-randiga tyget.
Och det gjorde jag med hjälp av dessa verktyg. Vi råkade ha en himla liten skruvmejsel här hemma som verkligen var det perfekta verktyget för att lätt få bort alla nitar som tyget satt fast med. För nitar fanns det himla mycket av, haha!
När tyget var borttaget möttes vi dock till vår förvåning av ytterligare ett lager med tyg. Där under gömde sig ett tyg som istället var mossgrönt. Det var faktiskt en himla fin färg, men ändå ingen färg som passar hemma hos oss.
Så därmed var nästa steg att traska till tygbutiken för att leta nytt tyg. Jag hade drömt om att hitta ett sammetstyg i en viss beige nyans och det var prick det som jag hittade! Sedan klippte jag till rätt storlek på tygbitarna och därefter var det dags att nita fast tyget med en nitpistol. Här fick jag hjälp av min älskling och det gick faktiskt himla smidigt!
Voilà! Så här såg stolarna ut när de var klara. Det är ju hur enkelt som helst och går faktiskt snabbt att trolla fram ett helt nytt utseende. Och nu passar stolarna perfekt in i vårt hem. :-)