OM ETT ÄVENTYR PÅ BÖTOMBERGEN

Gänget på äventyr. <3

På söndagen drog jag med mig hela gänget till Bötombergen! Jag ville gå en ny naturstig, och väl framme bestämde vi oss för att gå en som innehöll allt från höga berg, smala stigar och djävulsåkrar till blöta områden, djupa raviner och lustiga träd. Det blev ett större och längre äventyr än vi hade tänkt oss, men det var bara trevligt, haha! Och ååh, så skönt det var att gå i naturen och den friska luften. <3

OM MYSIGA DAGAR I DEN LILLA STADEN

Höst vid mitt happy place. <3

Godkväll! Igårkväll kom vi hem till Åbo igen, efter ett härligt förlängt veckoslut hemhemma i Kristinestad. Bakom mig har jag några himla sköna, lugna och mysiga dagar. :-) Vi tillbringade mycket tid utomhus och gick många långa promenader runt den lilla staden. En dag gick vi även hela gänget en ny naturstig. Såklart fick jag också andas lite frisk havsluft vid villan! Där är det verkligen alltid lika fint, oavsett årstid. Sedan gjorde vi två besök hos älskade momi och var där i flera timmar per gång. Vi blev bjudna på pannkakslunch, gjorde himla många korsord och skrattade massor. <3 På tal om mat, så åt vi bara himla god mat under hela veckoslutet - bland annat två hemlagade bruncher och många lyxiga middagar. Slutligen gjorde jag ett v ä l b e h ö v l i g t besök till frissan och både kapade av och färgade mitt hår mörkare igen. Nu ska jag krypa ner i sängen och ta en tidig kväll. Pusshej. <3

ETT VECKOSLUT I KRISTINESTAD

Hej där! Jag tänkte bara kika in och berätta att jag och min älskling tillbringar detta veckoslut i Kristinestad. Vi har inte varit här på två månader (!!), och jag kan verkligen inte förstå hur tiden har gått så fort? Det ska iallafall bli så himla härligt att få vara här i några dagar och jag tänkte faktiskt även checka ut från datorn medan jag är här så att jag kan njuta till max. Så vi hörs helt enkelt efter veckoslutet igen! Nu ska vi äta kantarellpizzor från Jungman och dricka rödvin i soffan framför brasan i kakelugnen. Men alltså ååh, vad mysigt. <3 Ha ett underbart veckoslut ni också, gullisar! PUSS.

MY FAVOURITE COLOUR IS OCTOBER

OM ATT SAMLA STEG TILL HÄLSOSTEGEN

Så här vackert var det i stan häromdagen. <3

Nu i oktobermånad är jag som sagt med i Folkhälsans motionskampanj hälsostegen och precis som ifjol är vi även ett team på jobbet som samlar steg tillsammans. Överlag tycker jag inte att det är så svårt att uppnå målet på tiotusen steg per dag, men här nedan har jag listat några ting/tips på vad jag brukar göra nu under hälsostegen när jag verkligen fokuserar på att samla så många steg som möjligt och prioriterar (vardags)motion.

♥ Kombinerar mina runstreaks med en promenad efteråt
♥ Kör hemmaträning som innehåller många stegserier
♥ Försöker vara extra aktiv på jobbet
♥ Beger mig ut på promenad även om det är dåligt väder
♥ Lämnar bilen hemma och går in till stan
♥ Dammsuger hela lägenheten, hehe
♥ Lyssnar på bra musik eller en rolig podcast medan jag samlar steg
♥ Bokar in promenaddejter med vänner eller familj

FRÅN OKTOBERS KAMERARULLE

Jag har en hel del fotografier i kamerarullen på telefonen från denna månads bravader, och jag tänkte att jag kan bjuda på dem nu. Så att ni inte bara behöver stirra på färggranna höstlöv varje gång ni kikar in här, menar jag. ;-) Haha! Here we go:
En lördagsbrunch på Kembuz.

En cykeltur på rostande faran.

En färggrann hemlagad brunch.

En höstig naturstig i Katrinedal.

Ett fredagsmys i form av frukbricka, vaniljbullar och te.

En favoritpromenadstig (hej långt ord!) längs med Aura å.

En buffébrunch på Tiirikkala.

BALANS I LIVET

Det här veckoslutet hade jag absolut inte några planer alls, och det var bara så himla skönt!! Jag älskar att ha mycket roliga bravader inplanerade och jag älskar att vara ut på äventyr, men då och då uppskattar jag verkligen några dagar med prick noll måsten. Lite balans i livet, ni vet. :-) Jag låg länge kvar i sängen på morgnarna, jag gick långa sköna promenader, jag tillbringade tid i köket och trollade ihop min hemlagade granola, jag hade det mysigt med tända ljus, jag sprang min runstreak, jag badade bastu och jag facetimeade med familjen. Ungefär så. Ett lugnt veckoslut var precis vad jag behövde. <3

OM ETT BESÖK TILL KLOSTERBACKEN

En av dagarna när mamsen och ungen var här traskade vi omkring på Klosterbacken. Klosterbacken är ett kvarter som klarade sig undan branden här i Åbo då för himla längesedan och idag är kvarteret ett utomhusmuseum. Jag har varit i området hur många gånger som helst, men har aldrig besökt Klosterbacken, så nu passade det ju perfekt. Iallafall. Det var himla trevligt att traska omkring bland de gamla gårdarna och fina husen. Och jag tror faktiskt att det var extra mysigt nu på hösten när även alla träd var så färggranna! Som ni ser fotograferade jag massor, men jag tyckte bara att allting var så himla fint. :-)

OM ETT BESÖK AV HÖSTLOVSFIRARNA

Se vem som också har varit på besök!! Bästa mamsen och ungen, såklart. <3 De hade höstlov under veckan som var och då tillbringade de några dagar hos oss, precis som ifjol! Eftersom att coronasituationen har förvärrats igen hade vi inte några speciella planer och höll oss mest hemma eller ute i naturen, men det var minst lika mysigt och härligt ändå. Vi gjorde hemlagade middagar, gick en naturstig, drack vin, traskade runt i Åbo, åt en stor hemlagad brunch, fotograferade höstfotografier, skrattade, hade myskvällar och bara umgicks med varandra. Som vanligt gick dagarna ändå alldeles för fort - jag vill aldrig att de ska åka hem när de väl kommer hit, hehe. :-) Jag har en hel drös med fotografier att bjuda på ännu, så de kommer i följande inlägg!

HÖSTFOTOGRAFIER

EN MIDDAG I EKENÄS

Mums. <3

Long time no matinlägg, så här kommer ett! ;-) Vår roadtrip den där regniga fredagen innehöll faktiskt inte bara en destination, utan två! På vägen hem svängde vi nämligen in via Ekenäs, eftersom ingen av oss hade varit där heller. Under vår roadtrip agerade Malin chaufför medan jag agerade kartläsare samt café- och restaurangspanare, och jag hade hittat en restaurang som lät himla lovande. I Ekenäs var det alltså dags för en trerätters middag på Bistro Höijers. Till förrätt beställde vi in en tapas plate bestående av bland annat marinerade oliver, laxröra och manchego-ost. Sedan valde vi såklart en svamprisotto med trattkantareller och tryffelolja till huvudrätt. Avslutningsvis avnjöt vi en efterätt innehållande havtornspannacotta, manjarifudge och chokladsorbet. Ååh, detta var verkligen magiskt gott!! Jag älskade prick allt.

OM EN ROADTRIP TILL HANGÖ

Fredagen den nionde oktober fick jag checka ut från jobbet redan vid lunch, och det ville jag såklart fånga på något vis! Malin och jag hade kvällen före funderat över vad vi kunde hitta på för coronavänlig aktivitet en regnig dag i oktober (det var verkligen lättare sagt än gjort!!), och slutligen blev en roadtrip det vinnande konceptet!
Regnet öste ner hela vår roadtrip, men slutligen kom vi fram till vår destination - landets sydligaste stad: Hangö! Ingen av oss hade besökt staden tidigare, så det var en perfekt destination. :-) Och då kan man ju undra varför jag aldrig har varit i Hangö förut?? Speciellt under sommaren är det ju ett himla paradis och jag måste verkligen åka tillbaka nästa säsong.
Vi flydde undan regnet där ute och slog oss ner på ett café med en vacker utsikt över havet. Där beställde vi in varm choklad och varsin kakbit och så bara babblade och myste vi. <3
Resten av eftermiddagen utforskade vi den lilla staden. Vi besökte olika stränder, beundrade alla gamla och himla ljuvliga hus samt körde runt på Hangös alla små gator. Det hade regnat prick hela dagen, men när vi kom fram till denna strand på fotografierna här ovan kikade även solen fram en stund. Det var verkligen en himla härlig liten getaway med det allra bästa sällskapet!

EN FOTOGRAFERING BLAND HÖSTLÖVEN

Här bjuder jag på några fotografier från när vi fotograferade bland höstlöven i Kuppisparken. Min favoritårstid att fotografera är absolut hösten, prick alla fotografier blir ju så fina. <3

OM ATT UMGÅS MED EN FIN VÄN

Höstmys. <3

Hela förra veckan befann sig Bill på Åland, vilket betyder att jag var ensam hemma. Jag brukar alltid tycka att det är jobbigt när han är borta, jag tycker ju inte om att vara själv och blir lixom himla rastlös. Men för en gångs skull kändes det bra ändå, och det beror nog på att jag hängde med bästa Malin prick varje dag, haha! :-) Vi gick långa promenader, funderade på framtiden, åkte på roadtrip, var på en shoppingrunda, fotograferade mera höstfotografier, gjorde goda hemlagade middagar, var arga på coronasituationen samt hade kvällsmys. Ungefär så. Malin, min Malin - vad glad jag är att jag har dig. <3

OM NÅGRA DAGAR MED ÅLÄNDSKT BESÖK

Vi inledde oktobermånad med att ha Bills mamma och lillebror på besök över ett förlängt veckoslut. Det var precis lika trevligt som vanligt, och vi hann med många härliga bravader. Vi invigde veckoslutet med ett ljuvligt fredagsmys och avslutade det med måndagsmiddag i form av take away från Zeytuun. Däremellan åt vi brunch både på Kembuz och på Tiirikkala, besökte loppisar i stan, gick en promenad längs med ån, testade en ny grekisk restaurang vid namn Afrodite Taverna, var till arenan och hejade på Rick i den finska kuppfinalen, köpte churros från den internationella marknaden som hölls i stan, blev bjudna på magiskt god middag av vår mästerkock samt knäppte några höstfotografier. :-) Det blev många matupplevelser igen, men det är ju det vi är bäst på, hehe! Jag ser redan fram emot nästa besök, och hoppas att det inte är allt för länge tills dess. <3

BRINNANDE HÖSTTRÄD

Det har blivit många cykelturer nu i höst, och en solig höstdag begav vi oss iväg på en ny cykeltur. När vi kom fram till stället på fotografierna här ovan stannade vi till för att fotografera dessa höstträd. Alla träd var så starkt gula och orangea och det såg precis ut som om de stod i lågor. Det var verkligen så häftigt och vackert! Innan vi hoppade på cyklarna igen passade vi på att beställa take away-middag, så att vi kunde plocka upp det i stan på vägen hem. Det var en himla fin eftermiddag. <3

OM ETT SOMMARVECKOSLUT I SEPTEMBER

Sista veckoslutet i september var verkligen ett sommarveckoslut! Det var sisådär tjugofem grader och sol och jag ville såklart fånga prick varenda sekund. <3
Jag och min älskling gjorde en utflykt till Katrinedal för att fånga det ljuvliga vädret. Där vimlade det av ekorrar och sländor och vi satte oss ner vid havet för att ha picknick.
När sommar möter höst! Vädret kändes precis som sommar, men i naturen hade vissa löv redan börjat bli färggranna. Det var verkligen en blandning av två årstider just då.
Vi fortsatte vår utflykt med att åka till Uittamo och där satte vi oss ner för att njuta på stranden. Ååh vad härligt att få gå runt barbent den här tiden på året!!
Plötsligt blev jag himla sugen på att simma, så på kvällen återvände vi till stranden för att ta ett dopp. Det är verkligen inte varje år som man simmar i havet den tjugosjunde september. :-)
Glad och lycklig efter ett skönt och svalkande kvällsdopp. Och glad och lycklig efter ett alldeles underbart sommarveckoslut i september. <3

OM HÖSTDAGAR

Höstlöv och rostande faran. <3

Hej hej, jättemycket hej!! Här har det ekat tomt ett tag och nu längtar jag verkligen efter att få blogga ikapp. :-) De senaste veckorna har jag bara haft så mycket annat program att jag knappt haft tid att sitta vid datorn. Jag har välkomnat oktober, jag har cyklat runt i Åbo på rostande faran, jag har fotograferat massa höstfotografier, jag har simmat i havet (!!), vi har haft många gäster, jag har samlat ihop steg till hälsostegen, jag har bakat vanilj- och kardemummabullar, jag har varit på fotbollsmatch, vi har haft disco på jobbet, jag har shoppat på loppis, jag har sprungit min runstreak, jag har varit på roadtrip och jag har tagit ett stort beslut inför framtiden. Ungefär så. Jag har en hel drös med fotografier att bjuda på, så vi hörs snart igen! PUSS. <3