FEST EFTER FEST

Bästa girlsen igår. ♥

Godmorgon på er. :-) Ååh, gårkvällen blev verkligen så sjukt galen och rolig! Vaknade upp med Anna bredvid mig efter bara några timmars sömn och vi mår väl inte riktigt himla bra just nu, men sådana bagateller finns det ingen tid för (haha). Nu är det nämligen dags att avsluta denhär fantastiska månaden på topp. Det vankas Future Music Festival i Sydney och jag är så så så P-E-P-P!! Pusshej.

FRÅN HEMMAKVÄLL TILL PARTY

Den planerade fredagskvällen hemma i min säng förändrades plötsligt snabbt till en utgång med girlsen. En lugn stund mitt i allt har-så-mycket-program-att-jag-aldrig-är-hemma-stoj skulle kanske nog vara himla välbehövligt för mig just nu.. Men det är ju faktiskt fredag ändå. ;-) Skål hörni!

MADAME TUSSAUDS

Såhär såg onsdagens bravader ut. Tog över världen, spelade gitarr vid en brasa, lekte sportproffs, klädde ut oss i fula peruker (och mycket annat), showade, sjöng, tämjde en krokodil, tog selfies, körde racerbil, blev intervjuade på tv, pussade på snyggingar, hängde med massa coola personer och lite sånt. Besökte alltså Madame Tussauds med Anna och vi hade verkligen SÅ roligt, haha.

DEN SISTA MÅLTIDEN MED MIN PENGUIN

Tisdagseftermiddagen och kvällen tillbringade jag med min Janne som äntligen kommit tillbaka från sin resa. Ååh, det var så himla bra-igt att se henne igen!! Först strövade vi runt i hamnen och tog hennes sista foton vid operahuset och sedan gick vi till en supermysig restaurang i Kings Cross för att avnjuta kinesiskt och några glas cider medan vi catchade upp prick allt och lite till. Sen var det slut på det roliga. För då var det nämligen dags för tusen hejdåkramar, eftersom Janne nästa dag skulle lämna mig och Australien och flytta hem tillbaka. Det känns verkligen bara så himla himla (ursäkta) förjävligt, något annat kan jag inte säga.. Miss you heaps already, my beloved penguin. ♥

CHINESE NEW YEAR

I söndags när vi kom hem från surfcampen, lämnade vi i city och mötte upp Anna. Det vankades Chinese New Year's Festival. Först tittade vi på den långa paraden som gick längs med hela George Street och därefter fortsatte vi vidare till Darling Harbour för att se på fyrverkerierna. Och igen, Sydney kan det här med raketer. Så mäktigt!

OM ETT MYSPARTY

Jag var tvungen att göra bilderna svartvita eftersom de, för att säga det på ett snällt sätt, var för fula för att visas i färg, haha. Iallafall, efter en hel dags surfing på lördagen så satt det perfekt med en varm dusch, tacos till middag samt party klädd i myskläder. Bästa alltså! Kortspel, så mycket skratt, huvudvärksvin, djupa diskussioner, förvirrande ölspel vid namn tjugoett, poolbus, musik, vem-flätar-den-finaste-flätan-tävling, red cups, bonfire på beachen, äventyr mitt i natten och så var väl kvällen typ lika suddig som sista bilden. Bara så toppen.

SURFCAMP

Dag ett.

Dag två.

Alltså surfcampen och surfingen då - alldeles sjukt roligt!! Dock hade vi ju grymt otur med vädret och vågorna på grund av cyklonerna som Queensland drabbades av. Jag menar, lördagen bjöd på ett tjockt molntäcke samt delvis regn medan söndagen var varm och solig, men istället möttes vi av en inte så trevlig skylt. Och jaa, vågorna var verkligen massiva. Men annars så! Vi hade roliga surflärare, vi kunde faktiskt stå upp på brädan och leka riktiga prosurfers och så var vi absolut bästa gänget. Helt enkelt awesome!

FRIYAYYY

Våra fina blommor från denna veckas playgroup.

Hej där. :-) Så är det fredag igen (!!) och jag förstår nog inte hur tiden kan gå såhär himla fort, alltså. Dessutom är min februarimånad så full med roliga äventyr och det känns som om jag bara (bokstavligen, haha) flyger och far hela tiden, vilket gör att allting bara går ännu fortare. Och denna helg är ju inget undantag. Nu är det dags för något som jag har väntat på att få göra enda sedan jag flyttade till Australien, typ. Det är äntligen dags för en surfcamp! WOHOO - så himla taggad alltså. Jag tror denhär helgen blir riktigt awesome, och jag hoppas att ni också ska ha en bra en! Pusshej.

BONDI ICEBERGS

Här kan man ju hänga. Varje dag. Föralltid.

BEACH DAY

Det var alldeles för länge sedan jag hade varit till beachen här i Sydney, så vad passade då inte bättre än att spendera min lediga onsdag på Bondi? Gassande sol, en god smoothie och härliga vågor och så var min dag komplett.

SWING

Denhär gungan och denhär magiskt fina bakgrunden var orsaken till varför vårt fotouppdrag ägde rum exakt här. Ni kanske förstår varför. Ååh, jag bara älskar dessa bilder. Och ååh, jag bara älskar Sydney. ♥

DOVER HEIGHTS

OM EN JULIA-OCH-OLIVIA-DAG

Rose Bay.

I tisdags spenderade jag nästan hela dagen med Julia. Efter att jag hade fört kidsen till daycare åkte jag och plockade upp Julia istället och så bar det iväg på ett fotouppdrag, hehe. Vi körde till Dover Heights, som kan ha en av de finaste utsikterna över Sydney, för att knäppa lite magiska bilder på skylinen. Jag ska visa er resultatet senare. :-) Då vi fotograferat färdigt körde vi vidare till Rose Bay, där vi tog en lunch vid hamnen och sedan bara vandrade längs med stranden samt satt och njöt av solen och vädret. Därefter var det dags att åka hem igen och hämta gullisarna från daycare och så var det återigen några timmar jobb. Som avslutning på denna dag mötte jag sedan upp Julia igen utanför bio och så var det äntligen dags att se Fifty Shades of Grey. Toppendag!

OM ETT MYSIGT AVSLUT PÅ LÖRDAGEN

Såhär såg gårkvällen ut efter att Anna hade anlänt. Vi fixade ihop lite gott att äta som vi sedan mumsade i oss framför en film och däremellan hade vi djupa diskussioner om allt mellan himmel och jord. :-) Mys!

ALLA HJÄRTANS DAG

Hej på er finisar! Började fundera på vad jag gjorde den fjortonde februari ifjol och kom på att jag då befann mig på en abikryssning dansandes och festandes med världens bästa klasskompisar. I år då igen agerar jag denna dag småbarnsförälder! Kontraster alltså, haha.. Iallafall, mina hostparents har åkt iväg på tumis över helgen, så jag är alltså barnvakt medan de är borta. Men att tillbringa alla hjärtans dag med mina gullisar är bara mysigt, och dessutom kommer bästaste Anna över ikväll för att hålla mig sällskap och så stannar hon även här för sleepover igen. Imorgon sen ska vi ut på något äventyr tills föräldrarna kommer hem och sedan får vi se vad resten av söndagen har att bjuda på. Nu önskar jag er en fin helg och glad alla hjärtans dag. ♥ PUSS.

OM ATT BAKA MUFFINS

Vi fortsatte på bakfronten senare i veckan och igår gjorde vi kladdkaksmuffins med gullisarna. Storasyster var en så duktig hjälpreda och hjälpte mig att hälla i och röra ihop alla ingredienser samt rada ut formarna, men höjdpunkten var nog då hon fick äta smeten från visplarna och bunken. :-) Och lillasyster fick ju vara med på ett hörn också förstås, även om hon mest bara fick se på. När muffinsarna sen var färdiga fick vi smaka på varsin och de var riktigt goda. Mums!

KARELSKA PIROGER

I tisdags bakade jag och min hostmamma inget mindre än äkta finska karelska piroger, så jag har fått mumsa i mig av dessa hela veckan. Det var sisådär ett halvår sedan sist och när vi dessutom gjorde dem själv var det såå himla gott!
Och det här då: hemgjorda karelska piroger toppat med munavoita. Alltså. <12345

SKYDIVE - THE MOVIE

Ett skepp kommer lastat med en film från min skydiving. Enjoy:

SKYDIVE

Jag har försökt fundera ut hur jag ska beskriva det här, men det är svårt. Det var så himla coolt awesome roligt fantastiskt galet amazing härligt pirrigt adrenalinfyllt tufft.. ÄÄÄÄ, DET VAR DET HÄFTIGASTE JAG HAR GJORT I HELA MITT LIV!

/en lycklig aivilos som tydligen inte kunde sluta smilea

SKY IS NOT THE LIMIT

Igår befann jag mig prick här. Ja, precis det - uppe bland molnen. Jag minns att jag bara nämnde att jag blev himla glad över min julklapp som jag fick av min hostfamily, men sedan berättade jag med flit inte något mera om det. Orsaken till det var att julklappen var en upplevelse som mamsen inte var så förtjust i att jag skulle ta del av, eller för att vara riktigt ärlig fick hon ont i magen av bara tanken, så hon ville helt enkelt inte att jag skulle berätta när detta sedan skulle ske. Så det här har alltså varit min egna lilla hemlighet. Sen kom onsdagen den elfte februari tjugohundrafemton och jag fick göra något som ser så sjukt häftigt ut och som jag länge har velat göra. Jag fick testa på skydiving!! Och mamsen sov ovetandes så sött, hehe.. Iallafall, kika in lite senare så ska ni få se en hel drös med bilder, och om jag är tillräckligt teknisk tänkte jag bjuda på en film också. :-)

FROM A PHOTOSHOOT IN PARADISE

HYAMS BEACH

Efter att vi lämnat campingområdet på söndagen spenderades resten av dagen i finaste paradiset med kristallklart hav och världens vitaste sandstrand. Hyams Beach. ♥ No more words needed.

SUNRISE

Soluppgången i tio bilder med sisådär två minuters mellanrum, varsågod.

BEFORE SUNRISE

Alltså jag får nog aldrig nog av alla dessa magiska himlar och stränder. De här bilderna är tagna någongång runt klockan nollsex nollnoll, medan vi väntade på att solen skulle börja gå upp. Dessutom kunde vi också se delfiner som hoppade i vågorna. Bättre start på morgonen kan man väl inte ha.

WITHOUT THE DARK, WE'D NEVER SEE THE STARS

Jag lyckades fånga stjärnhimlen som vi sov under på foto och såhär såg det alltså ut. Alldeles förtrollande fint.

COSY SATURDAY NIGHT

När solen hade gått ner och det började bli mörkt, gick vi ner till beachen vid campingområdet för att se på havet och stjärnorna. Då möttes vi av denna syn och när vi kom närmare visade det sig att ett gäng människor hade beach party i grottan. De hade tänt ljus längs med väggarna så att hela grottan var upplyst och sedan satt de alla runt en eld och grillade samt drack medan det spelades musik i bakgrunden. En av dem såg oss och kom fram för att prata och plötsligt var vi inbjudna till deras lilla party och befann oss också i den magiska grottan. Kanske det mysigaste någonsin.

GREEN PATCH

En liten miniutflykt vi gjorde hade denna beach som slutdestination. Vit sandstrand och havets blåa härliga färger. Ååh, vilken himla fin strand!

THE CAVE

CAVE BEACH

Från campingområdet behövde man bara gå ner längs med en trappa för att komma till beachen, så här spenderade vi dagen efter att vi flyttat in på campingen. Beachen har också en grotta i berget (därav namnet), så dit gjorde vi också ett besök.

CAMPING LIFE

Så vi hade alltså bestämt oss för att campa de dagar vi befann oss i Jervis Bay, så nu tänkte jag att vi tar en titt på hur campinglivet såg ut för oss. Häng med vetja!

Efter ett par stopp under vår roadtrip kom vi äntligen fram och då sökte vi direkt upp vårt campingområde, som förövrigt hette Cave Beach Camping Ground. När vi letat upp en lämplig plats satte vi igång med att sätta upp tältet, vilket förvånansvärt nog förlöpte utan desto större problem, haha.
Och såhär fint (och himla stort) blev det till slut! :-)
Det bästa av allt var ju att vi på campingområdet hade massa kängurur som fritt skuttade runt, och kom till och med fram och hälsade på oss. Gullisar.
På lördagskvällen lekte vi barbequemästare igen och fixade ihop en god middag bestående av kyckling, halloumi, majs, vitlöksbröd och zucchini. Sen tyckte girlsen att det var dags för mig att smaka på deras tyska delikatessdryck radler, så då blandade vi öl och lemonad och skålade i det också. Det var inte alls gott, hehe.
Här är vi redo att gå och sova efter en lång dag. Vi var så trötta att vi allihopa nog somnade före midnatt. Och att sova i tält då? Bara så mysigt.
På söndagsmorgonen hade vi väckning nollsex nollnoll, för vi skulle nämligen gå ner till beachen för att se på soluppgången. När vi kikade ut genom tältet, var dessa filurer redan utanför och väntade på oss.
Efter frukosten, som bestod av en mumsig fruktsallad och åts ute vid ett träbord i naturen, började vi så småningom ta ner tältet igen och när vi var färdiga packade vi in allt i bilen tillbaka och lämnade campingområdet för denhär gången.

Att campa var ju hur roligt och mysigt som helst!

TILLBAKA FRÅN EN ROADTRIP TILL PARADISET

Hej på er finisar! Nu är jag återigen hemma efter återigen en alldeles underbar roadtrip. Jervis Bay är då verkligen ett himla paradis och vi har haft en så så fin helg! Kameran är full av bilder som blivit knäppta under dessa dagar, så ni kan nog vänta er en ny bild- och inläggsbomb. Tills dess bjuder jag på dessa två roadtrip-bilder. :-) PUSS.

ON THE ROAD AGAIN

Två sängfärdiga flickor hälsar godnatt med några halvfula webcambilder! Denna fredagkväll är Anna här för sleepover, för imorgonbitti är det tidig väckning och så åker vi för att möta upp Lena och Rosanna. Det är dags för en till roadtrip!! Denna gång roadtrippar vi till Jervis Bay, vilket ju typ är paradiset. Beach-häng på vackra stränder  och campande under stjärnorna är helgens program. Alltså ååh! Nåja, nu är det sovdags. Vi hörs antagligen först på måndag, så ha en fin helg ni också! Natinati. ❤

OM IGÅR, IDAG OCH IMORGON

Tjena! Igår var jag ledig och eftersom vädret bestämde sig för att vara grått och kallt blev den planerade beachdagen en shoppingdag med Lena istället. Fast det var ju förstås inte så dåligt det heller, hehe. Kvällen bestod av gym och sen hände det nog inte något mer märkvärdigt den dagen. Idag har jag jobbat från nollsex fyrtiofem till sjutton fyrtiofem och sedan mötte jag upp Anna i city för att gå och dansa. Dock var det allt för länge sedan jag hade sett henne, så denna dance class blev kanske lite för mycket prat och lite för lite dans.. Men lika kul som vanligt ändå! Imorgon är det äntligen fredag och när jag har avslutat jobbdagen har jag en toppenhelg framför mig, igen en gång. :-) Pusshej.

BBQ AT THE BEACH

Lördagens bravader bestod av barbeque på beachen. Runt lunchtid möttes vi upp med girlsen och så begav vi oss till Bronte med massa god mat. Det var tydligen inte bara vi som hade planerat att grilla denna soliga dag, så medan vi väntade på vår tur låg vi i solen och babblade om allt och inget. När vi sedan äntligen hade fått tillreda vår bbq-picknick fick vi avnjuta allt från vitlöksbröd och kyckling till majs och marshmallows. M u m s!

TARONGA ZOO

Destinationen för vårt äventyr i fredags var Taronga Zoo, som förövrigt måste ha finaste läget av alla djurparker i hela universum. Vi traskade runt bland alla djur i flera timmar och här ovan ser ni vilka våra favoriter blev denna gång. Busiga apor, gulliga zebror, sovande lejon, mäktiga tigrar, söta elefanter och posande giraffer.

OM JOBB, GYM, HELG & SKYPE

Bästa Sydney.

Hej finisar! :-) Medan bloggen har fyllts av bilder från Byron har vardagen här i Sydney seglat förbi. Har haft helt vanliga jobbdagar, med undantag från i fredags då gullisarna och jag begav oss ut på äventyr och gymmet har antagligen fått ett x-antal besök eftersom personalen börjar utbrista "Olivia, again??", haha. Sen har jag också haft en lugn och skön helg samt hunnit med några skypedejter. Ungefär så då. PUSS.

AFTER SUNSET

Alltså himlen i Byron efter solnedgången var ju alldeles magisk, så dessa fina bilder vi tog en av kvällarna ska få äran att avsluta hela denhär inläggsbomben om vår resa. Vår himla himla bra-iga resa.

AUSTRALIA DAY

Den tjugosjätte januari innebar inget mindre än Australia Day. Den dagen firade vi med strandhäng, flaggor, middag och drinkar. Såhär Australia Day till ära måste jag bara säga att det bästa jag har gjort är att ha flyttat till Australien och det känns så obeskrivligt himla fint att få kalla detta underbara land till hem. ♥

SNORKELING WITH FISH AND TURTLES

Jaa, dessa smickrande bilder bjuder jag väl på.. :-)

Ett annat fantastiskt äventyr vi hann med var att snorkla. Vi klädde på oss våtdräkter, satte oss i en båt som körde ut oss till en liten ö, fick snorkelutrustning samt simfötter och så hoppade vi i havet. Och oj så häftigt och kul det var! Vi såg massa fina fiskar och korall och som avslutning på det hela råkade vi också få syn på en jättestor sköldpadda! Helt amazing.

AUSTRALIA'S MOST EASTERLY POINT

CAPE BYRON LIGHTHOUSE

Cape Byron Lighthouse är lite ett måste då man besöker Byron Bay, och sådana turister som vi är var vi ju såklart tvungna att ta oss upp dit. Detta lighthouse lyser starkast av alla lighthouse i Australien och befinner sig dessutom på den östligaste udden av hela landet. På vägen hem tillbaka gick vi en coastal walk runt udden och då fick vi också stå på prick den östligaste punkten av hela himla Australien. Byron Bays turistattraktioner - check.

HOSTEL POOL

Vi hade det så lyxigt att vårt hostell till och med hade en egen pool. Så när vi inte befann oss på beachen, var ute på äventyr eller sysslade med andra bravader låg vi i poolen med en cider i handen och svalkade oss tills vi blev skrynkliga som russin. 100% semesterfeelis!

MAIN BEACH, BYRON BAY

KAYAKING WITH DOLPHINS

Ett av våra äventyr under resan var något så fantastiskt som att paddla med delfiner! Att paddla i stora vågor var ju mycket tyngre än det ser ut, men det var riktigt roligt iallafall och sen var det ju såå värt det när vi äntligen kom tillräckligt långt ut på havet så att vi kunde se delfinerna simma alldeles bredvid kajakerna. Dessvärre har jag inga delfinbilder att bjuda på eftersom det var så svårt att fånga dem på bild, men det var verkligen en fin upplevelse. :-)

WHEN THE SUN GOES DOWN

Första kvällen i Byron spenderade vi vid beachen. Vi satt bara och njöt av stunden och beundrade himlen som med solnedgången förvandlades till rosa sockervadd. Så himla fint!

MINYON FALLS

Påväg hem från Nimbin stannade vi till vid ett vattenfall. Detta var antagligen mitt femtioelfte sedan jag flyttade till Australien, men alla är lika fina och fascinerande så man kan inte få nog av dem! Efter att bokstavligen kört igenom en flod på vägen till vattenfallet, tagit allt för många selfiestickfoton med vattenfallet, varit sisådär två centimeter ifrån att ha tappat bilnyckeln ner för vattenfallet och tvärbromsat för en beibikrokodil på vägen hem från vattenfallet var vi nog så himla färdiga med vattenfall för denna gång. Slutet gott - allting gott, haha!