JAG SKA BLI SAMBO

Äntligen månadsbyte. Som jag har längtat till detta! Jag sitter för tillfället i bilen påväg ner till älskade Helsingfors tillsammans med mamsen och papsen. Där ska vi sedan möta upp Bill och hans föräldrar. Imorgon får vi nämligen hämta nycklarna till vår första gemensamma lägenhet!! Bill har ju nog mer eller mindre bott hos mig redan över ett år, men jag kan inte ens beskriva hur bra det ska bli att få ett gemensamt hem samt att officiellt få bo på samma adress och bli sambos. Underbart! Iallafall. Idag och imorgon kommer med andra ord mest bestå av flyttkaos, men jag ska också pussa på min favoritperson så mycket jag bara hinner. P I R R I G.

OM HELGJOBB & VÄDER

Har checkat ut efter återigen en serie på fredag-lördag-söndag-jobb. Alltid helgjobb. Jag har dessutom jobbat kvällsskift, så något annat har jag inte hunnit med. Dessa bilder ovan knäppte jag iallafall under lördagskvällen när jag landade på villan efter jobbet. Spegelblankt och solnedgång. Kan vara det finaste som finns! Annat var det i fredags, när vädret bjöd på århundradets åskväder. Det regnade så hårt att man inte kunde se någonting när man såg ut genom fönstret och blixten slog ner på flera ställen. Omväxlande väder, minst sagt.

OM DEN SOMRIGASTE DAGEN

I torsdags var jag ledig, och totalt inställd på ännu en grå och tråkig dag. Jag kunde därför inte tro mina ögon när jag vaknade upp till en klarblå himmel och vindstilla. Perfekt väder ju. Jag väckte snabbt ungen och några minuter senare satt vi i roddbåten. Det var så himla fint på havet, och vi rodde omkring i över en timme. En härligare start på dagen kanske inte ens finns. :-)
Dagen visade sig bli den bästa sommardagen på hela sommaren. När vi kom iland igen låg vi och solade, spelade både badminton och boccia och jag tog till och med äntligen årets första dopp (!!). Till middag fixade vi ihop grillspett, grillade grönsaker samt halloumi och även det blev den godaste grillmaten på hela sommaren. MUMS alltså. På kvällskvisten hoppade vi i båten och tog en alldeles ljuvlig tur på det spegelblanka havet.
Passligt tills vi var hemma igen, var badtunnan varm. Vi dök därmed raka vägen ner i baljan och satt och njöt medan vi förevigande den rosa solnedgången. Kanske bästa avslutet på en dag också! Den finländska sommaren kan då verkligen överraska, önskar bara att dessa dagar kunde existera snäppet oftare. Nu får man bara passa på att njuta när man kan, och det gjorde jag verkligen. ♥

ELAFONISSI

Tänkte avsluta Grekland med dessa bilder, från vackra Elafonissi. Det bästa jag vet med att resa är att upptäcka fina ställen, och detta var ju verkligen en pärla. ÄLSKAR VATTNET!!

NÄR EN FIKA BLEV TILL VARSIN KALL

Igår hade jag en SÅ trevlig eftermiddag. Efter jobbet mötte jag nämligen upp mina gamla högstadievänner som jag träffar sisådär en gång om året nuförtiden. Vi började med en fika och hade sedan mellanlandning vid strandpromenaden innan vi slutligen hamnade på terrasshäng. Fick verkligen skratta i flera timmar! Härligt att allting är som förr även fast man ses så sällan. :-)

MARKNADSLÖRDAGEN

När jag fick checka ut från kvällsskiftet på lördagen åkte jag raka vägen till Jungman för att byta ut mitt tältarmband. Därefter samlade jag ihop och plockade upp alla mina barn (hehe) och så åkte vi till mig igen. Det blev en miniförfest på bara någon timme, men vi hann ändå spela drickspel, ha photoshoot och slåss om DJ-titeln.
Med blommor i håret skuttade vi iväg till tältet för ännu en toppenkväll. Tältet var fullt av vänner och bekanta och bandet spelade så bra låtar att vi aldrig kunde sluta dansa! Vilken himla succé marknadshelgen blev ändå!

MARKNADSFREDAGEN

Min enda sväng på marknaden under helgen gick jag med mamma efter morgonskiftet på fredagen. Är lite extra ledsen i år att jag fick så lite tid för det, eftersom det bland annat var många nyheter samt hur fint som helst vid strandpromenaden och mattorget. Vi köpte iallafall urgoda brittiska ostar samt de obligatoriska lakritsremmarna!
På kvällen började alla fina vänner rulla in på gården, som sig bör en marknadshelg. Vi spelade beer pong, lyssnade på musik, hade matcher i både kubb och ölkubb samt busade massor. Lite före midnatt var vi alla redo att traska till tältet, men därifrån var alla bilder tyvärr alldeles för suddiga. Vi träffade på himla mycket folk samt dansade oss svettiga på dansgolvet. HIMLA rolig kväll!!

OM NÄR BILL VAR PÅ BESÖK

Vi fick njuta av en riktig sommardag med allt vad det innebär. Sola, åka båt, spela trädgårdsspel, äta grillat och lyssna på musik.
Vi grillade allt gott man kan tänka sig - och drack rosé till.
Vi hade planerat att åka ut till skären, men mitt ute på havet fick vi vända på grund av för mycket blåst. Istället hade vi picknick på gräsmattan.
Vi hängde på villan och hade villamys. <3
Vi gjorde oss fina och åt middag på Jungman med familjen.
Vi åkte båt in till stan en kväll. Det var kallt, men himla härligt och fint.
Vi bjöd in bästisarna på fem-kamp. Vi tävlade i boccia, pilkastning, mölkky, trädgårdsyatzy och kubb. Värt att nämnas är att SANDRA OCH JAG VANN!!
Vi åt småplock som belöning efter fem-kampen. Vi fick ha på stickatröjor och värmelampor för att inte frysa på glasverandan (älskar den finländska sommaren..).
Vi mumsade självklart på varsin glass på Camping.
Vi pussades och var glada över att få vara tillsammans.

EN BEHÖVLIG LEDIG DAG

En jobbselfie.

Hej på er! :-) Jag har överlevt helgen, och jag måste erkänna att jag var tveksam redan på lördagen, hehe. Har som sagt firat marknadshelg samt bokstavligen kämpat mig igenom jobbet, så det har inte funnits en lugn stund de senaste tre dagarna. Idag ska jag därför inte ens lyfta ett finger. Tänker ligga i sängen och mumsa på mitt marknadsgodis prick hela dagen. Det låter väl för himla sköönt. PUSS.

FRÅN EN ROLIG SAK TILL EN ANNAN

Han gör mig så lycklig.

En vecka går så himla fort, speciellt när man inte vill att den överhuvudtaget ska ta slut. Jag är just hemkommen från att ha pussat hejdå åt världens bästa. Vi har verkligen haft det så härligt tillsammans. <3 Jag ska berätta mera en annan dag! Iallafall. Ungen följde också med när vi åkte till Björneborg, så att vi kunde pricka in en shoppingrunda på samma gång. Fyndade verkligen så mycket bra!! Nu är helgen på intågande igen och det vankas Kristinestads bästa helg, M A R K N A D E N. Tyvärr ska jag, surprise surprise, även befinna mig på jobbet prick varje dag under helgen.. Men hursom, så kommer det bli en himla succé!

ROADTRIP

Olivträd uppe i bergen.
Påväg mot Kissamos för en fika.
Min blåa klänning matchade perfekt med vår lilla bil.
Kurviga och slingriga vägar överallt.
Ett fält med vindruvsrankor.

En annan roadtripdag. Denna dag valde vi att besöka de närliggande städerna samt åka upp i bergen och att ta del av greklands natur och odlingar. En annorlunda, men mysig dag.

VÄLKOMMEN EFTERLÄNGTADE FREDAG

Efter jobbet igår mötte jag upp Malin för en fika. Vi gick till café Lebell eftersom ingen av oss hade varit där tidigare, och både gården samt det gamla huset är hur mysigt som helst! Jag valde en kanelbulle som just hade kommit ut ur ugnen och var sådär perfekt fluffig och ljummen ännu. Förutom det, och att vi har haft pappas faster från Sverige på besök i några dagar, så har det inte hänt något speciellt alls hittills denna vecka. Kombinationen tomatkarneval och jobb samt morgonskift hela denna vecka har resulterat i väldigt få timmar på sömnkontot, så jag har mest bara varit trött, haha..
Idag däremot väntar kvällsskift och jag tog därmed en lång sovmorgon för att tanka lite. Dessutom är det ju världens bästa dag idag också! Det är äntligen fredag, jobbpass fjorton av fjorton är snart avcheckat, en ledig (!!) helg knackar på dörren och om tolv timmar får jag pussa på min favoritmänniska i hela världen. Ja, ni läste rätt. Efter jobbet idag ska jag hämta upp honom och sedan får vi spendera en hel vecka tillsammans. Ingen är lyckligare än jag.

BALOS

Första dagen med hyrbil gjorde vi en roadtrip som hette duga. Vår destination var lagunen Balos, men för att ta sig dit skulle man köra upp för och över ett berg. Vägen var grusig, smal och förskräckligt slingrig, samtidigt som bergsväggen stupade rakt ner i havet. Slutligen kom vi fram levande ändå, och allt var såå himla värt det! Efter en hike ner för berget möttes vi av detta. Ett himla paradis! Utsikten var alldeles underbar och färgen på vattnet var så fantastiskt. Vi konstaterade snabbt att lagunen var ett av de finaste ställena vi har varit på.

TOMATKARNEVALEN

Orsaken till varför det ekade tomt här över helgen var 1. tomatkarnevalen (!!) och 2. helgjobb (igen). Som ni förstår gick nästan alla dygnets timmar åt. Jag börjar förövrigt bli riktigt duktig på att kombinera fest och jobb vid det här laget, haha. På fredagen mötte jag upp Sandra för att titta på dansuppvisningar innan vi gick och åt buffé på Brasseriet med ett gäng andra. Därefter tog vi en vända på marknadsområdet innan vi (läs: jag) avslutade med varsin kall i öltältet. Lördagen inleddes med förfest hos Anna, där spelade vi bland annat kubb och ölspel. Sedan var det dags för tältet! På något vis lyckades jag vara med i både en danstävling samt en frågesport och efteråt dansade vi loss resten av kvällen. Med andra ord: återigen en rolig karneval, men det bästa var ändå att jag fick träffa alla saknade gullisar!

SOMMARENS BÄSTA KVÄLL

I torsdags samlades som sagt jag och bästisarna hos Sandra och vi började nästan direkt på med att fixa inför middagen. Tapas stod på menyn och vi bestämde att vi även skulle göra detta till en tradition. Iallafall. Vädret var p e r f e k t, så vi dukade fram alla fat med godsaker ute på terrassen. Åh, det var verkligen så gott!!
Vi åt tills vi nästan sprack, skrattade massor, avverkade samtalsämnen om allt från bröllop och utbyte till ekonomi och våra första fageröminnen, lyssnade på musik samt njöt av solen och värmen. Efter middagen ville jag ju förstås knäppa några bilder på hela gänget, och även Moa-hunden fick vara med. Elin drog en halvdålig vits och lockade därmed fram skratten på bilderna, haha!
Kvällens aktivitet bestod av en pilkastningstävling. Vi bestämde oss för att tävlingen skulle gå ut på att först komma upp till 100 poäng, och den som förlorade var tvungen att fixa ihop efterrätten. Dock är Sandra och jag sådana tävlingsmänniskor att det inte bara gällde att inte förlora mellan oss, utan man ska ju såklart vinna prick hela tävlingen.. ;-)
Det slutade med att Jannica fick steka belgiska våfflor åt oss, och sedan toppade vi med nutella, glass och jordgubbar. MAGISKT. När det började närma sig midnatt avrundade vi världens bästa sommarkväll. Den får tio av tio solar. ♥

OM EN BÄTTRE TORSDAG

Vet ni varför idag är en bra dag? Jo, jag har nämligen checkat av hälften av den långa jobbperioden och imorgon väntar en välförtjänt ledig fredag. Så jäkla skönt! :-) DESSUTOM har lyckopillret Elin kommit hem från sitt utbyte, så ikväll vankas det middag med mina pinglor när hela gänget är samlat igen. ♥♥♥

CHANIA

När det blev mulet en eftermiddag bestämde vi oss för att ta lokalbussen till staden Chania. Där traskade vi runt i den fina hamnen och bland de färggranna husen. Vi pausade och satte oss ner vid en taverna med utsikt över vattnet och alla människor. Vi beställde något smått att äta samt varsin kall dryck - han en lokal öl och jag färskpressad apelsinjuice. Bill brukar säga att det känns som att vara med ett litet barn när jag många gånger föredrar något annat framför alkoholhaltiga drycker, hehe. :-) Sedan fortsatte vi vidare på små mysiga gator och avslutade med ett besök till en stor saluhall innan vi hoppade på bussen hem igen.

GREKLAND

Okej gullisar, nu ska jag börja bomba er med bilder från Grekland! Eftersom semesterlivet kan vara ganska enformigt, tänkte jag dela upp det som så att det blir ett allmänt inlägg och därefter bjuder jag på mera bilder från vissa dagar. Sista kvällen knäppte vi snabbt dessa bilder ovan, Greklands färger till ära.
Som sig bör tillbringande vi största delen av resan på stranden. Nedanför vårt hotell fanns denna lilla strand, och här trivdes vi mycket bättre än på de trånga turiststränderna. Så mysig och fin! Och parasollen! Vi varvade solandet med att svalka oss i havet, samt läste böcker och lyssnade på musik. Några dagar beställde vi lunch på stranden också.
Eftersom denna man är en mästerkock och väldigt intresserad av mat, bjöd han många kvällar på egengjord middag. Här sitter vi på vår balkong och avnjuter en himla god grekisk sallad, förstås! Väldigt mysigt också. :-) Vi åt troligen fetaost eller halloumi prick varje dag, men det är ju så gott!!
När vi inte hängde på stranden, låg vi vid poolen istället. Att bara flyta runt på vattnet var så otroligt skönt. Vi bodde på två olika hotell, och mitt största krav var att det måste finnas en bra pool, hehe. Jag menar, hur klarar man sig utan en pool ens?
På tal om boende. Vi bestämde oss för att bo en bit utanför alla turistfällor, men ändå väldigt nära till allting, och det var verkligen ett bra beslut. Nu slapp vi alla jobbiga turister, medan vi istället bodde "på landet" och hade getter, tuppar, hundar, katter, får och fåglar som grannar. Dessutom var vi omringade av oliv- och olika fruktträd samt vindruvsrankor. Idylliskt, och igen, såå mysigt!!
På kvällarna myste vi mest. Här hade vi gått en promenad som avslutades på stranden. Solnedgången bakom bergen var så himla fin, men jag lyckades tyvärr aldrig riktigt fånga den.
Precis bredvid hotellet fick man färskpressad appelsinjuice för en löjligt billig peng, så där blev vi stammisar. Oftast blandade vi ihop det till en god sangria och delade på en skål/kanna per kväll medan vi avverkade många diskussioner.
Vi hyrde bil i några dagar för att åka på äventyr och upptäcka lite mera. Stranden här ovan heter Falassarna, och detta var eftermiddagsstoppet en av dagarna. Även om vattnet var härligt turkost och stranden väldigt fin, är vårt starkaste minne härifrån nog att vi var tvungna att betala hela nio och femtio (!!) för en vattenflaska, haha.
Några sista bilder på mig och min finaste. Och de härliga blommorna som fanns överallt. Vi hade en så ljuvlig, lugn och mysig resa tillsammans. ♥ Att få resa med honom gör mig lycklig.

OM NÅGRA GULDGLIMTAR

Fast jag skrapade ihop hela tjugosex timmar jobb under helgen, lyckades jag ändå fånga några fina stunder. Till exempel så har jag läst en bok i solen, haft sällskap av Nuppu, spelat himla många omgångar kortspel, njutit av solnedgångar och vindstilla vatten på villan, blivit bjuden på räksmörgåsar samt skypedejtat med min favoritmänniska. Det gäller att ta vara på och uppskatta de små sakerna. ♥