OM ETT VECKOSLUT I VASA

Jag insåg att jag bara hade flängt runt hur länge som helst och detta veckoslut var det första på fyra månader (!!) som jag tillbringade i Vasa. Vi tar en titt på hur veckoslutet såg ut:
Fredagen bjöd på soligt och ljuvligt väder och jag passade därmed på att fånga solstrålarna både ute på balkongen och ute på en promenad längs med stranden.
På lördagmorgon mötte vi upp denna glada gullis och så traskade vi hand i hand iväg till vår destination för dagen. Det var dags för en moster-Lykke-dag!
Och destinationen var äventyrsparken HopLop! Här lekte, hoppade, byggde, rutschade, snurrade, klättrade, spelade, körde, gungade och skrattade vi i flera flera timmar. Vi tänkte verkligen aldrig få hem gullisen, hehe.
Som söndagsprogram hade jag och mina systrar bokat in en brunch på hotell Astor. Detta hade vi faktiskt gett åt varandra i julklapp och nu fick vi äntligen checka av det - bättre sent än aldrig, lixom. :-)
Det var himla många år sedan jag senast hade ätit brunch här, så det var trevligt att vara tillbaka. Brunchen bestod av prick allt man kan tänka sig och lite till och det var härligt att få kvalitetstid med mina fina systrar.
Resten av dagen hängde vi sedan med denna sötnos och hans syster. Det blev verkligen ett veckoslut fyllt av massa tid med mina systrar och syskonbarn. <3 Den här ungen har förövrigt alltid ut tungan, haha. :-)
Vi tog bland annat en promenad och passade samtidigt på att hälsa på hästarna samt plocka en blombukett. Avslutningsvis besökte vi hela gänget ännu en lekpark.

OM EN BÖRJAN OCH ETT AVSLUT PÅ EN SEPTEMBERDAG

Den allra bästa början på en höstdag i september är prick den samma som alla andra årstider (hehe) - ett morgondopp. Detta morgondopp var dock speciellt ljuvligt, det var nämligen bara fem grader i luften, men tretton grader i havet. Och solens strålar värmde ännu skönt när jag satte mig på bryggan efteråt. <3
Finns det ens något finare avslut på en dag än en vacker solnedgång och ett spegelblankt hav? Jag tror faktiskt inte det. Och avslutet på denna septemberdag var alltså inget undantag. Papsen brukar fråga om jag verkligen behöver knäppa nya fotografier på prick varje solnedgång och svaret är såklart JA, haha. :-)

TURIST I EGEN HEMSTAD

En sensommardag i Kristinestad bestämde jag, mamsen och lillasyster oss för att åka in till stan och turista lite, hehe. Vi besökte alla små butiker, vi gick på café och vi (läs: jag) fotograferade gulliga trähus och gator. Gatan på fotografierna här ovan måste nog vara den lilla stadens mysigaste gata. :-) Den är lika fin både under sommaren och under vintern!
Vi avslutade besöket med att fika på det rätt så nya caféet hos Eleonora Bed & Breakfast. Där beställde vi varsin god våffla som vi sedan avnjöt ute på terrassen. Miljön är verkligen så himla ljuvlig här!

VILLAVSLUTNING & SKALDJURSPLATÅ

I slutet av augusti vankades det som vanligt villavslutning. Årets villavslutning var himla lugn och vi firade den bara med familjen. Vi åt en hemlagad skaldjursplatå på glasverandan, vi badade i badtunnan och vi såg på alla raketer som sköts. Ungefär så. Lugnt, men himla mysigt. <3

GULDGLIMTAR FRÅN AUGUSTI

Trots att jag var tillbaka på jobb i augusti tillbringade jag sisådär halva veckan i Vasa och halva veckan på mitt happy place - bara för att jag ville och kunde! Jag hade fångat en hel del guldglimtar med telefonen från denna månad och därmed tänkte jag bjuda på en recap av prick hela augusti nu. Det här blir antagligen ett himla långt inlägg, men så får det bli, haha! :-) ENJOY:

Spegelblankt hav och en solnedgång på mitt happy place - det bästa bästa bästa jag vet.

En sommarmiddag på min balkong tillsammans med min Malin. <3

Ett regnigt, men ändå kanske sommarens härligaste, morgondopp!

Augusti bestod av många kvällspromenader i solnedgången.

Jag och Malin redo för lavadans i Lappfjärd! Är himla himla lycklig över att jag fick tillbringa så mycket tid med min pärla i somras. <3

Morgonyoga och morgondopp före jobbet en måndagmorgon. Fantastiskt!

Jag och Lykke anlände till mitt happy place precis i tid till solnedgången en kväll. Den var magisk. <3

En lyxigare tisdagslunch på Hejm med mina kollegor!

Ännu en otrolig solnedgång! Ni märker säkert att augusti bjöd på himla många sådana. :-)

Ett alldeles ljuvligt kvällsdopp i Karperöfjärden tillsammans med bästa Daniela. <3

Tydligen en himla rolig cykeltur påväg hem från bärplockningen, haha! Vi plockade bland annat otroligt mycket hallon. Mums.

Korsord med gulliga momi. <3

En kväll då solnedgången på mitt happy place bara blev vackrare och vackrare för varje sekund.

Hemlagad pizza, rödvin och solig terrass - ååh! <3

Och så avslutar vi såklart med ytterligare en solnedgång. Jag önskade så att det hade varit jag som stod på SUP-brädan där i solnedgången. :-)

OM ETT LJUVLIGT KVÄLLSDOPP

I augusti var jag tillbaka i Vasa och tillbaka på jobbet. Sommarens morgondopp förvandlades därmed till kvällsdopp de dagar då jag jobbade och dessa fotografier är från ett kvällsdopp på Sandö.
Det var en alldeles ljuvlig sommarkväll och jag bestämde mig för att kombinera kvällspromenaden och kvällsdoppet, vilket visade sig vara himla härligt! Dessutom satt jag kvar på stranden hur länge som helst för att bara njuta.
Detta var en sådan kväll då man aldrig ville gå hem igen, så jag förlängde min kvällspromenad tills solen hade gått ner. För varje steg jag tog var jag tvungen att knäppa ett nytt fotografi på solnedgången, haha. <3

VÅFFELKALAS OCH SISTA SEMESTERDAGEN

Våfflor. <3

Minst en gång varje sommar brukar vi steka våfflor utomhus en solig sommardag och det är en ljuvlig tradition som jag uppskattar himla mycket. Det är något med det som bara känns så himla somrigt! Till min lycka blev vi bjudna på en underbar sommardag min sista semesterdag till ära och därmed prickade vi in våffelkalaset då. :-) Min sista semesterdag gick förövrigt ut på att ta många dopp i havet, att fånga alla solstrålar, att se solnedgången från badtunnan och att njuta av en sista ledig dag. Det var en himla drömdag. <3

MIDDAG & SPELKVÄLL

Väl tillbaka i Kristinestad igen var det dags för middag och spelkväll tillsammans med detta glada gäng! Vi började med middag på fina och idylliska Pavis.
Först beställde alla in varsin drink och medan vi sedan väntade på maten knäppte Malin en selfie på hela gänget. :-) Några fotografier på maten har jag dock inte, haha!
Efter middagen vankades det spelkväll ute på gården hos Malin! Simon var kvällens lekledare och han hade både trollat ihop en bäst i test-tävling åt oss och hade med sig sina hemlagade brädspel som verkligen är hur roliga som helst. Toppenkväll!

OM EN ANNORLUNDA HEMRESA

Solnedgången från taxifönstret.

Det här inlägget skriver jag egentligen mest för min egen skull, denna hemresa från Åland var nämligen väldigt annorlunda jämfört med alla andra hemresor och jag vill därmed ha den dokumenterad någonstans. Men kanske det också blir en trevlig story för er andra, haha. :-) Så. Jag hade överlag en himla dålig dag dagen jag skulle resa hem och när jag kom till terminalen möttes jag av ännu en motgång då båten aldrig dök upp och jag fick veta att den var försenad, vilket ställde till ytterligare problem för mig. Jag brukar alltid åka med egen bil till och från hamnen i Åbo, men den här gången hade jag förstås gjort ett undantag. Och eftersom båten var försenad innebar det att jag skulle missa bussen jag hade tänkt åka med. Det var många tankar som snurrade och många samtal som ringdes innan situationen löste sig. Ska jag lämna kvar på ön och åka hem en annan dag? Borde jag chansa och hoppa på båten ändå? Kommer jag att behöva övernatta i Åbo? Skulle jag slippa hem på något annat vis? Kan Viking Line ordna upp det de ställt till med? Ja, ni fattar. För att göra en himla lång story kort - så slutade hela mardrömsresan med att Viking Line till min förvåning (och glädje) betalade en taxi åt mig prick hela vägen från Åbo till mitt happy place!! Det kan man kalla för både bra kundservice och en lyxig hemresa, hehe! Allting löste sig med andra ord mycket bättre än jag hade kunnat tänka mig och trots förseningen var jag till och med hemma tidigare än vad jag skulle ha varit i vanliga fall. DRÖM.

EN MYSIG KRÄFTSKIVA I VÄXTHUSET

En av de sista dagarna jag tillbringade på ön för den här sommaren vankades det den traditionsenliga och efterlängtade kräftskivan tillsammans med vänner och familj. Den här gången ägde kräftskivan rum i växthuset och det var himla trevligt och mysigt! Massa kräftor, festligt pynt, roliga sånger, himla goda tillbehör, härligt sällskap, mysig miljö och kalla drycker. Ungefär så skulle jag beskriva denna kräftskiva och resten får fotografierna stå för. :-)

ÄVENTYRSGOLF, SKALDJURSPLATÅ & ROCKOFF

Nu tänkte jag berätta om några av sommarens roligaste bravader. Jag tillbringade en dag/kväll/natt med tre av mina favoriter och allting var så himla bra. Precis som rubriken säger, så var det en klassisk åländsk sommardröm. :-) Så här såg det ut:
Och här har ni favoriterna - Robin, Bill och Linus! Vi började dagen med att spela äventyrsgolf och framgångarna var väl verkligen varierande, men oavsett så var det himla roligt (och lite frustrerande). Jag har tydligen förträngt vem av oss som vann, men det var inte jag iallafall, haha. Det måste dock nämnas att jag fick en hole in one på en bana!
När vi hade spelat klart förflyttade vi oss bara en liten bit bort för att ta varsin kall medan vi väntade på vårt bokade middagsbord. Därefter vankades det middag på Brasserie Ångbåtsbryggan och på fotografierna här ovan ser ni mitt självklara val. Jag och Robin delade alltså på en skaldjursplatå! Mums.
Bill var den enda av oss som skulle till jobbet följande dag, så i det här skedet åkte han hem och för oss semesterfirare var det dags för en ordentlig utgång. Vi gick först längs med strandpromenaden för att ta en titt på båtarna och därefter traskade vi vidare till..
.. Rockoff-området! Där väntade en efterlängtad konsert med ingen mindre än Tomas Ledin (!!) och medan vi väntade på att han skulle dyka upp på scenen hann vi dricka några öl eller cider. Som ni ser på fotografierna, så umgicks jag med himla törstiga personer, hehe.
Ååh, jag var så lycklig över att äntligen få vara på en Ledin-konsert!! Jag älskar hans låtar och har lyssnat på dem så länge jag kan minnas. Ni kan ju gissa vilken musik som förstås även har spelats medan jag har skrivit detta inlägg. :-) Iallafall. Tomas Ledin bjöd på en himla show och han spelade nog prick alla låtar jag ville höra under de två härliga timmarna vi fick lyssna på honom.
Och så en liten appreciation text för de här två stjärnorna. <3 Jag är SÅ glad över dem och SÅ glad över att de ville hänga med mig på detta. Ååh, vilken fin dag och kväll vi hade!
När konserten var slut hängde vi kvar på Rockoff tills det stängde. Därefter gick vi via Arken Garden på den obligatoriska sangriakannan innan vi fortsatte vidare till Indigo där vi stannade resten av kvällen/natten. Det var en galet rolig utgång och jag ramlade innanför dörren hemma bara en liten stund före Bill skulle iväg till jobbet, hehe. ;-) Ta mig tillbaka till denna sommardag!!

GULDGLIMTAR FRÅN SOMMAREN PART THREE

Morgonspringtur, morgonyoga och morgondopp ute på Järsö - vilken drömmorgon!

Pizzamiddag med två favoriter på Nonna Rina.

Strandhäng i Gottby Sund en solig sommardag. Här tog vi även många av sommarens kvällsdopp!

En äventyrskväll i solnedgången.

Utsikten från Viking Lines fönster.

Några fler fotografier från bröllopet - här med min bästa ölkompis, hehe. :-)

Spegelblankt hav under det traditionsenliga bastubadet med gänget på Kungsö. SOM vi badade bastu i sommar, haha!

OM ETT LJUVLIGT DYGN I SKEPPSVIK

En dag åkte vi hela gänget ut till Viktors stuga i Skeppsvik för att tillbringa det kommande dygnet där. Peppen alltså!! Vi som var först på plats inledde med att skåla i champagne och äta nordic nachos ute på terrassen medan vi väntade på att alla andra skulle anlända.
När hela gänget var samlat vankades det en spontan rundtur och därefter var det dags att förbereda middagen. Det skulle bli grillat förstås! Vissa stod sen för grillandet och vissa för vindrickandet, hehe.
Tidigare på dagen hade Moa och jag bakat blåbärspaj till efterrätt, så vi packade ner både pajerna och alla tillbehör i en korg och sedan traskade vi ner till havet för att njuta av efterrätten där.
Alltså myset! <3 En hel hop med fina vänner skrattandes och skålandes på klipporna vid havet - det blir verkligen inte ljuvligare än så. Definitionen av en mysig sommarkväll!
Sedan vankades det bastubad och dopp i havet! Det var så himla härligt både i bastun och i havet att vi aldrig ville sluta och vi varvade bastubadandet med dopp i havet långt in på natten. Kanske det skönaste bastubadet någonsin, haha!
Följande morgon vaknade alla lite tröttare än vanligt, men då släpade jag med mig gänget ner till havet på ett morgondopp så att vi skulle piggna i. :-) Sedan dukade vi fram frukost på terrassen och därefter blev det massa mys innan det var dags att återvända tillbaka till stan. Ååh, vilket roligt och ljuvligt dygn vi hade! <3 Tio av tio.

OM FINA SOMMARDAGAR PÅ ÅLAND

Dessa fotografier här ovan får beskriva hur några av de soliga sommardagarna på ön såg ut den här gången! Jag hade tydligen bara fotografier från när vi hängde vid klipporna i Bamböle, men vi tillbringade även en stranddag vid Nabben och en annan stranddag på Lilla Holmen. Jag älskar verkligen att maxa de soliga dagarna och att fånga alla solstrålar. Under sommardagar på mitt happy place vill jag bara vara prick där prick hela tiden, men när jag befinner mig på Åland tycker jag om att upptäcka nya smultronställen. Och smultronställen finns det massvis av på ön. :-)

STUGLIV & BASTUKVÄLL

En mix av fotografier från stuglivet!

Som de flesta kanske redan vet, så går mina (sommar)semestrar ut på att fram och tillbaka åka mellan Kristinestad och Åland, haha! Och nu var jag alltså tillbaka på ön igen. :-) En eftermiddag åkte vi ut till Linus stuga för att hänga där resten av dagen och kvällen. Vi grillade allt man kan tänka sig till middag, vi varvade bastubad med dopp i havet och vi njöt av kvällssolen på terrassen. SÅ mysigt. <3

MANDY HJÄRTA JACKE

Så mycket kärlek! <3

Orsaken till min dubbelbokning var inget mindre än ett kärleksfirande på ön. Det vankades bröllop för fina Mandy och Jacke och prick hela gänget var samlat för att fira deras kärlek. <3 Dagen och kvällen bestod av en vigsel utomhus, bröllopsbuffé, roliga lekar och spel, kärleksförklaringar, bubbel och tyska shots, polaroidkameror, mycket dansande och härliga människor. Ååh, kärlek är så fint och jag älskar bröllop!! Tack för att vi fick fira denna ljuvliga dag med er!

GULDGLIMTAR FRÅN SOMMAREN PART TWO

Jordgubbar - sommarens godaste. <3

Kvalitetstid med min pärla!

Ett spegelblankt hav.

Bästa morgondoppssällskapet. <3

En solig dag på mitt happy place.

Kvällsmys på glasverandan.

Gråa dagar = bus inomhus!

Vi blev bjudna på en vacker regnbåge.

En efterlängtad träffis på en SUP-bräda.

KRISTINESTADS SOMMARMARKNAD

Så var det igen dags för årets bästa och roligaste veckoslut i Kristinestad - sommarmarknadsveckoslutet! Det är verkligen något man ser framemot prick hela året och detta år var inget undantag, speciellt efter de senaste årens coronakaos. Till min stora sorg (haha) hade jag dock dubbelbokat mig denna gång och missade därmed en stor del av sommarmarknaden och marknadsdansen. Men en marknadsdag kunde jag iallafall fånga tillsammans med min Malin och den maxade vi verkligen med allt vad det innebär. :-) Nu ser jag bara framemot att få fira en traditionsenlig sommarmarknad nästa sommar - och då jäklar! Hehe.

OM SOMMARDAGAR PÅ MITT HAPPY PLACE

Ett roligt badtunnebad!

Jag knäppte som sagt himla lite fotografier under sommaren och från mina dagar på mitt happy place finns det tyvärr knappt några fotografier alls. Så dessa fotografier här ovan får därmed helt enkelt beskriva några sommardagar på mitt happy place. Vi var prick hela familjen samlad och det var så himla mysigt! De dagarna vi blev bjudna på sol och värme fångade vi varje sekund utomhus och de dagarna vi blev bjudna på moln och regn bestod dagarna av bravader inomhus. En dag överraskade vi iallafall gullisarna med badtunnebad och det blev en succé. Båda två var alldeles vilda i badtunnan och det var så ljuvligt att se dem njuta så mycket som de gjorde. <3

MOMIS FÖDELSEDAGSFIRANDE

Vår älskade momi. <3

Även denna sommar vankades det momis traditionsenliga och härliga födelsedagskalas med prick hela släkten. Det är verkligen en av sommarens höjdpunkter! Födelsedagsfirandet bestod av god mat, lekar för både stora och små, allsång och dans, skålar i bubbel och det obligatoriska pussfotografiet. Och födelsedagsbarnet blir verkligen inte ett dugg äldre fast åren går - pigga, kloka, fräscha och gulliga momi. <3 Nästa sommar fyller hon jämna år och mitt förslag är att vi ska fira i dagarna tre då, hehe. :-)

DET MAGISKA MORGONDOPPET

Ett morgondopp med mina favoriter. <3

Den ljuvligaste rutinen jag hade under sommaren var att ta ett morgondopp prick varje morgon jag hade möjlighet till det. Jag vet att jag tjatar om detta, men det är ju faktiskt den bästa starten på dagen. Ett svalkande morgondopp är verkligen alldeles magiskt! Iallafall. Efter många härliga dagar på Åland, vaknade jag en morgon upp på mitt happy place istället. Och jag traskade såklart raka vägen ner till havet för ett morgondopp. Denna morgon fick jag även med mig det allra bästa och gulligaste morgondoppssällskapet! Jag hoppas verkligen att de här älskade ungarna blir lika förtjusta i havet som jag är, för någon annan familjemedlem har jag inte fått med mig hittills, haha.