NÅGRA GULDGLIMTAR I JANUARI

Januari var evighetslång och orimligt grå, men nu är sista dagen slutligen här. Jag tog tydligen inte ett enda fotografi med systemkameran på hela januarimånad, men några fotografier har jag ändå knäppt med telefonen. Så jag tänkte helt enkelt att vi kunde ta en titt på några guldglimtar som jag fångat den senaste tiden! Häng med, vetja:
Vi fick en steamer till julklapp och har redan under januarimånad använt den flitigt, vi har nämligen ätit hemlagade bao buns prick varje veckoslut, haha.

Jag har haft dålig syn i sisådär fem år och har äntligen tagit itu med problemet!! Att välja glasögonbågar är dock en himla djungel, men nu har jag bestämt mig. :-)

Solen, är det duu? Efter många gråa dagar blir man himla lycklig när solen äntligen lyser in genom fönstret!

Några härliga dopp i isvaken vid pingvinbastun i den vackra solnedgången. <3

En fredagsbrunch på Sweet Vaasa. Mums!

Jag har njutit så mycket av mina yogapass nu i januari! Dessutom har jag fått sällskap under nästan varje pass. Förra veckoslutet fick jag till och med med mig hela familjen. :-)

En uppfriskande och rolig solskenspromenad med det här galna gänget, haha. <3

En isbjörn redo för ett veckoslut på mitt happy place!

Jag och bästa Daniela hade en date night på Cinema Bowling. Vi hade så himla roligt och skrattade prick hela tiden!

Häromdagen dalade de största snöflingorna jag någonsin har sett ner från himlen!

Vi bjöd över mamsen och min lillasyster och det blev en himla trevlig kväll. Vi inledde med champagne, fortsatte med trerätters middag och avslutade med sällskapsspel. Succé!

Två solglasögonselfies - tänk att jag äntligen fick gräva fram dem igen!

Mitt happy place. <3 Och ljuset är alldeles ljuvligt i det här huset!!

PLAZHI I LLAMANIT

Den sista hela stranddagen tillbringade vi på den vackra stranden Plazhi i Llamanit. Och jag blev förälskad prick samma sekund som vi anlände. <3 Stranden bestod nämligen av en beach club och varje solbädd hade ett alldeles ljuvligt makraméparasoll. Förutom makraméparasollen bjöd stranden på ett hav som både var kristallklart och hade en härlig blå färg, vita klippor man kunde hoppa ifrån och hänga på samt mäktiga berg i bakgrunden vart man än såg. Behöver jag ens säga att detta också blev en favoritstrand? :-) Nu tänker jag att dessa fina strandfotografier får avsluta min "lilla" recap om Albanien. Slutligen vill jag bara ännu säga: ÅK TILL DRÖMMIGA ALBANIEN - ni kommer inte att ångra er!! <3

SOLNEDGÅNG VID KALAJA E LËKURËSIT

På vår bucket list för Albanien fanns även detta på fotografierna här ovan med: att se solnedgången från Kalaja e Lëkurësit. Det är ett gammalt slott på toppen av ett berg och som ni ser är det det perfekta stället för att se solnedgången. :-) Förutom att vi fick se solnedgången så var också utsikten himla fantastiskt. På ena sidan kunde man blicka ut över hela staden Sarandë och på andra sidan kunde man blicka ut över havet och bergen. Precis när solen hade gått ner blev vi dessutom överraskade med massa fyrverkerier som sköts nere i staden!

PLAZHI I GJIPESË

Nu har det blivit dags för att berätta om den speciella stranden Plazhi i Gjipëse som ligger i en bergsklyfta slash kanjon. För att ta sig till denna strand krävs en lång och svettig hike ner längs en stenig stig och självklart behöver man ta sig upp tillbaka längs prick samma stig när man väl ska bort från stranden, haha. Hiken bjuder dock på en vacker utsikt så man kan alltid ha många (fotograferings)pauser längs med vägen. :-) Väl nere på stranden omringas man av två bergsväggar och ett blått hav. Det var verkligen en häftig miljö här! Nästan alla stränder i albanien är stenstränder, vilket förövrigt är rätt så skönt, men här tog det faktiskt ont i fötterna när man skulle i och ur havet. Och det är väl det enda lilla klagomålet jag har om Albanien, haha. <3 Stranddagen på denna strand var iallafall ett äventyr från början till slut och det känns nästan som att stranden är ett måste om man åker till Albanien!

NÄR BERGEN MÖTER HAVET

De albanska stränderna bjuder ju på otroliga backdrops och därmed bjuder jag här på några fotografier på det. Vid de flesta stränder fanns det berg i bakgrunden och jag tyckte att det var så himla mäktigt. Det var alldeles fantastiskt att man kunde njuta av både hav och berg samtidigt! Och kombinationen är ju verkligen otrolig. <3

PLAZHI ORIKUM

Under vår roadtrip körde vi en dag förbi denna strand vid namn Plazhi Orikum och därmed passade vi på att hänga här några timmar innan vi fortsatte vidare. Stranden var himla långgrund, så man kunde traska ut i havet hur långt som helst innan det blev djupt. När man väl stod långt ute i havet och blickade in mot stranden fick man sedan en trevlig utsikt över solstolarna, parasollen, palmerna och bergen - alla i olika nivåer. :-)

EN MIX AV FOTOGRAFIER FRÅN ALBANIEN

Så här såg en typisk albansk stad eller by ut. Just det här är mysiga Dhërmi.

Ytterligare två fotografier från ljuvliga Cocktail Dreams.

Ett morgondopp på stranden vid vårt hotell.

En himla vanlig vy under vår roadtrip - berg berg och mera berg, haha!

Den GODASTE tryffelpizzan på restaurangen Maria Madalena. Mums!

Matchar klänningen med blommorna. :-)

Några fotografier från vår balkong. Staden i bakgrunden är Sarandë.

Någonstans längs den albanska rivieran. Det blev många fotograferingspauser under vår roadtrip, hehe. Men se så vackert!!

Godmorgon! Tänk om man kunde få börja varje morgon här.. :-)

En härlig middag på stranden. Restaurangen heter Havana.

PLAZHI KSAMILIT

Små fina öar, ett soldäck i havet, båtar, många turister, kristallklart hav, sandstrand, olika restauranger och ett himla paradis - det är stranden Plazhi Ksamilit. Denna strand är kanske Albaniens allra populäraste strand och därmed var det här den strand vi ockå fick vi dela med många andra turister. Men även om det var fler turister här så var det ju i albanska mått mätt. Iallafall. Stranden kallas även Europas Maldiverna och jag kan förstå varför. Se bara på fotografierna här ovan lixom!! Jag älskade speciellt havet och de små öarna utanför stranden. Och soldäcket var även himla trevligt. :-) Så trots att detta var en mer turistig strand så blev den ändå en av mina favoritstränder. <3

EN FANTASTISK MUSSELMIDDAG

Det känns som att jag bara strösslar fina ord över Albanien i mina inlägg, men sanningen är den att både landet och vår resa faktiskt var alldeles alldeles underbara. <3 Och så även maten!! Jisses vad himmelskt god mat vi åt prick varje dag. Dessvärre knäppte jag inte så många fotografier på våra middagar denna gång, men denna fantastiska musselmiddag på fotografierna här ovan var jag verkligen tvungen att fånga. Vi åt alltså middag på The Mussel House som är en restaurang vid en musselodling och ååh, vilken mat- och middagsupplevelse det var! Restaurangen låg på en fantastisk plats vid havet med utsikt över bergen OCH vi blev serverade de godaste musslorna vi någonsin har ätit. Både stället och musslorna var magiska! Det finns himla många orsaker till varför jag skulle vilja åka tillbaka till Albanien, men jag skulle också kunna åka tillbaka till Albanien bara för att få uppleva denna middag igen. SÅ fantastiskt bra var det.

PLAZHI I LUKOVËS

Ett skepp kommer lastat med fotografier från den vackra stranden Plazhi i Lukovës. Den här stranden bestod bokstavligen av blå himmel och kristallklart eller turkost hav. Man såg lixom knappt var havet tog slut och himlen började. <3 I ändan av stranden hittade vi några klippformationer och något som såg ut som en liten grottöppning, så där bestämde vi oss för att tillbringa dagen. Det var hur mysigt som helst! Det som jag verkligen älskade med stränderna i Albanien var att trots att vi checkade av så himla många stränder så var alla väldigt olika. Varje strand hade lixom något unikt som ingen annan strand hade. <3 Haha, det där lät ju kanske mer som någon kärleksförklaring, men jag är väl bara en beach bum ut i fingerspetsarna. :-)

ETT DRÖMHOTELL

Ett av våra boenden var ett himla drömhotell!! Både själva hotellområdet och läget var alldeles fantastiskt. <3 Här började jag varje morgon med morgonyoga på terrassen och ett morgondopp i poolen. Därefter mötte jag upp min älskling för frukost med en underbar utsikt. På kvällarna slängde vi oss i varsin säckstol och blickade ut över havet och bergen samtidigt som vi pratade med de andra hotellgästerna eller hotellpersonalen. Vi konstaterade att om vi inte hade velat upptäcka så mycket som möjligt och hinna med så många äventyr som möjligt under våra dagar i Albanien hade vi lätt kunnat tillbringa prick hela dagarna på hotellet!

PLAZHI I PASQURAVE

En eftermiddag besökte vi stranden Plazhi i Pasqurave. Om jag skulle beskriva stranden med några ord skulle det vara orangea solstolar, stora vågor och speciella klippor/berg. Som ni ser på fotografierna så fick vi ha även denna strand alldeles för oss själva, och det var inte något ovanligt i Albanien. Det är fortfarande väldigt få turister som har hittat till Albanien (jisses så mycket de missar!!) och dessutom var vi där i början på säsongen, så det kändes ibland som om vi var de enda turisterna där. Men folktomma vackra stränder är bara himla lyxigt enligt mig. :-) Något annat som var väldigt typiskt för de albanska stränderna som vi checkade av var att det oftast var lite knepigt att ta sig till eller från stränderna på grund av dåliga och slingriga sandvägar eller förskräckligt branta backar. Från denna strand tänkte vi till exempel inte ens slippa bort, haha! Sämre ställen skulle man väl dock ha kunnat fastna på.. :-)

SYRI I KALTËR

En av dagarna var det dags för äventyrsdag och då vankades det en utflykt till Syri i Kaltër. Det är en naturlig vattenkälla uppe i bergen och direkt översatt betyder namnet "det blåa ögat". Källan har fått sitt namn just på grund av att den uppifrån ser ut som ett blått öga. I källan är vattnet konstant bara sisådär tio grader - så himla svalkande, haha! Iallafall. Miljön här var verkligen himla vacker och den magiska porlande vattenkällan omgavs av lummiga gröna träd och växter medan blåa fjärilar flög omkring överallt. Det var som att befinna sig i en ljuvlig sagovärld! <3

PLAZHI I PÜLËBARDHËS

Här bjuder jag på några fotografier från min favoritstrand, Plazhi i Pülëbardhës. Denna strand var verkligen en himla pärla!! Havet var SÅ kristallklart och skiftade i SÅ fina blåa färger! Mer än så behöver jag nog inte berätta, fotografierna beskriver allt. <3

OM EN LYXIG EFTERMIDDAGSDRINK

Efter en hel dag på stranden förflyttade vi oss vidare till beach cluben Cocktail Dreams för att hänga där resten av eftermiddagen. När vi väl anlände blev vi överraskade med att de hade säsongsöppning och därmed bjöd de på både drinkar och solbäddar - så lyxigt!! Med varsin drink i handen slängde vi oss sedan i en fin cabana med en fantastisk utsikt. Förutom den himla trevliga överraskningen var beach cluben förövrigt också himla underbar och prick min stil, så jag blev förälskad i den direkt! En eftermiddag sippandes på en drink i en cabana med utsikt över havet och bergen. Här levde jag mitt bästa liv. <3

PLAZHI I DRIMADHES

En dag besökte vi stranden Plazhi i Drimadhes och dit tar man sig genom att gå igenom en öppning i klippan som finns i början av stranden. Finns det ens någon trevligare ingång till en strand? :-) Stranden bjuder sedan på olika sten- och klippformationer, overkligt turkost hav och små grottor. Här tillbringade vi en hel dag med att ta svalkande dopp i havet, läsa böcker, ha picknick, fånga solstrålarna, ta en tupplur och upptäcka strandens alla hörn.

EN ROADTRIP BLAND MÄKTIGA LANDSKAP

Vid toppen av ett berg. <3

Förutom vackra stränder och klarblått hav består Albanien av höga berg och slingriga vägar. Denna kombination innebär att vi under vår roadtrip fick uppleva otroliga vyer, mäktiga landskap och fantastiska miljöer prick hela tiden. Dessutom blev vi också bjudna på massa illamående på grund av de galet slingriga vägarna och snabba svängarna, haha. Men det var det värt!! Dessa fotografier här ovan knäppte vi under en liten paus då vi körde igenom en bergskedja. På ena sidan av vägen fick vi förundras över de höga bergen och på andra sidan av vägen fick vi njuta av ett oändligt hav. Man känner sig verkligen liten i dessa mäktiga landskap. :-)

PLAZHI I MANASTIRIT

Albanien visade sig vara landet med oändligt många ljuvliga stränder och otroligt blått och klart hav, så väl där var vårt (läs: mitt) mål helt enkelt att checka av så många vackra stränder som möjligt, haha. Och vi började med stranden Plazhi i Manastirit. En strand med fantastisk utsikt, färggranna blommor, svalkande blått hav, en övergiven solstol och charmig miljö. Det allra bästa var att vi fick ha prick hela stranden för oss själva prick hela dagen. Så lyxigt! Detta blev absolut en av våra favoritstränder. <3

EN UNDERBAR UTSIKT FRÅN BALKONGEN

Ett paradis. <3

Vår resa till Albanien bestod alltså av en roadtrip längs med den albanska rivieran och därmed checkade vi av många ljuvliga platser. När vi vaknade upp den första morgonen möttes vi av det ni ser på fotografierna här ovan. Vi hade en alldeles underbar utsikt från både sängen (!!) och balkongen och precis nedanför hotellet fanns en härlig liten strand med prick ett parasoll, två solstolar och det vackraste havet. Det kändes verkligen som om vi hade vaknat upp i ett himla paradis och jag fick nypa mig i armen för att vara säker på att jag inte drömde, haha. <3

ETT DRÖMMIGT ALBANIEN

En mix av fotografier från Albanien. <3

Den här vintern har ju hittills inte alls varit sådan som jag hade hoppats på.. Den har egentligen mest bara varit grå och mörk, och på grund av detta har jag verkligen längtat bort till sol, värme och nya äventyr på sistone. Och mitt i allt längtande kom jag på att jag ju ännu inte bjudit på fotografierna från Albanien (!!), så för att pigga upp de gråa dagarna tänkte jag faktiskt göra det nu. De senaste dagarna har jag redigerat alla fotografier och drömt mig bort till denna alldeles ljuvliga resa och detta alldeles fantastiska land. Naturen, värmen, havet, äventyren, maten, solen, landskapen, människorna, upplevelserna, miljöerna! Ååh, så drömmigt det var. <3 Med det sagt ska ni nu bli bjudna på himla himla massa soliga fotografier!

OM ETT MUMINPUSSEL

Detta muminpussel var det sista av de fyra pussel som vi pusslade under jullovet. Jag älskar verkligen den här pusseltraditionen som vi har, men vi får faktiskt inte så mycket annat gjort då vi väl sätter igång med pusslandet. Det är ju beroendeframkallande! :-) Eftersom pusslet mest bestod av vita pusselbitar klättrade det här snabbt upp till det topp tre svåraste pussel vi någonsin har pusslat. Vi fick v e r k l i g e n kämpa med det här, haha. För några år sedan pusslade vi ett liknande pussel med de hundraen dalmatinerna som motiv och jag har inte något minne av att det skulle ha varit så här svårt ändå, men jag kanske bara har förträngt det, hehe. :-) Iallafall. När vi äntligen började bli färdiga med pusslet insåg vi att sista pusselbiten fattades.. Vilken besvikelse alltså! Vi letade prick överallt, men pusselbiten dök inte upp. Så vi fick helt enkelt nöja oss med att ha pusslat niohundranittionio pusselbitar istället för tusen. Och det var historien om muminpusslet!

SNAPSHOTS FRÅN DEN SENASTE TIDEN

En mix av fotografier. <3

Jag märkte att det hade samlats en hel del fotografier i kamerarullen från den senaste tiden och därmed tänkte jag att jag kunde dela med mig av dem här samtidigt som jag berättar vad jag har haft för mig. :-) Jag har varit på välgörenhetskonsert i Kristinestads vackra gymnasium, fångat några solnedgångar, pusslat himla många pusselbitar, gått en solskenspromenad i Helsingfors årets första dag till ära, haft många filmkvällar, gjort korsord med gulliga momi, badat bastu och rullat i snön, utfört extra långa yogapass, haft lediga och lugna dagar på mitt happy place, busat med mina syskonbarn, haft kvalitetstid med familjen, gått vinterpromenader i Kristinestad, tagit många sköna dopp vid pingvinbastun och varit på biodejt. Dagarna har med andra ord bjudit på många guldglimtar. <3

SARAH HJÄRTA ANTHONY

Ett glittrigt kärleksfirande. <3

Nyårsafton till ära sade älskade Sarah och Anthony JA till varandra och vi fick vara med och fira detta! Det vankades ett himla festligt nyårsbröllop bestående av så mycket glädje, kärlek och glitter. Kärleksfirandet beskrivs bäst så här: En vacker vigsel i kyrkan, otaligt många skålar i bubbel, en lyxig festlokal, det roligaste festgänget, himla god bröllopsmiddag, fotografering med engångskameror, ett fantastiskt dansgolv, fina raketer och många nyårspussar. Tack för den allra bästa festen Herr & Fru Hellakoski. <3

DET VANKADES NYÅRSBRÖLLOP

Ett skepp kommer lastat med festliga och glittriga nyårsfotografier på mig och min bästa Erika. <3 Det vankades nämligen nyårsbröllop med temat nyårsfeelis i vår älskade huvudstad och vi bestämde oss såklart för att gå all in! Jag har så himla många fotografier från detta firande, så jag tänkte att jag börjar med att bjuda på dessa fotografier på oss och därefter kommer ett skepp lastat med bröllopsfotografier också. :-) Vi tillbringade alltså år tjugohundratjugotvås sista dag med att klä upp oss i glitter, äta lyxbrunch, skåla i bubbel, knäppa nyårsfotografier och vara peppade inför bröllopet. Och vilket himla firande det blev sen!!

ATT FIRA EN YOGASTREAK

Under hösten checkade jag av både dag sexhundra och dag sjuhundra på min yogastreak och sista dagen på år tjugohundratjugotvå fick jag alltså också checka av två hela år!! Så för att fira detta och uppmärksamma dessa milstolpar så som jag har gjort med de andra milstolparna jag har uppnått tidigare tänkte jag denna gång svara på ett gäng frågor om yoga och min yogastreak. Enjoy!

Vilken tid på dygnet är din favorittid att utföra ett yogapass?
Jag gillar nog bäst att utföra mina yogapass direkt efter att jag har vaknat. Då har man börjat dagen på bästa sätt, och har dessutom checkat av yogastreaken för den dagen. Win-win.

Vilket ställe är det konstigaste stället du utfört ett yogapass på?
På golvet mellan sängarna i hytten på Viking Line? Mitt i en skolkorridor under en kaffepaus då jag var på skolning? I en säng (!!) på ett flygfältshotell? Uppe på en väldigt ofärdig vind mitt i bygget av mamsen och papsens nya hus? Man hinner med många konstiga ställen på två år, hehe. :-)

Vad måste ingå i ett bra yogapass?
Ett yogapass utan downward facing dog känns nog inte komplett för mig - men fråga mig inte varför, haha!

Vilken är den finaste yogaupplevelsen?
Morgonyogan på bryggan på mitt happy place, med utsikt över ett spegelblankt hav, är magisk. Inget slår det!

Har du fått med dig någon annan på yogapassen?
Ja, det har jag faktiskt! Under dessa två år har jag genomfört många yogapass tillsammans med Bill och ännu fler tillsammans med Adriene på Youtube (hehe). Några yogapass har jag även haft sällskap av Daniela, Tove eller Lykke. Sedan har jag såklart också gått på ledda yogapass där det funnits massa andra yogafantaster. Nu senast hade jag även äran att ha med mig Erika dagen då jag checkade av prick två år.

Vilket yogapass har varit mest utmanande?
Det måste väl ändå vara de yogapass jag utfört på SUP-brädan!

Vad är hemligheten med att checka av en yogastreak?
Hemligheten? Hmm.. Jag tror faktiskt att det bara är att bestämma sig för att göra det. Sen hjälper det ju om man är envis och har disciplin, haha!

Vilka är de tre bästa sakerna med yoga?
Att det känns så himla bra i kroppen under och efter ett yogapass - jag känner mig både stark och rörlig. Att yogan får mig att slappna av och får mig lugn. Och att jag - tydligen - kan utföra ett yogapass prick var som helst!

Föredrar du att göra yoga självständigt eller med en instruktör?
Jag gillar nog en mix av båda! Ibland är det skönt att bara vara inne i sin egna lilla yogabubbla och göra exakt det man känner för eller det man känner att kroppen behöver, och ibland är det bara himla underbart att någon annan säger åt en vad man ska göra så att man inte behöver tänka själv.

Var utförde du ditt senaste yogapass?
På yogamattan i vardagsrummet. Där har nog flest yogapass checkats av under dessa två år ändå!

Vad gör du en dag då motivationen är som bortblåst?
Eftersom jag vet att jag oavsett måste genomföra ett yogapass, så går jag helt enkelt bara och lägger mig på yogamattan. Därifrån brukar det lösa sig. :-)

Vad är det svåraste med en yogastreak?
Att försöka hitta en lucka för ett yogapass om man har en fullspäckad dag från morgon till kväll, yogapasset måste ju lixom göras oavsett. Annars - att det är så himla svårt att sluta, haha! För varje milstolpe jag når, vill jag bara nå en till.

EN NYÅRSHÄLSNING

Denna glittriga discokula vill önskar er alla gullisar GOTT NYTT ÅR!! Jag önskar av hela mitt hjärta att både jag och ni samt vår värld får ett fint tjugohundratjugotre. <3 Skål och puss!