OM NÅGRA DAGAR PÅ ÅLAND

Hörni, jag är på Åland igen! Jag tog morgonbåten hit en dag i förra veckan, så jag har faktiskt hunnit vara här några dagar redan. :-) Det var iallafall en himla fin dag ute på havet, så jag kunde sitta och njuta ute på sun deck cirka hela resan!
När min älskling hade hämtat mig från båten åkte vi direkt till Gottby Sund för att tillbringa eftermiddagen där med att sola och simma. Även fast vädret har varit väldigt omväxlande den senaste tiden har vi faktiskt haft bra väder här på ön!
En kväll var vi bortbjudna på middag och då fick vi äta trerätters middag i denna mysiga trädgård! Jag tycker verkligen att vimplar är en så enkel och fin dekoration, det blir lixom festligt direkt. :-)
Sedan har jag befunnit mig på staycation i skärgården!! <3 Vi checkade av öarna Kökar, Källskär och Sottunga. Vårt lilla äventyr ska jag såklart skriva mera om i kommande inlägg också.
En mulen dag gick vi runt på loppis och fikade på Humlan café. Visst är det ett himla mysigt café!? Mina svärföräldrar ska också bygga ett växthus slash orangeri ute i trädgården och jag är så himla pepp på att få inreda det samt planera vilka växter som ska få bo där, hehe!

EN MIX AV FOTOGRAFIER FRÅN VILLALIVET

Ett skepp kommer lastat med massa fotografier från sommardagarna på villan. Ååh, vad jag älskar villalivet!! Det är så mysigt, harmoniskt, skönt, avslappnande, ljuvligt, rofyllt och lungt. <3 Jag har åkt båt, kastat pil och spelat sällskapsspel, förevigat solnedgångar, tagit morgondopp och kvällsdopp, ätit goda middagar, njutit på glasverandan, solat och fångat alla solstrålar samt bara tagit det himla lungt. :-)

EN PERFEKT SOMMARKVÄLL

Denna sommarkväll var verkligen magisk!! Vi åkte ut på en lång båttur i kvällssolen med familjen och det var så himla härligt. Jag får nog aldrig nog av att åka båt, jag njuter verkligen prick lika mycket varje gång. <3 När vi kom iland igen serverades det skagentoast och rödvin på glasverandan - vilken lyx!
Därefter var det dags för bastubad och ett kvällsdopp i solnedgången såklart! Ååh, vad skönt det var i havet denna kväll. Jag simmade och plaskade så länge att mamsen slutligen fick tvinga upp mig, haha! Sedan fick jag krypa ner i sängen och somnade lycklig på mitt happy place. <3

MORGONDOPPET

Ett morgondopp. <3

Trots att jag älskar värme och annars för det mesta är väldigt frusen, har jag alltid varit en person som simmar på somrarna oavsett temperatur i vattnet. Det hör lixom bara till. :-) Men denna sommar har jag verkligen känt att det har varit extra skönt att ta ett dopp och när jag väl har varit i havet har jag kunnat simma hur länge som helst. Det är bara så himla uppfriskande på något vis. Fotografierna här ovan är från när jag tog ett morgondopp på villan! Det är ju verkligen något speciellt med morgon- och kvällsdoppen, eller hur? Som att börja och avsluta dagen på bästa sätt. <3

TRE SMÅ GULDGLIMTAR EN DAG PÅ VILLAN

Grekisk yoghurt med färska jordgubbar från eget jordgubbsland till frukost.

Dopp i havet och soliga stunder i solstolen hela dagen lång.

Magnumglass med vitchoklad till efterrätt på kvällskvisten.

SKA NÅGON MED?

OM EN DAG I VASA

Älskade älskade unge. <3

I onsdags var det lite sämre väder, så mamsen och jag bestämde oss för att åka till Vasa under dagen. Väl framme hälsade vi på hos denna underbara unge klädd i pyjamas, fiskehatt och stövlar, haha! <3 På förmiddagen lekte vi inomhus, gick en promenad på Edvinsstigen, lekte i sandlådan samt gungade. Därefter åt vi lunch ute på terrassen på Strampen och hämtade fika från Sweet Vaasa. På eftermiddagen traskade vi runt i några affärer och innan vi åkte hemåt igen hämtade vi med oss middag från Fiskdisken, och maten avnjöt vi sedan på glasverandan på villan. Det var verkligen en mysig och trevlig dag!

FOREVER THAT GIRL THAT GETS REALLY EXCITED WHEN THE SKY IS IN PRETTY COLOURS

Varje kväll sitter jag på glasverandan i kvällssolen, varje kväll beundrar jag den vackra solnedgången och varje kväll njuter jag lika mycket. <3

FOTSPA PÅ VILLAN

Fotspa med mamsen. <3

En solig dag på villan tog mamma och jag paus i solandet och så ställde vi till med fotspa. Det är något man verkligen borde göra oftare - ta hand om sina fötter, alltså. På somrarna går jag nästan alltid barfota, så nuförtiden är mina fötter dessutom alltid smutsiga också, haha! Iallafall. Vi satt bredvid varandra och hade fotbad med massa skum samt gjorde olika behandlingar. Efteråt var fötterna både fina och lena. Och rena förstås. :-)

EN UNDERBAR BÅTTUR

Det har blivit många båtturer denna vecka, och ingen är lyckligare än mig!! <3 Dessa bilder är från en himla härlig båttur som vi gjorde med familjen. Vi var ute på havet hur länge som helst och bara körde runt bland alla holmar. Ååh, det var verkligen så underbart!

EN SPEGELBLANK MORGON

I tisdags vaknade jag upp till detta ljuvliga spegelblanka hav på mitt happy place. <3 Allting speglade sig så vackert i havet och jag var tvungen att fotografera från prick alla vinklar, haha! En lugn morgon är absolut den bästa starten på dagen. :-)

MARKNADSDANS UTAN MARKNAD OCH DANS

Ett skepp kommer lastat med fotografier på mig och världens bästa Malin! <3 Jag har kunnat acceptera nästan alla begränsningar och förändringar som skett under denna tid som coronaviruset har härjat, men när sommarmarknaden i Kristinestad ställdes in kändes det som en katastrof, haha! Det är ju lixom en av årets absoluta höjdpunkter och verkligen den roligaste helgen. Förra helgen skulle marknaden ha ägt rum, så i lördags firade Malin och jag ändå - utan både marknad och dans.. :-) Vi drack vin och åt ostbricka. Sen hade Malin även trollat ihop en blåbärspaj, mums! Senare på kvällen anlände även Tim och vi hade vilda diskussioner fram till klockan nollfyra fyrtiofem (!!). Jag vet verkligen inte när jag varit uppe så länge senast, men vi hade det himla trevligt! Så trevligt att vi faktiskt bestämde oss för att ordna en gårdsfest för alla vänner - så på fredag smäller det! ;-)

EN SOMMARKVÄLL PÅ MITT HAPPY PLACE

En svanfamilj och en solnedgång. <3

I fredags fick vi äntligen en hel dag av sol! Jag fångade alla solstrålar under dagen och sedan tillbringade jag kvällen på villan. Mamsen och jag hämtade take away-pizza åt familjen och så åt vi middagen på glasverandan. Därefter hängde vi bara kvar där, och beundrade solnedgången från bryggan såklart. Jag passar på att fånga solnedgången varje kväll här. Nu när det har lovats lite soligare och varmare väder igen har jag bosatt mig här på mitt happy place på obestämd tid, och det är verkligen såå mysigt. <3

VECKAN GENOM TELEFONKAMERAN

Vy över stadsfjärden från Badhusparken.

Dessa två busfrön hängde med oss  i några dagar då deras föräldrar jobbade. <3

Mamsen och jag. <3 / Våga vägra långbyxor fast det är kallt, hehe!

En glad Lykke i lekparken!

Min favoritblomma - pion!

Vi beställde jordgubbar så att det räcker för hela vintern. :-)

GULLUNGE!! <3

Glasverandan och en glad människa med semesterhatt i solnedgången. :-)

Glass i regnet och massa babbel i solnedgången med saknade Malin.

Solglitter i havet. <3 / En skön kväll på bryggan.

En somrig middag i form av grillspett.

Lykke tog en tur på puky-cykeln. / Ut på promenad med varsitt hundkoppel, haha!

En Nuppu som njuter av solen! / Mitt happy place. <3

Några soltimmar i solstolen för att fånga prick alla solstrålar.

En sötis som mumsar på jordgubbar. <3 / En somrig blombukett på villan.

TVÅ GULDGLIMTAR

Vin på en varm och solig glasveranda. I mammas gamla gula badrock på villan. Ååh. <3
Ett kvällsdopp. Det var fjorton grader och himla blåsigt i luften samt aderton grader och himla skönt i havet. :-)

EN SKUMPIG BÅTTUR

En båttur. <3

Hej på er! Nu har jag redan varit en vecka här i Kristinestad, men jag har faktiskt knappt knäppt några fotografier alls. Iallafall inte med kameran. Sen har ju vädret verkligen varit himla ostabilt och det har bjudit på mycket regn och blåst, så vi har egentligen inte gjort så mycket speciellt. Några kvällar har vi ändå tillbringat i kvällssolen på villan, och här ovan är några fotografier från när vi tog en båttur på ett himla vågigt hav. Ååh, vad jag önskar att detta inte var både den första och sista båtturen i Kristinestad denna sommar!!

FÖDELSEDAGSTÅRTA

Så här såg momis födelsedagstårta ut! Hon hade önskat en hög tårta med prick samma fyllningar som fanns i unicorntårtan jag gjorde i vintras - och så fick det bli. Tårtan består alltså av ljus tårtbotten, jordgubbsmousse, vitchokladfluff samt grädde. Sedan dekorerade jag den med jordgubbar, violer och malva. :-)

MOMIS FÖDELSEDAG

♥♥♥

I söndags firade vi gulliga lilla momi på hennes födelsedag. På grund av att tjugohundratjugo är som det är blev det inte någon traditionsenlig fest som tidigare år, men ett litet kalas hemma hos mormor hade vi iallafall. Jag hade bakat en födelsedagstårta åt henne och så skålade vi i bubbel! Det kändes så himla fint att få krama om älskade momi nu igen efter en lång vår när vi har behövt hålla avstånd. <3

BLAND SANDDYNER I YYTERI

Fantastiska Yyteri. <3

Påväg upp till Kristinestad stannade vi till vid sandstranden i Yyteri. Det är verkligen evigheter sedan jag senast var där och nu när vi hade vägarna förbi tyckte jag att det faktiskt var dags att besöka stranden igen. Vi hade tänkt stanna där för att sola och simma i några timmar innan vi fortsatte vår resa, men eftersom det blåste både hårt och kallt fick vi skippa stranddagen. Istället traskade vi bara runt och beundrade stranden och sanddynerna samt knäppte några fotografier. Vyerna där är underbara och stranden är så vacker!!

FRÅN ETT HEM TILL ETT ANNAT

Kobba Klintar från båten!

Hej finisar! Jag tänkte snabbt bara kika in här och berätta att vi nu har tagit oss från Åland till Kristinestad. Från ett hem till ett annat. :-) Vi tog kvällsbåten över till Åbo och övernattade i lägenheten, och därefter körde vi upp hit. Jag hade massa somriga planer för dagarna på mitt happy place, men nu har det ju bara lovats regn regn regn, så vi får helt enkelt se vad vi hittar på. Nu är jag verkligen så himla trött, så jag ska sova bums! Godnatt. <3

SNAPSHOTS PÅ MAT

Kamerarullen i telefonen består mest av fotografier på mat just nu, så jag tänkte att jag slänger in några av maträtterna vi har ätit på sistone här också:
Middag i form av pad thai! Bill trollade ihop en av mina favoritmaträtter en kväll. Den ska vara toppad med massa nötter - och sweet chilisås.
En lunch på Svarta Katten. Vi åt alla varsin räktoast, och i nio av tio fall då vi äter lunch på Åland väljer jag någon form av räksmörgås. Jag kan aldrig få nog!! :-)
En pangfrukost hemma på terrassen. Plättar, bär, smoothie bowls, omelett, surdegsbröd, juice.. Mums!
Middag på Stallhagen. Jag tar alltid en fiskrätt när vi är på Stallhagen och denna gång stod det torsk på menyn. Gott!! De andra drack öl och jag drack en lemonad med smak av rabarber och fläder, hehe.

KASTELHOLMS SLOTT & GRÅA DAGAR

Kastelholms Slott!

De senaste dagarna har vädret bjudit på gråare väder, så vi har haft lite annat semesterprogram. I onsdags åkte vi iväg till Kastelholms Slott för att turista. Vi spanade på slottet, hälsade på fåren och gick runt i området. Det är verkligen lummigt där och miljön är så härlig. Efteråt köpte vi med oss fika och mumsade i oss det i solen som visade sig en stund.

Förövrigt har vi sysselsatt oss med att gå runt på loppis, sola på terrassen när solen visat sig, äta lunch på Nonna Rina, hälsa på Bills mormor och Harry, vara på zumba i ösregnet, mysa i soffan på terrassen och annars bara ta det himla lungt.

LUNGT HAV & EN KROKODIL

Kan ni gissa vad vi gjorde på söndagen? Åkte båt och hängde på klippor såklart, haha! Alltså ååh, vad jag älskar detta. <3 På förmiddagen när vi åkte ut mot en ny holme var havet alldeles platt och det var så himla underbart ute på havet!! Det är nog bland det bästa jag vet, att åka båt på spegelblankt hav. Det är bara så otroligt vackert och härligt.
Slutligen kom vi fram till Mellangadden, en liten holme längst ut i havet. Därifrån såg vi bara havet, horisonten och färjorna som åkte förbi just utanför. Bergen och klipporna var verkligen häftiga och där fanns ingen växtlighet alls.
Det blev lite solande och mycket plask i havet. Vi hade med oss några flytleksaker i form av krokodilen och en simring och på dem flöt vi mest omkring. Svallet från färjorna nådde oss också med jämna mellanrum och då var det extra roligt att guppa i vågorna. Jag guppade dock på i vågorna så länge att jag slutligen blev alldeles sjösjuk, haha!

OM EN LJUVLIG SOMMARKVÄLL

En underbar solnedgång. <3

Efter att vi hade kommit iland igen hämtade vi pizza från Nonna Rina, och pizzan var verkligen extra god efter en dag på havet! Sommarkvällen tillbringade jag sedan med dessa fyra boys här ovan. :-) Vi drack vin och rabarberbellinis, besökte en sommarfest, spelade lite badminton, cyklade genom stan samt förevigade solnedgången. Det var verkligen en magisk solnedgång och sommarkväll / sommarnatt. Fotografierna på min älskling och mig är lixom tagna nollnoll nollåtta!! När vi skulle cykla hem mitt i natten var det fortfarande ljummet ute och jag kunde cykla barbent utan att frysa. Det är sommar. <3

EN DAG UTE PÅ HAVET

Hela lördagen hängde vi ute till havs med vänner och det var en så härlig dag! Vi åkte båt och hängde på klipporna på Börtskär. Vi hittade ett himla bra ställe att simma vid där det inte blev djupt för snabbt, så vi kunde också kasta både boll och frisbee. Sedan hade vi med lunch som vi åt ute på havet och så spelades det musik från högtalarna hela dagen. När vi på kvällskvisten återvände mot land var det alldeles varma vindar, det svalkade inte ett dugg fast vi åkte båt. Det är verkligen ögonblick man minns. <3