MIN STORASYSTERS BABYSHOWER

Söndagen den trettonde januari överraskade vi min storasyster och mama to be med en babyshower. Vi var ett gäng med tjejer som hade smugit in i deras lägenhet medan den blivande pappan hade lurat iväg min syster. När de kom hem igen blev hon verkligen så himla chockad och överraskad när vi hoppade fram från vårt gömställe. :-) Babyshowern blev också himla lyckad! Vi hade fixat ihop en stor brunchbuffé (jag gjorde magtårtan!) som vi avnjöt, min syster fick öppna presenter och jag hade ordnat med massa lekar och tävlingar. Det vi inte visste då var att lilla beibin i magen ville komma ut mycket tidigare än vi trodde.. <3

OM EN VINTERVECKA I KRISTINESTAD

En härlig tur med sparkstöttingen.
Några selfies vid stranden.
En mysig picknick med varm kakao.

Vi hade som vanligt en härlig tid hemhemma i Kristinestad. Den här gången var det dessutom lite extra mysigt eftersom vi nästan stannade en hel vecka och vi dessutom kunde göra mycket ute i vintervädret. <3 Som ni ser på bilderna tog vi en dag en rolig tur med sparkstöttingen och en annan dag packade vi picknick-korgen och åkte ner till villan för att dricka varm kakao utomhus. Åh, jag tycker att det kan vara så himla mysigt att hitta på små vinterbravader som dessa!! Förövrigt förberedde och pysslade vi mycket inför den kommande babyshowern, hängde hos älskade momi cirka varje dag, pusslade ett nytt pussel, åt raclette till middag samt var på ett roligt zumbapass (jisses som jag hade saknat det!). Tiden gick ändå alldeles för fort och jag skulle ha kunnat stanna ännu längre. Nåja, until next time. :-)

ETT INLÄGG UR VERKLIGHETEN

Winter Wonderland. <3

Hej, hej, hej på er! :-) Nu ska jag sluta drömma om Sri Lanka och istället uppdatera er om nutiden. Jag vet att man cirka alltid säger det, men vart har denna månad tagit vägen? Jag kan inte förstå att januari snart är slut. Så vad har jag gjort de senaste veckorna då? Vi kom hem till vackra vinterlandskap och det har bara fortsatt att snöa, så jag har verkligen försökt fånga vintern så mycket som möjligt. Mina extra lediga dagar före jag började jobba igen spenderade jag hemma hos mamma och pappa i Kristinestad, och i samband med det överraskade vi också min storasyster med en babyshower. Bara några dagar efteråt kom en liten flicka till världen, så jag har alltså också blivit moster! <3 <3 <3 Jag hade dock redan hunnit återvända till huvudstaden eftersom jag i samma veva blev utexaminerad. Det hände verkligen mycket på samma gång, haha! För tillfället är jag faktiskt inne i en period med dubbla jobb, så nu existerar inte ens lediga dagar.  Nu har jag jobbat nio dagar och har ytterligare sex dagar kvar innan jag får ta några dagar ledigt. Då ska jag få uppleva min examenspresent som jag fick av min älskling samt äntligen få hälsa på min efterlängtade systerdotter. <3

SNAPSHOTS FRÅN SRI LANKA

Vår port nedanför vårt hus i Unawatuna, där vi bodde under hela vår strandvistelse.
Årets julkort! Tog på mig en röd klänning samt en tomtemössa och klättrade upp i en palm på stranden. Eller klättrade och klättrade, det var tydligen mycket svårare än det såg ut så en local fick hjälpa mig att komma upp, haha!
Varje kväll gick vi ner till stranden för att se solnedgången innan middagen. <3
Palmerna  på vår gård var fulla av kokosnötter, och här har jag fångat boysen in action då de försökte ta ner en. Det krävdes många försök innan vi slutligen fick ner EN kokosnöt. ;-)
En bild jag knäppte på utsikten påväg hem en dag i Ella. Vi gick alltid längs med tågrälsen mellan vårt boende och den lilla byn, och jag var alltid lika rädd att ett tåg skulle komma just precis då.
Wijaya Beach - vår favoritstrand. Denna strand bodde vi även vid och vi kallade den grodstranden eftersom det finns en stor sten på stranden som ser exakt ut som en groda. :-)
Under safarin i Udawalawe såg vi såklart inte bara elefanter, utan vi såg också bland annat apor, vattenbufflar, kameleonter, massa olika fåglar och schakaler.
Vår absoluta favoritrestaurang på resan. Det är en familjedriven restaurang vid namn Jungle. Så himla mysig och så himla god mat! Ät här om ni befinner er i området kring Unawatuna. <3
Bills bror knäppte några bilder på mig och min muminpappa efter att solen hade gått ner en kväll!
Vi åkte mycket tuk-tuk. Men oavsett vilket färdmedel vi än åkte, var vi alltid livrädda, haha. Alla körde verkligen som galningar och trafiken var ett enda KAOS!!
 Några snäckor jag hade hittat på stranden. Dessa fem fick även följa med mig hem.
Vi avslutade resan med att åka tåg mellan Ella och Kandy. Dessvärre var tåget vi hade tänkt åka med fullbokat, så vi fick istället åka i en tågvagn där både fönster och dörrar var stängda och därmed fick jag inte några fina bilder. Här blev jag faktiskt besviken, för just denna tågresa lär ska vara en av världens finaste.
En annan solnedgång. Det var så spännande att se hur solnedgången såg ut från kväll till kväll. Ingen var den andra lik, såklart.

Och här kommer sista delen av bilder från Sri Lanka. Tänkte att det skulle bli ett passande slut med lite snapshots som jag ännu inte har visat. Jag hoppas att alla dessa bilder och alla dessa inlägg från Sri Lanka verkligen visar hur underbar resa vi hade. <3

DIYALUMA FALLS

Den sista hiken vi gjorde var upp till ett vattenfall. The Diyaluma Falls är Sri Lankas nästhögsta vattenfall och uppe på toppen kan man simma i naturliga pooler. Till denna hike hade vi med oss en guide eftersom stigen var aningen svår. Vår guide bodde precis intill Diyaluma Falls och hade växt upp med vattenfallet som bakgård. Han var genuint så peppad på att visa oss prick alla delar av vatttenfallet. :-) Förutom naturliga pooler som bildats i berget, fanns det också några mindre vattenfall när vi väl kom upp till toppen. Dessutom fick vi en fantastisk utsikt! Det var verkligen vackert. Vi simmade i poolerna och dök ner i vattenfallen. Så himla härligt - Jag skulle ha kunnat tillbringa en hel dag här!

TEODLINGAR & LIPTON'S SEAT

En tidig morgon vandrade vi bland teodlingarna vid Lipton's Seat. Det fanns teodlingar så långt ögat kunde nå och vi var ute i så god tid att vi typ var ensamma där. En så himla lugn och vacker morgon! Vi köpte även med oss hem massa olika tesorter och tesmaker. :-)

LITTLE ADAM´S PEAK

Vi gjorde också en hike som innebar en bergsbestigning av Little Adam's Peak. Först gick vi längs med slingriga serpentinstigar, därefter följde himla himla många trappsteg och slutligen kämpade vi oss upp för branta sluttningar. Från toppen var det en himla häftig utsikt, men eftersom jag är höjdrädd höll jag mig väldigt långt borta från kanten, haha. :-)

NINE ARCH BRIDGE

Ett must do när man är i Ella är att besöka Nine Arch Bridge. Efter en mycket lättare hike än vi trodde var vi framme och hade utsikten på den sista bilden framför oss. Vi bestämde oss för att gå hela vägen ner till bron för att sedan gå över den längs med tågrälsen. Och självklart ville jag ta den populära instagrambilden framför bron. ;-) Förutom att Nine Arch Bridge är väldigt vacker är miljön runt omkring också så himla lummig, grön och magisk!

BREAKFAST WITH A VIEW

Vi begav oss vidare upp mot bergen till den lilla mysiga bergsbyn Ella och där bodde vi de kommande dagarna. Utsikten från vår balkong var verkligen så häftig! Den var dock svår att fånga på bild eftersom det var lite disigt på grund av molnen då vi var så högt uppe. Tittar ni noga ser ni också ett vattenfall ungefär i mitten av bilderna.
Uppe i bergen började vi dagarna på allra bästa sätt. Tänk att få äta frukost med denna utsikt! Man fick nästan nypa sig i armen. Efter frukosten hade vi alltid något äventyr inplanerat, men dem berättar jag mera om i de följande inläggen.

ELEPHANT TRANSIT HOME

Alltså, har ni sett något gulligare?? Medan vi befann oss i Udawalawe besökte vi också ett ställe som jag ville besöka efter att ha gjort lite research - nämligen Elephant Transit Home. Stället är ett "barnhem" slash rehabiliteringscenter för föräldralösa babyelefanter som blivit räddade. Babyelefanterna är mellan noll och fem år och tanken är att rehabilitera och sköta om dem tills de är tillräckligt självständiga för att släppas ut i det vilda igen. Vi besökte Elephant Transit Home under matningstiden och det var så himla roligt att se alla ivriga små elefanter som kom springandes för att få mjölk och äta gräs. :-) Jisses så söta de var, jag ville bara ta varenda en med mig hem, haha!

EN DRÖMMIG ELEFANTSAFARI

En av resans absoluta favoriter var elefantsafarin. Ååh vilken drömmig upplevelse det var! Från stränderna i söder begav vi oss in i landet mot djungeln och nationalparken Udawalawe. Vi hade bokat in en morgonsafari som började precis innan soluppgången och vi hade en väldigt duktig chaufför som körde runt oss i en safarijeep. Det var så harmoniskt, lugnt och fridfullt inne i nationalparken och varje gång vi såg en elefant kändes det pirrigt och fantastiskt. Det kändes nästan overkligt när de kom gåendes så nära att man kunde röra dem (vilket vi såklart inte gjorde!). Det fanns himla många babyelefanter, och speciellt en stannade vi och tittade på hur länge som helst eftersom den var så himla söt när den åt myntablad, haha! Tänk vad häftigt att få se elefanter i sin naturliga miljö istället för på zoo eller liknande. Stunden då vi möttes av ett helt gäng med fria elefanter precis när solen gick upp kommer jag nog aldrig att glömma. <3 Det var verkligen så magiskt och mäktigt!

DE SISTA STRANDBILDERNA

Tänkte avrunda stranddagarna med att bjuda på några blandade bilder från olika stränder vi besökte. Jag har egentligen inte så mycket att säga om dessa, så ni får helt enkelt bara njuta av bilderna. :-) Det fanns verkligen både så många och så vackra stränder längs med hela Sri Lankas kust!

EN MAGISK SOLNEDGÅNG

Vill dela med mig av en magisk kväll på stranden! Vi hade precis kommit hem från dagens strandutflykt, men jag och Tove ville fånga dagen lite till. Vi gick därmed ner till stranden som låg precis vid vårt boende, Wijaya Beach, och beställde varsin dryck. Med en mangosmoothie i handen satte jag mig sedan ner i en solstol på stranden och lät vågorna skölja över mina fötter medan solen började gå ner. Aah, det var en av de ljuvligaste stunderna under hela resan. <3
Den här kvällen blev vi dessutom bjudna på den vackraste solnedgången. Både himmelen och havet färgades av fantastiska färger. Alltså WOW! Jag älskar verkligen solnedgångar.

THE BEST SURFER OUT THERE IS THE ONE HAVING THE MOST FUN

Två av våra stranddagar bestod av surfing. En dag testade vi vågorna i Weligama och en annan dag i Ahangama. Jag hade inte surfat sedan jag bodde i Australien så jag var ju minst sagt lite rostig. :-) Däremot var jag och min kära svärmor himla duktiga på magsurf, och det var även kanske det allra roligaste, haha!

MIRISSA & PARROT ROCK

Vi hade också bokat in en stranddag i Mirissa. Förutom att ligga på stranden och simma i havet, begav vi oss också ut på en hike längs med stranden. Jag ville nämligen besöka Parrot Rock, vilket enkelt förklarat är en kulle med massa palmer på. :-) Det blev en mycket längre vandring än vad jag/vi hade trott, så de andra tyckte att jag hade lurat med dem, hehe. Längs med vägen gick vi förbi massa olika vackra stränder och väl framme vid vår destination var det SÅÅ fint, så iallafall jag var riktigt nöjd med vår hike ändå! När vi skulle återvända var vi redan så svettiga att vi först stannade för ett dopp vid en strand nedanför. Den stranden blev min absoluta favorit i just Mirissa och några bilder därifrån finns i inlägget om min jetlag!

EN DAG PÅ JUNGLE BEACH

En av dagarna tog vi en tuktuk till Jungle Beach. För att ta sig ner till denna strand behöver man först göra en liten hike genom djungeln. Väl på stranden känns det faktiskt som om man befinner sig på en strand mitt i djungeln. Jag gillade verkligen Jungle Beach! Det är en rätt liten och väldigt mysig strand, där det turkos-gröna vattnet omringas av lummiga träd. Vi spenderade mest tid i havet, eftersom det var alldeles för svettigt för att bara ligga och steka i solen. Mitt hjärta och jag råkade även matcha i gult denna dag. :-)

MORGONDOPPET

Bästa stunden på dagen. <3

Under våra stranddagar skapade jag en rutin som kom att bli min favoritstund på hela dagen. På något märkligt vis vaknade jag, sömntutan själv, alltid före nollåtta nollnoll av mig själv. Vi bodde bara några minuter från stranden, så jag steg upp direkt och gick ner till stranden för att ta ett morgondopp medan alla andra ännu sov. Just så här tidigt på morgonen var det extra härligt på stranden - havet var alldeles lugnt och det var nästan inga andra människor på stranden. Jag passade på att andas in tystnaden och njuta ännu mer när jag plaskade i vattnet. <3

TVÅ VECKOR I SRI LANKA

Ett skepp kommer lastat med härliga bilder som beskriver prick hela vår resa! Som jag skrev tidigare så reste vi runt i Sri Lanka och på två veckor hann vi verkligen uppleva så mycket. Vi hade delat upp resan i två delar. Den första delen bestod av härliga stranddagar på nya stränder varje dag, rolig surfing och vackra solnedgångar, medan den andra delen bestod av äventyr på bland annat safari i djungeln och hikes i bergen, bland teodlingar samt upp i vattenfall. En fantastisk blandning av massa guldvärda upplevelser! Jag kan inte ens beskriva med ord hur glad och tacksam jag är över att jag blev medbjuden på denna resa. Sri Lanka var alldeles alldeles underbart. <3

OM JETLAG & TIDIGA MORGNAR

Beach life. <3

Jag har verkligen varit förvånansvärt jetlaggad sedan vi kom hem. Redan vid tjugo nollnoll har jag haft svårt att hålla ögonen öppna och tjugoett-tiden har jag sovit sött, haha. Det betyder att jag också har vaknat pigg redan vid nollsex nollnoll. De senaste dagarna har jag inte orkat kämpa för att somna om, så istället för att ligga kvar och stirra i taket har jag stigit upp för att redigera bilder. Därför kan jag nu börja bjuda på bilder från Sri Lanka! Kika in här lite senare idag så borde första delen ha dykt upp. :-)

VÄLKOMMEN HEM & VÄLKOMMEN 2019

Men hej på er gullisar!! Hoppas ni har haft en härlig start på det nya året! Jag hade både ett himla bra slut på tjugohundraaderton och en himla bra början på tjugohundranitton. WOW, vilken fantastisk resa vi hade! <3 Nu är jag alltså hemma igen och får i fortsättningen leva på alla minnen och fotografier. Det var verkligen en dröm att fotografera på underbart fina Sri Lanka, så jag har himla många bilder att bjuda på. :-)

Sådär annars har vi bara landat här hemma. Vi har packat upp och tvättat alla kläder, ätit min mästerkocks goda hemlagade mat och varit en sväng in till stan. Jag har även filat på mina hundra mål inför det kommande året. Det känns som om detta år är väldigt oplanerat, så det ska bli spännande att se vad tjugohundranitton bjuder på! Jag börjar iallafall jobba först nästa vecka igen så nu tänker jag bara njuta av ännu några extra lediga dagar! PUSS.