OM EN FIN LÅNGLEDIGHET

I början på december stod det l å n g l e d i g h e t i kalendern. Planen var därmed att vi skulle fira detta någonstans i Europa, men efter många om och men slutade med att vi stannade hemma iallafall. Nu tänkte jag att vi skulle kika på hur jag tillbringade de lediga dagarna. Häng med, vetja! 
Fredagen var min första lediga dag och då hade denna gullis bokat oss som barnvakter. Han passade på att ta en himla sovmorgon dagen till ära och därefter hade vi morgongos hur länge som helst. Ååh, vad mysigt det var!! <3
Resten av dagen både busade och lekte vi med Wiggos alla leksaker, och speciellt med hans nya bil som han fick i födelsedagspresent! 
Senare på eftermiddagen begav jag mig till Sandö för att besöka pingvinbastun. Jag hade nämligen tidigare i veckan blivit medlem i pingvinerna, Vasas vinterbadsförening, och nu var det dags för besök nummer två där. :-) Visst är förresten pingvinerna det allra gulligaste namnet? 
Prick här varvade jag sedan några dopp i havet med bastubad! Att bli medlem i pingvinerna var ett av de bästa besluten på länge - jisses vad jag njuter! 
När jag hade bäddat ner mig i soffan för en myskväll hörde bästa Malin av sig och ville att jag skulle komma på AW och det kunde jag ju ändå inte tacka nej till. Så på rekordtid gjorde jag mig redo och sedan tillbringade vi resten av kvällen på Zinc istället. Vi hann skåla med bubbel, vin och en glöggdrink innan vi slutligen avrundade en härlig AW. För visst kan man gå på AW även om man inte har jobbat också? ;-) 
På lördagen hade jag en himla lugn dag och jag befann mig hemma prick hela dagen. Den första december hade jag tagit in julgranen, men jag hade inte tagit mig tid för att pynta den förrän nu, så det var bland annat dagens projekt. Jag älskar den här ljuvliga granen! <3
Min älskling hade träffat min fina lillasyster i matbutiken under dagen och hade spontant bjudit över henne på middag, så vid middagstid knackade hon på dörren och sen hängde hon med oss resten av kvällen. Mästerkocken hade trollat ihop en ceasarsallad till middag och till det drack vi vitvin.
Ska jag vara helt ärlig minns jag inte riktigt vad jag gjorde på söndagen, men åtminstone har jag dokumenterat promenaden som vi tog på dagen för att fånga lite dagsljus. Det är galet att dessa fotografier knäpptes under den ljusaste tiden på dygnet.. Så grått! 
Till middagen hade vi bjudit över min Malin. Det är verkligen så himla trevligt att bjuda över gullisar på middag! Vi ville testa på något nytt till förrätt och bjöd därmed på en butterboard med tunnbrödschips och smördegssnurror. Och rödvin såklart.
Som huvudrätt serverades det saffransrisotto med pilgrimsmusslor, kumqats och pistagenötter samt vitvin. Det var himmelskt gott! 
Vi var alla lediga även följande dag, så Malin stannade kvar för att dricka vin och babbla om allt möjligt tills långt över midnatt. Det var så himla himla trevligt. <3
På måndagen inledde jag dagen med att besöka pingvinbastun och nu hade havet frusit till is så att jag påriktigt fick ta ett dopp i isvaken. En lite större isvak än den jag hade förra vintern dock, haha. :-)
På eftermiddagen mötte jag upp - surprise surprise - bästa Malin igen. Vi traskade omkring i stan, var på julklappsjakt och fikade på Espresso House. Några fler fotografier tog jag inte denna dag, men kvällen bestod av en god middag, en julfilm, glögg och en ostbricka. 
Tisdagen, aka Finlands självständighetsdag, till ära storstädade vi lägenheten och därefter fick alla tomtar och juldekorationer flytta in i vårt hem. Jag tycker att fönsterbrädet i vardagsrummet blev så himla fint! 
Här är ytterligare några fotografier på hur jag dekorerade i ett annat hörn av lägenheten. :-) Nu är prick hela vårt hem juldekorerat och det är så himla mysigt.
Dagen till ära blev vi även bjudna på sol och vackert väder, så jag passade på att ta en promenad för att fånga lite av det fina. Vid solnedgången (som förövrigt ägde rum fjorton femtioåtta..) stannade jag till vid havet och passade på att tänka ut fem ting jag är tacksam för eller uppskattar med vårt land. Naturen var såklart en av dem! 
På kvällen besökte vi dessa ljuvliga typer. Vi fick det absolut gulligaste välkomnandet när de alla stod i fönstret och väntade när vi kom. <3
Det vankades julbak med prick hela gänget och det var nog mera kaos än mysigt i köket, men himla trevligt var det ju ändå, haha. Ungarna var så himla söta i deras tomtemössor också! Vi lyckades trolla ihop salta julstjärnor, söta julstjärnor och pepparkakor. Sedan avslutade vi med en fika bestående av allt vi bakat samt varsin kopp glögg. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0