OM TIO TIMMAR I HUVUDSTADEN

Låt oss ta en titt på hur min fantastiska dag i Helsingfors såg ut! Jag hoppade på bussen på lördagmorgon och när jag kom fram till huvudstaden stod Isabella redan och väntade på mig. Efter ett långt kramkalas såg dagen ut så här:
Vi styrde direkt stegen mot café ReloveFredriksgatan. Det var nämligen dags för en efterlängtad brunch. <3 Jag hade egentligen längtat så mycket efter både Kuumas och Tanners bruncher, men eftersom jag också hade längtat efter att få testa Reloves brunch så föll valet slutligen på den sistnämnda. Haha, alltså jag är ju verkligen besatt av bruncher.. Iallafall. Vi beställde in en avokadosmörgås, en smoothie bowl och en våffla och så delade vi på allt. Och ååh, allt såg alldeles ljuvligt ut och allt smakade också magiskt. Brunchen blev min nya favorit på ett ögonblick!!
När vi hade avnjutit brunchen traskade vi vidare genom Eira och anlände så småningom till Helsingfors finaste och färggladaste gata - Villagatan. Där styrde vi spontant upp en liten photoshoot bland alla färgglada hus. Alltså jag tycker verkligen så mycket om färggranna och vackra hus! Så mycket så att jag behöver fotografera cirka alla jag ser, hehe. :-)
Vi fortsatte dagen med att både gå runt i unika småbutiker i Eira och klädaffärer längs med Alexandersgatan. Jag hittade ett par perfekta sneakers som jag länge varit på jakt efter! Vi strövade runt i armkrok prick hela dagen och babblade ikapp. Vi var nog inte tysta en enda sekund under hela dagen, haha. När vi hade gått längs med hela Alexandersgatan avslutade vi med ytterligare lite fotografering vid Domkyrkan. Hur många fotografier av den kyrkan har jag samlat på mig egentligen?
Bubbel o'clock! När vi började känna oss trötta i benen svängde vi in på café Strindberg för varsitt glas bubbel. Vi skålade för livet, för en härlig dag och för vår vänskap. Vi har bara känt varandra i sisådär ett år, men vi konstaterade båda två att det känns som om vår vänskap redan varat i en evighet. Det är så fint. <3
När klockan blev aderton nollnoll gick vi över till andra sidan Esplanaden för att äta middag på restaurang Bronda. Restaurangen är himla lyxig och servicen är toppen! Vi började med att beställa drinkar och sedan valde vi tre olika maträtter som vi delade på. Truffle and mushroom `arroz bomba, scallop chevice and snowcrab skagen samt Jerusalem artichoke and truffle linguini. Allting var himmelskt gott, och bomban var till och med bland det godaste jag någonsin ätit! Bronda får verkligen toppbetyg. 
Vi avslutade denna underbara dag på Hotel St George's Wintergarden. Där testade vi på barens speciella drinkar och drack både en popcornsdrink och en fågeldrink. Drinkarna var faktiskt riktigt häftiga och roliga! Under den här dagen märkte jag verkligen hur mycket jag saknar att bo i älskade Helsingfors. Fast jag har bott där i fyra år finns det alltid alltid något nytt att upptäcka!
 
Och här har ni receptet på årets bästa dag - som jag behövde detta! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0