GULDGLIMTAR FRÅN ÅLAND

Efter några dagar i huvudstaden, hoppade jag på färjan tillbaka till Åland. Där spenderade jag ganska exakt de kommande två veckorna, men denna gång fick kameran verkligen vila. Därmed har jag bara bilder från några specifika händelser, och dem tänkte jag bjuda på nu! Enjoy:
Min första hela dag på ön var en fredag och dagen tillbringade jag på Lilla Holmens strand tillsammans med min svärmor. På kvällskvisten bjöd Bill och Robin på lyxmiddag. De hade köpt ett speciellt vin de ville testa och bestämde sig därmed för att kocka ihop något gott till, vilket jag inte tackade nej till. :-) Menyn bestod av oxfilé, potatisterrin, halloumi, sommarsallad samt cidersås. MUMS. 
Sommarens cirka finaste och varmaste dag tillbringade vi ute på havet tillsammans med Bills vänner. Vi åkte båt över ett platt Lumparn och jag låg framme i båten och bara njöt, vi hoppade i från båten för att svalka oss vid Klosterviken och vi kastade ankare för att ligga och sola i båten. U n d e r b a r dag!! <3
En fikastund med min älskling vid Brobacka café. Jag tycker verkligen att det caféet är så himla idylliskt. Jag åt en vegansk kakbit och den var en av de godaste jag någonsin ätit! Det blev också många andra fikastunder eller luncher under mina veckor på Åland. Bland annat fika på Bagarstugan, fika och lunch på Nonna Rina samt lunch på Svarta Katten.
Efter att ha sökt lägenhet varje dag i flera veckor, men inte hittat någon som mött våra kriterier, dök drömlägenheten plötsligt upp en morgon. Jag ringde mäklaren direkt för att boka in en visning och därmed blev det också en sväng till Åbo några dagar senare. Så denna middag här ovan är faktiskt därifrån! När visningen var slut och vi hade väntat några timmar, ringde mäklaren upp och berättade att lägenheten var vår!! Jag grät glädjetårar och vi firade med middag och bubbel på restaurang Nerå.
Vi inledde kräftsäsongen! Och denna gång gjorde vi det med åländska (!!) kräftor. Jisses så goda de var. Det var verkligen en helt annan smak och de frysta utländska kräftorna blir ju nästan smaklösa i jämförelse. Dessa kräftor åt vi tillsammans med bröd och massa dill och det blev en tjuvstart på kräftskivan som vi skulle ha några dagar senare. 
Gullisen Melina bjöd i år igen in till dagsfest den sista dagen under Rockoff-festivalen och vi var tvungna att ta prick likadana bilder som ifjol, hehe. :-) Under dagen lekte vi lekar, grillade, spelade beer pong samt simmade. SÅ roligt med dagsfest!! Eftersom jag inte hade någon biljett till festivalen denna gång åkte jag vidare på förfest med boysen istället när resten av gänget åkte till festivalområdet. Sedan möttes vi upp på Arken igen för att dansa loss. 
Det öppnades en ny restaurang i Mariehamn under sommaren, och en kväll då det passade för prick hela familjen ville vi såklart testa restaurang Boquerian! Det är en tapasrestaurang, så vi beställde in massa smårätter och till det drack vi rosé. Sen så gillar jag verkligen deras inredning! En annan kväll hade vi också bokat middag på Stallhagen, men därifrån har jag inte några bilder..
Årets första kräftskiva! Vi ordnade kräftskiva hemma hos Bills familj och hade bjudit in ett gäng på sisådär tjugo personer. Vi hade dukat upp allting så fint ute på altanen, men det började såklart regna just före kräftkalaset skulle börja, så det fick bli ett improviserat långbord inomhus istället, haha. Det serverades kräftor, både rökta och vanliga räkor, västerbottenostpaj, bröd, dill, hemlagad aioli, olika ostar, sallad samt drycker. Till efterrätt hade jag bakat blåbärscheesecake! Vi sjöng snapsvisor, skålade, lekte lekar och hade en fotbollsturnering i form av bordsspel. Himla trevlig kväll!
Några andra guldglimtar som saknar bildbevis: En kväll vid strandbastun på Kungsö, en mysig dejt med Anna, ett kvällsdopp vid Gottby Sund, en dag på stranden i Degersand, en ostbricka och en filmkväll, ett (eller flera) jacuzzibad samt en tur ut till Järsö. Bilderna ovan är tagna genom fönstret på färjan påväg tillbaka till Kristinestad där jag tillbringade mina sista semesterdagar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0