PÅSTÅENDEN OM MAROCKO - SANT ELLER FALSKT?

Jag älskar att göra research om resor, men inför Marocko läste jag verkligen på som aldrig förr. Det finns verkligen så många åsikter och upplevelser om landet, så nu när vi har varit där tänkte jag att jag kan ge vår åsikt också. Nedan finns tio påståenden som jag hade läst om Marocko före vi for, följt av en kommentar om hur vi upplevde det. 
 
1. Fredag är deras vilodag och då är allting stängt. / Ja, deras vilodag infaller på fredagen. Nej, allt är inte stängt. Vi kunde köpa bussbiljetter från busskontoret, besöka Bahia Palace, ströva runt i soukerna samt äta middag på Le foundouk. Det enda vi märkte var att det eventuellt var lite mindre försäljare i soukerna.
 
2. Allting går långsamt och tider följs inte så noga. / Hade läst att man till exempel skulle få påminna restaurangen om vad man beställt eftersom det aldrig serverades. Vi märkte inget av detta på restaurangerna vi åt på. Vi fick alltid bord till den tid vi hade bokat och både dryckerna och maten kom väldigt snabbt in! Bussresorna däremot är en annan historia. När vi skulle åka till Essaouira skulle bussen gå femton nollnoll. Vi var där i god tid, cirka en halvtimme före, för att vara på den säkra sidan. Däremot hade varken busschauffören eller våra medpassagerare bråttom alls. När klockan var femton nollnoll fick vi först börja gå in i bussen (den skulle bli full) och när busschauffören märkte att inte alla passagerare var med väntade (????) vi helt enkelt på de som ännu inte var där. Slutligen kom två kvinnor med deras barn och vi kunde åka iväg ungefär en halvtimme för sent. När vi skulle tillbaka till Marrakech var vi ”bara” tio minuter försenade.
 
 
3. Män stirrar och det förekommer trakasserier mot kvinnor. / Detta var något som jag hade läst mycket om, men till min förvåning upplevde jag inte något av detta överhuvudtaget! Jag kände mig inte obekväm en endaste gång och varken jag eller Bill la märkte till någon som stirrade extra eller kastade ur sig kommentarer. Detta upplever jag förekom mycket oftare i Turkiet, och då var jag bara en liten flicka på semester med mina föräldrar.. Och jobbigare män har jag även råkat på på många andra ställen också. Vet inte om jag bara hade "tur" i Marocko? 
 
4. Allt handlar om att tjäna pengar. / Detta är ett påstående som vi verkligen fick erfara. Precis allting kostade en slant och man fick vara uppmärksam på att inte bli lurad på pengar. När man skulle gå på wc på offentliga toaletter kostade wc-pappret skilt, skulle man ta bild på till exempel en aktivitet eller en vara på marknaderna ville de ha betalt, om man ville lägga sitt bagage ner i bussen kostade det extra, människor som ville visa vägen för att ”vara snälla” ville efteråt ha betalt, inträden kostade minst dubbelt mera för icke-marockaner, det var orimligt dålig växlingskurs på hotellen då man skulle betala och så vidare. När vi första dagen skulle köpa färskpressad juice visade det sig att vi dessutom fick helt fel växel tillbaka, försäljaren hade alltså lurat oss. Tips är att om möjligt alltid betala med jämna pengar och ALLTID räkna växeln efteråt. Hade också läst om att det förekommer ficktjuvar, men några sådana märkte vi inte av (vilket också väl beror på deras skicklighet?).
 
5. Försäljare och människor är påträngande och accepterar inte ett nej. / Vi var beredda på det värsta eftersom vi båda hade upplevt detta fenomen i Turkiet, men till vår förvåning tyckte vi aldrig att det blev jobbigt här. Inga försäljare var påträngande eller efterhängsna och de som ville sälja sina aktiviteter eller varor förstod ett nej. Oftast räckte det med att bara säga ”no thank you” och så gick de vidare eller gav upp utan att vara elaka. Många försäljare brydde sig knappt om oss alls och lät oss kolla i soukerna i lugn och ro. De enda vi faktiskt tyckte var jobbiga var de människor längs med gatorna som ville visa vägen i utbyte mot pengar. Ibland visade de inte ens rätt väg, haha, så vi ignorerade dem oftast.
 
 
6. Att åka till Marrakechs medina är som att åka tillbaka i tiden. / Detta har jag ju i princip redan nämnt. Det kändes verkligen som att åka tillbaka i tiden. Det var också intressant att se den stora skillnaden mellan den gamla delen och den nya delen i staden. 
 
7. På Jemaa el Fna finnas massor av ormtjusare. / Det som oroade mig mest inför resan var nog detta, haha! Ni kan inte ana hur mycket jag försökte ta reda på om det faktiskt finns mycket ormar på torget och om man möjligtvis kan undvika dem på något sätt. Jag hade nämligen läst att ormtjusarna kan dyka upp lite var som helst och till och med kan lägga en orm över axlarna på en i bara förbifarten - min STÖRSTA skräck!! Så till alla er andra som också är rädda för ormar: Ja, det finns massor av ormtjusare på torget, men ja, man kan undvika dem. Vi märkte att ormtjusarna hade sitt egna område på torget och det undvek vi alltid. Dessutom hjälpte Bill till att spana när vi traskade runt så att det inte dök upp någon otrevlig överraskning utan att vi märkte. :-) 
 
8. Man blir magsjuk och gatorna är smutsiga. / Det är ju rätt så vanligt att bli magsjuk under en utlandsresa, men när det gäller Marocko hade jag verkligen läst om så ovanligt många personer som blivit sjuka under resan. Före resan hade vi därför bland annat skaffat desinfektionservetter och vi tänkte extra mycket på vad vi åt. Vi klarade oss så länge som till sista natten, då Bill blev sjuk. Vi hade ätit nästan exakt samma mat dagen innan, så vi vet inte vad det berodde på.. Det blev iallafall ingen värre magsjuka. Sedan upplevde vi aldrig att städerna vi besökte var smutsiga alls. Nästan tvärtom faktiskt, vi såg många gånger att gatorna blev städade och sopade. 
 
 
9. Det är farligt att resa till Marocko. / Det verkar vara många som tror att det är farligt och osäkert i landet utan att egentligen veta varför. Det enda jag tänkte på före vi åkte dit var att jag verkligen verkligen ville uppleva landet och speciellt då Marrakech, så jag reflekterade nog aldrig ens om att Marocko skulle vara farligt. Något sådan upplevde vi inte heller när vi var där och vi kände oss trygga under hela vår vistelse. Såklart reste vi med sunt förnuft, men det ska man ju göra överallt i världen. 
 
10. Kvinnor måste klä sig på ett visst sätt och speciellt täcka axlar och knän. / Speciellt i Marrakech är klädseln nog ganska fri och vi såg nog alla möjliga klädstilar i gatubilden. Man ska ju självklart ändå respektera deras kultur och inte gå alldeles för lättklädd. När jag åkte till Dubai läste jag en bra regel om att alltid åtminstone täcka en del (alltså antingen axlar eller knän) och det har iallafall funkat finfint för mig i de muslimska länder jag besökt! Sen är ju en sjal alltid bra att ha ifall man hamnar i en situation där man känner sig obekväm eller felklädd.
 
Vill slutligen påpeka att detta är våra personliga upplevelser och det kan såklart variera beroende på vilken tid på året och vilken stad man besöker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0