SUNDAY FUNDAY

För söndagen hade jag bokat in en heldag tillsammans med pojkvän och svärmor. Dagen var full med både matupplevelser och turistäventyr. Vi började vår morgon med att mötas upp vid Goodio för frukost. Stället var precis i min smak, både mat- och inredningsmässigt, så jag kunde inte låta bli att knäppa många bilder. Jag beställde in en acai bowl som var himla god och de andra var också mycket nöjda med sina smoothies. Sedan testade vi också på kanske världens starkaste ginger shot, haha! Vi förflyttade oss därefter till granncafét Johan & Nyström för en snabb kaffe innan vi traskade vidare. 
Vi traskade ner till Salutorget och kikade runt lite bland marknadsstånden medan vi väntade på att vår båt skulle avgå. Vi hade nämligen bestämt oss för att åka över till Sveaborg för att turista. Passade på att fotografera Helsingfors från vattnet under den korta båtfärden. En rolig grej som vi också märkte var att en stor del av våra medresenärer (allt från barn till åldringar (!!)) hade fram Pokémon Go på mobilen, så vi konstaterade att det antingen var något evenemang på gång eller så finns det helt enkelt specialpokémons på Sveaborg, hehe.
Här kommer en bildbomb från Sveaborg. Vi bestämde att vi skulle gå rutten som gick från ena sidan av ön till den andra, och ibland tog vi några omvägar för att upptäcka ytterligare. Det var ju hur mysigt som helst där och jag föll speciellt för alla söta hus, vägar och färger. Det var som en liten ministad. Tänkte för mig själv att jag någon gång måste komma tillbaka för att bara fotografera, här finns så många fina ställen. Förutom alla byggnader så förundrades vi över hur bra och fint allting var bevarat. Fick faktiskt lite Sagan om ringen-feelis med tanke på vyerna och alla små kullar. Medan vi gick runt bland kanoner, stenmurar och olika gömställen kom vi även fram till att det var rätt så passligt att besöka Sveaborg nu i och med Finlands 100-års dag. Tänk ändå att det faktiskt inte är såå längesedan vårt land blev självständigt. 
Efter några timmar på Sveaborg tog vi båten tillbaka till fastlandet. Då styrde vi stegen mot Alexandersgatan och kikade i några affärer. Inget fick följa med mig hem den här gången, men både Bill och Tove lyckades fynda. När magarna började kurra sökte vi oss till Shanghai Cowboy för en tidig middag. Där åt vi mexikanskt, men tyvärr var åtminstone inte min måltid något att hurra för.. Därefter fortsatte vi i några affärer till innan vi kände oss nöjda.
Innan vi avslutade vår dag vek vi slutligen in på La Torrefazione för en fika. Cafét är en favorit i Bills familj så att gå dit är lite av ett måste. Annars har vi i princip alla tre som intresse att testa på nya caféer och restauranger eftersom det faktiskt finns ett himla stort utbud här i huvudstaden. I matväg blev saldot tre nya och en gammal goding denna dag. Inte illa! Det blev trevligaste söndagen på väldigt länge, verkligen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0