EN JULLISTA

Vilka är de första fem ord du kommer att tänka på när du hör ordet jul?
Jultomte, snö, familj, ljus och julgran.
 
Tänker du göra något annorlunda i jul till skillnad från förra året? 
Jag ska till exempel inte jobba på julaftonsmorgonen, som jag gjort de senaste åren!
 
Vad framkallar mest julstämning?
Julsånger, ljus, julklappsinslagning och glöggmys.
 
Pepparkakor eller lussebullar?
Pepparkakor.

Fortsätt meningen ”ingen jul utan…”
... Snö dök upp sådär spontant, men det är ju tyvärr mera sällsynt nuförtiden. Så ingen jul utan familjen, säger jag!

Viktigaste grejen på julbordet? 
Gravlaxsås och lax, ÄLSKAR det!
 
Favorit julfilm? 
I år har vi försökt öka på vårt julfilmsförråd, men Home Alone är fortfarande i topp! Kan se den hur många gånger som helst. 

Favorit julkalender? 
Jag har faktiskt inte sett så många julkalendrar, eller iallafall så minns jag inte så många av dem. Men vi såg ju på Diselråttor och Sjömansmöss igen nu, och den minns jag att jag tyckte om när jag var liten också! 
 
Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands? 
Ja, det har jag ju gjort. Och jag skulle nog kunna göra om det igen också.

Brukar du köpa en julkalendern av något slag till dig själv? 
Mamma brukar köpa en chokladkalender åt mig och pappa brukar köpa en skraplottskalender. I år köpte dessutom Bill en till chokladkalender åt mig, hehe.
 
Vad gör du dagen innan julafton?
Vi har faktiskt inget speciellt vi brukar göra.
 
När vill du att första snön ska falla? 
I början på december, och sen får den gärna vara kvar till julafton.
 
Vad gör du på julaftonsmorgon?
Då vi vaknar brukar det finnas ett litet paket i julstrumpan som vi får öppna redan då på morgonen (nej, man är inte för gammal för sånt) och därefter följer massa mys. 
 
Din favoritbild från förra årets jul? 
Tre glada systrar.

När är det okej att börja julpynta tycker du?
Vid lilla jul och första advent tycker jag att man kan plocka fram ljus och stjärnor. Dock får tomtarna och hela faderullan nog vänta tills sisådär en vecka före jul!
 
Köttbullar eller prinskorvar?
Köttbullar!
 
Hur klär du dig på julen?
Alltså jag har blivit totalförälskad i sammet! Så en sammetsklänning ska jag svira runt i på julafton, eftersom vi alltid klär upp oss i klänning respektive skjorta.

När tar du in julgranen? 
Vi har som tradition att alltid ta in granen och pynta den bara någon dag före julafton hos mamma och pappa, men i år tjuvstartade jag och en liten julgran fick pryda min lägenhet redan i början av december (bara för att). 

Vad är det viktigaste i julpyntet?
Förutom julgranen då, som är en självklarhet, så blir det så mysigt när man pyntar med mycket ljus och julbelysning. 

Besöker du någon julmarknad?
Det hör inte till någon tradition, men i år har jag faktiskt besökt några både i Budapest och Helsingfors.

När börjar du lyssna på julmusik?
Ungefär samtidigt som jag dricker första glöggen - i oktober. 

Bästa jullåten?
Julens tid är här med Molly Sandén och Magnus Carlsson är så himla fin.
 
Glögg eller julmust?
Men glögg förstås, livets dryck! Julmust är bara äckligt, dessutom. 

Var firar du jul?
Alltid hemma hos oss. 
 
Har ni tomte på julafton?
Vi brukade ha, när vi var yngre förstås, men nu när ungen också har blivit stor så är det hon som delar ut julklapparna som finns under granen. 
 
Ris a la Malta eller gröt?
Kan inte bestämma mig, båda två är så himla goda!
 
Vad är viktigast med julen?
Att vara tillsammans med familjen. Att njuta istället för att stressa. Och att inte behöva vara ensam. 
 
När öppnar du dina julklappar? 
Som sagt så får vi öppna ett paket på morgonen och resten öppnar vi efter julmiddagen på kvällen.
Lax eller sill?  
LAAAX!
 
Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? 
Det känns som om man väntar och väntar och sedan när julafton är här seglar hela julen bara förbi, så några dagar till av julmys skulle jag gärna ha. :-) 
 
Favorit juldoft? 
Gran, pepparkakor och tända ljus.
 
Hur pepp är du i detta nu på december och julen? 
Vi har julmyst mer än någonsin denna decembermånad, men ändå känns det som om julpirret i magen inte riktigt är där. Måste snabbt leta upp det nu! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0