OM ELVA DAGAR INNAN JULLOVET

Sista tiden i Helsingfors lyckades jag verkligen fånga på ett himla fint sätt. Som ni kanske förstår, hade jag varken tid eller lust att sitta något extra framför datorn, så nu tänkte jag berätta lite om vad jag har fyllt mina dagar med. Det blir en snabb, men ändå en rätt så detaljerad genomgång av de elva senaste dagarna. Here we go:
Tisdag. Efter att skoldagen tog slut åkte jag, Jens och Arthur iväg till IKEA. Pojkarna har blivit kämppisar och behövde något att fylla lägenheten med och jag.. jaa, jag var på jakt efter en liten julgran och massa ljus. Under några timmar där hann vi bland annat testa oss fram till den mjukaste sängen, anfalla varandra med mjukisdjur (haha), äta middag och förstås handla mycket (o)behövligt. Nästa hållplats var pojkarnas lägenhet där mästerbyggarna jag och Jens (mest jag, hehe) byggde ihop en tv-hylla medan Arthur kokade glögg och därefter pyntade jag min julgran. Här ovan ser ni resultatet av gullisen. :-) Innan kvällen var slut joinade även Bill oss och slutligen släpade boysen med mig till Magnus på fotbollsmatch. 
Onsdag. Morgonens seminarie blev inställt, så vi fick ta sovmorgon och på eftermiddagen stod sista anatomiföreläsningen för höstterminen på schemat. Efter skolan försökte vi med Jennie fixa undan en jobbig inlämningsuppgift (som ännu idag inte är färdig..). När det hade gått några timmar anlände boysen med mat och då gjorde de middag åt oss. Den här kvällen slapp jag undan fotbollsmatchen med pojkarna, hehe, och istället sydde jag och Jennie halarmärken samt pratade om prick allt. Bästa Jennie.
Torsdag. I skolan avslutade vi ytterligare en kurs, den här gången med julmusik och pepparkakor. Vi på sista raden lämnade med hela pepparkaksskålen, hehe. Efteråt åkte jag, Sarah och Erika iväg till stan på lite julshopping. Dock kom jag slutligen hem rätt så tomhänt. På kvällskvisten tände vi ljus, knäppte på Home Alone och drack glögg. 
Fredag. Skoldagen bestod av tre timmar badvaktsutbildning i simhallen, och sedan fick jag ta helg. På kvällen blev jag bjuden på middag och sedan fixade vi kokosbollar, samt glögg förstås, och avnjöt det framför Home Alone 2. Myskväll. 
Lördag. På lördagen vaknade jag upp halv två på eftermiddagen (!!). Tog en stund innan jag förstod att det verkligen var sant, jag menar, när hände det senast?! Nåja, då jag insåg att jag redan hade förstört sisådär hela dagen och alla planer gick i kras bestämde jag mig för att vara lite nyttig och läsa på tent istället. Kvällen spenderade vi i stan. Måste bara säga att Helsingfors är så himla himla fint såhär i juletider. Hela stan är full av vacker julbelysning som lyser upp i mörkret. Magiskt. Vi kom fram till att det inte blir någon utgång denna helg och så var vi istället hemma hos Bill och lyxade till det med skagentoast samt ett glas cider och sedan blev det återigen filmkväll. 
Söndag. Började med julshopping och resultatet blev mycket bättre än gången före. Alla julklappar - check! Hittade dessutom lite fint åt mig själv. :-) På söndagen var det också 13 december, vilket ju betyder luciadagen. Mötte upp världens bästa gudmor och hennes två döttrar för en fika på Espresso House före vi traskade iväg till senatstorget där jag mötte upp Jennie för att se då Finlands lucia skred ner för domkyrkans trappor och sedan fortsatte längs med Alexandersgatan. Sedan fixade vi middag hemma hos mig och efter ett samtal med Jens blev vi några minuter senare upplockade och spenderade resten av kvällen med boysen hemma hos dem. 
Måndag. Hösterminens sista tent närmade sig med stormsteg, så då vi denna dag var lediga hade vi flickor bokat in en pluggdag. När vi efter några timmar tyckte att vi hade pluggat tillräckligt svirade vi om till festutstyrsel och korkade skumppaflaskan. Det vankades nämligen fysiojulfest. Vi var fyssare från alla årskurser och kvällen bestod av knytkalas, julfrågesport, lite för spetsad glögg samt en utgång till stan som slutade som en snabbvisit. Fick ändå mig ett himla gott skratt den natten, haha! 
Tisdag. Det här blev en riktigt slödag, men däremellan var jag även duktig och pluggade till tenten med både Bill och Jennie. Och så bjöd jag också Jennie på en riktigt god middag, om jag får säga det själv! Det var väl ungefär det.  
Onsdag. Enda skoldagen på hela veckan och även sista skoldagen före jullovet! Vi började dagen med anatomitent och därefter hade vi presentationer om fysioterapi. Sedan var det ju förstås dags att börja fira. Vi alla flickor började med middag ute och sedan joinade vi pojkarna på förfest hos Bill. Slutdestinationen för kvällen var Aussie club, där vi dansade loss. 
Torsdag. En riktig skitdag efter gårdagens utgång. Dessutom hade jag lyckats falla raklång på dansgolvet eftersom Soffan och jag blev lite för ivriga, hehe, så jag hade olidlig smärta i mitt högra ben. Både Jennie och Soffan kom över i tur och ordning, vilket förgyllde min dag lite. På kvällen blev torsdagen dock hundratio procent bättre eftersom det äntligen var dags för mig och Sarah att gå och se Mamma Mia på Svenska Teatern. ALLTSÅ WOW! Vilken feelis! Så. himla. bra. Återigen hemma landade jag hos Jennie för att hålla henne sällskap samt hjälpa henne när hon höll på att städa ur sin lägenhet (eftersom hon ska flytta). Eftersom vi helt och hållet vänt om dygnet de senaste veckorna bestämde vi oss också sisådär långt efter midnatt för att flytta alla hennes grejer till min lägenhet. Vilken syn det måste ha varit, haha.. Slutligen kastade vi oss i min säng och somnade sött.  
Fredag. Dagen gick åt till att försöka packa och reda upp både mitt liv och hela lägenheten. Sedan gick jag över till Jennie och hjälpte henne med samma sak, haha. När det var klart bar vi resten av hennes saker till mig och sen fixade vi ihop en sista middag. Under dagen hade jag varit tvungen att krama både Bill och Soffan hejdå, och nu var det Jennies tur. Jens kom till mig efteråt för att hålla mig sällskap och lite senare åkte vi till honom och Arthur. Där vankades det förfest med de från klassen som ännu inte hade lämnat Helsingfors samt Jens kompisar innan det avslutningsvis var dags för julfest på werket och sedan övernattade vi hos boysen. Alltså, allt med den här kvällen var så himla himla roligt - vi skrattade ännu dagen efter (när jag tyvärr även fick krama Arthur och Jens hejdå)! 
 
/ Aivilo, som visst skrev en hel roman

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0