AUSTRALIA'S TRAFFIC

Jaa alltså, från högertrafik till vänstertrafik och från småstadstrafik till storstadstrafik, det är ju lixom inte riktigt samma sak. Rättare sagt är det totalt tvärtemot. Precis allting. Ratten är på högra sidan och växelspaken är då alltså på vänstra. Blinkers- och vindrutetorksspakarna har bytt plats. Du kör på vänstra sidan av vägen. I rondeller går trafiken medsols. Vägarna består ofta av tre, fyra filer - åt ett håll. En evighetsväntan vid trafikljusen är inte ovanligt. Aussisarna använder sig mycket av tutan. Skulle den så kallade oturen vara framme är bötessystemet helt annorlunda här. Och dessutom är vissa trafikregler lite konstiga. För att inte glömma att jag här om dagen såg en polisbil med logon "Don't drink and drive", haha.. Dock har det faktiskt inte varit så svårt att vänja sig som jag trodde att det skulle vara. De första gångerna när jag var ute och övningskörde med min hostmamma fick hjärnan tänka såå mycket och jag var tvungen att vara såå koncentrerad, men redan efter några gånger kändes det lättare och det började gå bättre och bättre. Nu känns det nästan så gott som naturligt, och för någon dag sedan då min hostmamma satt i passagerarsätet så ansåg hon mig nu vara en pro-driver. Så helt godkänd är jag väl allt. :-) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0