IF WE WERE MEANT TO STAY IN ONE PLACE, WE'D HAVE ROOTS INSTEAD OF FEET

FREDAG, och det firar jag med en.. RESA! Ja, jag håller faktiskt på att packa kappsäcken igen. Efter att ha funderat hit och dit bestämde jag mig för att följa med mamsen, papsen och ungen på deras vinterresa. Jag tänker som så, att jag verkligen måste ta vara på chansen då jag faktiskt har möjlighet att resa så här mycket just nu. Det är verkligen lyxigt och något jag är otroligt tacksam för! Den här gången återvänder jag till soliga Thailand!! Jag har inte varit där på fem år, så jag är himla nyfiken på om det kommer att kännas som att komma hem eller om mycket har förändrats. Eftersom att jag har varit där så många gånger förut står avkoppling högst upp på listan och jag ser framemot yoga på stranden, lata dagar i solstolen och några små utflykter. Ååh, det ska bli så skönt! Jag övervägde också att ta med datorn för att kunna blogga, men kom ändå fram till att det är både nyttigt och befriande att tidvis minska på skärmtiden. Datorn lämnar därmed alltså hemma som vanligt, men jag ska såklart bomba er med bilder på instagram! ;-) Nu måste jag packa ner det sista och fixa lite i lägenheten och därefter åker jag till flygfältet för att möta upp familjen. Vi borde vara framme imorgonbitti! <3

MIDDAG & BIO MED TRIPPELTRUBBEL

Middag på Sandro!

Gårkvällen blev såå lyckad! Vi möttes upp vid aderton nollnoll och traskade direkt iväg till restaurangen Sandro där vi hade bokat bord. Jag har så himla länge haft craving på musslor, så jag beställde såklart in deras saffransmusslor. Mums. Vi var alla tre nöjda med våra rätter! Efter att ha gått igenom alla samtalsämnen man kan tänka sig gick vi vidare till butiken för att köpa lösgodis och därifrån fortsatte vi till biosalongen. Vi såg filmen If Beale Street Could Talk, en helt okej film, även om jag kunde tycka att handlingen i vissa perioder gick väldigt segt framåt. Efter bion kramades vi hejdå och bestämde att vi snart ska ha en liknande kväll igen! Mina gullisar. <3

OM EN LJUVLIG TORSDAG

Hej gullisar. :-) Mår ni bra? Jag har varit ensam hemma sedan i tisdags, då Bill åkte iväg till grannlandet. De två senaste kvällarna har jag verkligen haft tråkigt och speciellt igår efter jobbet var det extra jobbigt. Jag m å s t e lära mig att sysselsätta mig själv, hehe. Iallafall, nog svamlat om det eftersom det inte alls var det jag ens skulle skriva om. Jag skulle nämligen berätta om min ljuvliga torsdag! Jag är ledig idag och började dagen med lite hemmaspa - hade fotbad, skrubbade kroppen samt tog en lång och varm dusch. Därefter gick jag ut i solen för att njuta, det var verkligen perfekt vinterväder idag! När jag kom in igen avslutade jag med yoga. Dagen har alltså hittills bestått av att ta hand om mig själv på olika sätt och det känns så bra. :-) Nu måste jag börja fixa mig och sedan åka in till stan. Jag har bokat in en date night med Erika och Sarah och jag har verkligen sett framemot en kväll med trippeltrubbel hur länge som helst nu! Det kommer att bli så himla mysigt. <3 Pusshej!

SEX TELEFONBILDER FRÅN SENASTE TIDEN

Jag var himla taggad på en promenad med vagnen innan jag insåg att det var förskräckligt tungt att knuffa den i snön. Min syster knäppte denna bild medan jag kämpade, haha! / Före jobbet i lördags gick jag och älsklingen på bio och därefter blev det en spontan fika på Fazer. Filmen vi såg heter Green Book - se den!
Bill jobbade kvällsskift så jag passade på att hämta hem sushi till middag. / En till bild på mosters älskling. Jag saknar henne varje dag. <3
Vackra Linn på gammeldansen i fredags! / Jag hade så sett framemot himla många promenader på isen i vinter, precis som ifjol, men på grund av vädret har det dessvärre bara blivit EN hittills. Då hittade vi iallafall detta fort mitt ute på isen.

MOSTERS LILLA KNYTTE

Det är som ett mirakel
när ett barn har blivit fött.
– Ut kom en liten mänska
som ingen förut mött!

Ett spädbarn är så vackert
och dess doft helt underbar.
Och det är nåt visst med blicken
som är sällsamt vis och klar.

Ett sånt hav av ömsint kärlek
som plötsligt väller fram
för detta lilla under
som ännu vägs i gram.

Siv Andersson

OM EN ALLA HJÄRTANS DAG OCH EN GAMMELDANS

Hej på er! Det känns som om jag bara jobbade i början på veckan, så jag tänkte att vi direkt hoppar till torsdagen. Dagen till ära var det alla hjärtans dag, men jag hade egentligen inte några större planer. Jag fick ändå fira dagen både med en gullig vän och min älskling. På dagen gick jag och Melina en två timmars promenad och på kvällskvisten lyxade Bill och jag till det med en trerätters middag hemma. <3 På fredagen var jag bjuden till Esbo på mina gudföräldrars dotters gammeldans. Jag åkte dit redan på dagen för att få lite extra tid med dem, och när jag steg ut genom dörren fick jag nästan en chock. Solen sken från klarblå himmel och det var sju (!!) grader varmt. Alltså jag blev verkligen SÅ sugen på uteservering och bubbel, haha. Iallafall. Väl i Esbo åkte jag och min gudmor till ett strandcafé där jag blev bjuden på lunch. Det var härligt att få catcha upp igen, även om vi ju faktiskt har träffats ofta på sistone! På kvällen åkte vi sen till gammeldansen, och ååh så fina alla var! Det var också så himla roligt att se alla danser och jag tänkte för mig själv att jag också skulle vilja vara med, hehe. :-) Nu väntar jobb resten av helgen - kvällsskift idag och dubbelskift imorgon. Pusshej!

ETT SKEPP KOMMER LASTAT MED FÄRGGRANNA HUS

FRUKOSTAR OCH BRUNCHER I GDANSK

Brunch på Piwna47!

Vi lyckades hitta många bra guldkorn till restauranger och caféer som serverade frukost eller brunch i Gdansk, och därför tänkte jag skriva och tipsa om tre av dem! Vi börjar med brunchen på bilderna här ovan - Piwna47. Redan innan jag ens visste att vi skulle åka till Gdansk hade jag denna restaurang på min lista, haha! ALLT med stället är instagramvänligt och vi valde deras "frukost för två" från deras meny. Förutom att allting var väldigt fint upplagt smakade allting även SÅ gott och vi blev verkligen SÅ mätta. Ni måste gå hit!! Till näst står bageriet Pellowski på tur. Hit hamnade vi faktiskt bara av en slump vår första morgon i staden då vi hungriga gick längs med Dlugi Targ. Bageriet bjuder på nybakta, löjligt billiga och goda bröd/bakelser/bullar. I andra ändan av bageriet finns också ett café! Slutligen vill jag tipsa om restaurangen Pankejk, som precis som det kluriga namnet säger serverar pannkakor. Man kan välja mellan söta och salta samt bestämma om man vill ha en stor eller flera små. Jag valde pannkakor med varma hallon och vitchokladsås, det var himmelskt gott!

VYKORT FRÅN GDANSK

Här kommer en bildbomb från när vi traskade omkring på gatorna i Gdansk! För en gångs skull hade jag varken planerat hur dagarna skulle se ut eller ens bestämt exakt vad vi skulle göra. Istället bestämde vi oss för att fånga dagarna i ett lugnt tempo och bara ha en himla avkopplande resa! Vi tog långa sovmorgnar i den sköna hotellsängen, testade på ett nytt brunchställe varje dag, besökte hotellets spa, promenerade runt bland alla gator i gamla stan, fotograferade färggranna hus på Dlugi Targ, gick längs med Motlawa-floden, värmde oss med varm choklad på café när det blev för kyligt ute, prickade av alla must-do-sevärdheter, besökte museet om andra världskriget och drack vin till varje middag. Ungefär så. Gdansk - du var så himla mysig och gullig som en liten sagostad (hehe). <3

OM EN HELG MED MIN SYSTERDOTTER

Hos denna fina nyblivna familj tillbringade jag alltså helgen! Mamma, pappa, beibi och hund. :-) När jag anlände på fredagskvällen välkomnades jag med ostbricka i soffan, och såklart höll jag min systerdotter i famnen prick hela kvällen.
Dessa små söta uggs köpte jag åt henne från Gdansk! Helgen gick i lugnets tecken och vi följde lilla prinsessans äta-sova-rutiner, hehe. Vi åt sena frukostar, gick en promenad med vagnen i snövädret, knäppte massa fotografier, hade kvällsmys i soffan och badade i badkaret.
På lördagen kom även mamsen (nyblivna mormor!!) och ungen på besök. Till lunch hämtade vi hem sallader från Aroma, och samtidigt passade vi på att köpa fastlagsbullar till efterrätt. Det blev årets första bulle för mig!
Är man min systerdotter får man vänja sig vid att bli fotograferad. :-) Här är iallafall resultatet av en photoshoot vi hade! Hon är så himla ljuvlig och snäll, samt söt som en ängel. <3 <3 <3 Jag kunde verkligen inte slita mig alls från henne och hade nog henne i famnen eller pussade på henne typ varje sekund under helgen. Beibigos, alltså ååh!
Vi passade även på att fotografera några familjebilder. Alltså se vad söt liten hand! Det var verkligen en utmaning med att lyckas med alla bilder eftersom vilda prinsessan gillar att sprattla med både armar och ben och dessutom kanske gör universums roligaste miner, haha.
Dessa bilder blev såå fina, älskar speciellt den första. <3 Innan jag hoppade på tåget åt vi en söndagsmiddag bestående av pasta och rödvin, mums. Tack min älskade systerdotter och duktiga föräldrarna för en himla mysig helg. Moster längtar redan tills hon kan hälsa på nästa gång!!

EN MORGON I GDANSK, EN DAG I HELSINGFORS & EN KVÄLL I VASA

Hej på er! :-) Runt lunch idag kom vi hem från Gdansk igen. Gdansk är verkligen en såå mysig stad med alla sina vackra och färggranna hus. Kameran är full av fotografier på hus som jag ska visa er sen, haha! Är så tacksam över att jag blev bjuden på denna resa av min älskling. <3 Iallafall. Jag mellanlandade bara hemma ett par timmar och packade om väskan, för nu sitter jag nämligen på ett tåg mot Vasa. En helg fylld av beibisgos väntar - jag är alldeles pirrig över att jag snart ska få se min älskade systerdotter för första gången. <3 SÅ efterlängtat!! Hoppas ni också får en fin helg, gullisar. Pusshej!

JAG ÄR PÅVÄG TILL..

Ett handplock fotografier från när vi var till Prag.

.. Polen, och närmare bestämt Gdansk! Jag fick denna resa i examenspresent av mitt hjärta och jag blev så himla himla glad. <3 Jag har så länge tänkt att vi borde åka just hit. Det blir en resa fylld med avkoppling, café- och restaurangbesök, spaupplevelser samt promenader bland söta hus. Berättar mera när vi är hemma igen, såklart!

(Edit: detta inlägg skulle komma upp igår.)

EN MYSIG BRUNCH

Jag tänkte slänga in några bättre bilder på lördagsbrunchen också! De hemgjorda croissanterna och de tända ljusen gjorde att det verkligen blev en extra mysig brunch. Chaiteet köpte vi i Sri Lanka och den lilla skålen tesilen ligger i är från Marocko! Slutligen kan jag tipsa om att den allra godaste chiapuddingen gör man av kokosmjölk på burk - den blir fantastiskt krämig och har en god smak av kokos. Här hade jag toppat med banan, kiwi, passionsfrukt och peanut butter.

EN LEDIG LÖRDAG I BILDER

De senaste veckorna har jag som sagt haft väldigt mycket jobb, men en ledig dag har jag faktiskt haft och då passade jag även på att knäppa bilder så att jag skulle kunna bjuda på "ett foto i timmen". Häng med mig under en ledig lördag!
10:00. Jag vaknade redan lite efter nollnio nollnoll, men eftersom jag hade bestämt mig för att ta dagen som den kommer och verkligen inte ha några planer, låg jag kvar i sängen precis så länge jag ville.
11:00. Min älskling gick iväg till gymmet, så jag gjorde en ansiktsmask och medan den verkade skrev jag ihop några mail samt bloggade.
12:00. Förberedde en god brunch och när älskling var hemma igen serverade jag nygräddade croissanter och chiapudding med frukter samt chaite. Efter brunchen spelade vi en match yatzy.
13:00. Vi gick ut i snöovädret för att gå en promenad. Jackan som jag har på mig har jag faktiskt haft ända sedan högstadiet, det kan man kalla hållbarhetstänk. ;-)
14:00. På vägen hem passade vi på att handla mat.
15:00. Jag rullade fram yogamattan och körde ett yogapass. Nuförtiden brukar jag göra ett hemmapass flera gånger i veckan och det gör jag med hjälp av Yoga with Adriene på youtube, tipstips!
16:00. Slängde mig i soffan för att lata mig. Passade samtidigt på att göra lite research på resor - kanske min favorithobby, hehe.
17:00. Hängde fortfarande i soffan. Bytte dessutom om till pyjamas, bara för att jag kunde. :-)
18:00. Jag hade önskat mig indiskt till middag och min mästerkock uppfyllde mina önskningar. Han hade gjort en vegetarisk sås med paneer samt en sås med kyckling och därtill åt vi ris, naanbröd och en yoghurtdipp. MUMS!
19:00. Vi spelade en ny omgång yatzy. Det här spelet kan vi verkligen spela hur mycket som helst. Vi har det även nedladdat på våra telefoner så att vi kan spela det on the go också, haha!
20:00. Slutligen var det dags för filmkväll i sängen. <3 Därefter somnade jag tidigt för att orka upp till ett morgonskift.

TRE MIDDAGAR I JANUARI

Papsen jobbade i huvudstaden och en kväll bjöd han mig och mina gudföräldrar på middag! Min gudfar hade bokat bord på Fat Lizard och jag beställde in en vegetarisk pasta med bland annat tryffel och spenat samt ett glas vitt. Verkligen en SÅ trevlig kväll!
En romantisk söndagsmiddag hemma hos Melina. Vi trollade fram rårakor och toppade med löjrom, smetana, rödlök samt gräslök. Det blev verkligen så himla gott, och lyxigt! Det var dessutom väldigt enkelt att fixa ihop.
Jennie var på besök i huvudstaden och vi hade bokat in en middagsdejt i stan. Vi åt först varsin poke bowl på Hey Poke och därefter förflyttade vi oss till Espresso House för att fika. Jag glömde att fotografera middagen så därför får ni istället bild på våra varma drycker och den himmelskt goda kanelbullen vi delade på.

I'M OUT!!

En bildbomb från vår examensceremoni! Jag blev alltså officiellt utexaminerad den adertonde januari och det bästa var att jag fick göra det tillsammans med dessa tjejer här ovan. Det mest guldvärda min studietid gav mig var universums finaste vänner och min älskade älskade pojkvän. <3 Vi var bara några som blev färdiga nu, men på kvällen träffades vi ändå hela gänget och firade samt dansade hela natten. Det blev så himla roligt och lyckat!!