VI ÄR PÅVÄG TILL MAROCKO!

Tre fotografier från Chania.

Hälsningar från flygfältet i Madrid! Vi är som rubriken lyder faktiskt påväg till Marocko (!!) och har nu alltså en mellanlandning i Madrid. Jag har drömt om att få åka till Marocko i flera år nu och ä n t l i g e n händer det! Verkligen en resedröm som blir sann. <3 Jag ser framemot värme och sol, färggranna hus och utsmyckade mönster, vackra riader och oändliga fotograferingsmöjligheter, havet och seafood samt en vecka semester och kvalitetstid med min favoritmänniska. Ååh, jag längtar så mycket! Ta hand om er finisar, så hörs vi senast om en vecka här igen. Tills dess ska jag försöka uppdatera min instagram aivilos så mycket jag bara kan! PUSS.

EN BORTGLÖMD TISDAGSMIDDAG

Mitt i alla familjebesök glömde jag helt bort att skriva om denna middag, så här kommer den lite i efterhand. Det var alltså min tur att välja restaurang under syö-viikot och jag valde Frans&Amélie. När vi fick reda på att restaurangen hörde till S-kedjan blev vi lite tveksamma eftersom de oftast inte håller den bästa kvalitén, men detta visade sig vara ett undantag. De hade tre olika maträtter som erbjudande, och även fast jag tidigare skrev att jag sällan äter rött kött, så föll valet faktiskt ändå på oxbringa. Till det serverades det ungsbakade rotfrukter, klyftpotatis, rödvinsås samt bernaisesås. Vi blev båda positivt överraskade över hur gott det var! Köttet var himla mört och bernaisesås är min favorit! Själva middagen var också himla mysig, vi fick bord intill en brasa med massa tända ljus.

OM EN HÖSTIG CYKELUTFLYKT

En eftermiddag efter jobbet förra vecka ville jag göra någon slags utflykt för att njuta av vädret, och Bill föreslog en cykelutflykt. Det tyckte jag lät som en himla bra idé, så vi hoppade på cyklarna och styrde först mot stranden.
Solen lyste så ljuvligt och det var så skönt att cykla. <3 JISSES vad vi har uppskattat dessa citycyklar. Måste nog vara stans bästa initiativ någonsin! De senaste gångerna vi har cyklat har vi nästan fått separationsångest (haha), eftersom oktober är sista månaden som cyklarna är tillgängliga. I började av sommaren satte jag upp ett mål om att cykla trehundra kilometer med citycyklarna. Det målet nådde jag hur lätt som helst, så jag höjde till fyrahundra kilometer.. för att senare höja ytterligare till femhundra (!!) kilometer. Femhundra kilometer kunde jag fira för någon vecka sedan, och nu har mätaren slutligen stannat på femhundrasextiotvå kilometer. HEJA MIG!!
Vi cyklade iallafall längs med hela stranden tills vi kom fram till denna bro. Då lämnade vi av cyklarna och fortsatte vår utflykt till fots eftersom vi skulle ta oss över till en ö.
Så himla himla vackert!! <3 Älskar alla färger och vädret denna höst bjudit på. Denna dag var nog en av höstens allra finaste. Och denna höst kanske också är livets bästa höst?!
Vi (läs: jag) ville gå över till Lammassaari  för att klappa på fåren som bor där, men dessvärre hittade vi inte några. Det gjorde dock inget, eftersom det var en himla trevlig promenad ändå. Alltså förlåt om jag blir tjatig, men ååh så fint det var även här! Även fast det bara är ett stenkast från stora vägar och oljudet från stan, är det alltid så harmoniskt, lungt och mysigt här. När vi återvände från ön, hoppade vi på cyklarna igen och trampade hemåt. En ljuvlig utflykt. <3

OM FEM MATUPPLEVELSER & EN FILM

Till torsdagskvällen hade vi bokat bord på den asiatiska restaurangen Kungfu Kitchen. Vi bestämde oss för att beställa in asiatisk tapas som vi alla delade på till förrätt och till huvudrätt valde jag en superbowl med teriyakilax. Vi var alla överens om att förrätterna / de små rätterna var snäppet vassare än huvudrätterna. Mina favoriter blev fyllda baos och friterade räkor - de var faktiskt magiska. Under middagen kom vi på att vi ville se någon film, så efteråt traskade vi vidare till biosalongen för att se på Johnny English Strikes Again. Jag såg himla mycket framemot att få skratta massor - och vissa scener skrattade jag faktiskt så mycket åt att jag nästan grät, haha!

Förutom torsdagsbrunchen och denna middag, hann vi också med några andra matupplevelser. En fika på Gateau, hemlagade scones och kvällste, brunch på Green Hippo samt ytterligare en fika på La Torrefazione. Vi gillar mat, som sagt. :-)

NÄR JAG BJÖD VÅRA GÄSTER PÅ TORSDAGSBRUNCH

När vi hade båda våra familjer samlade här på torsdagmorgon ville jag passa på att bjuda på brunch. Jag hade förberett med allt gott som hör till en brunch och dukade fram en buffé på köksön. Brunchbuffén bestod av avokadosmörgåsar, overnight oats, chiapudding, smoothie, fruktbricka, croissanter, te och juice. Älskar att både förbereda och äta brunch! <3 Något annat som jag älskade var att ha nästan alla samlade kring samma bord. Jag skulle så gärna ha våra familjer närmare och inte träffas så sällan som vi tyvärr gör. Jag drömmer om spontana vardagsmiddagar och lyxiga fredagsmys tillsammans.. Iallafall. När alla var mätta och nöjda traskade vi iväg till shoppingcentret här i närheten för att shoppa.

LÖRDAGSMYS

Efter två intensiva dagar med gäster och ett kvällsskift behövde jag tydligen en riktig slödag idag. Jag har spenderat en stor del av dagen i sängen och hade inga planer på att ens ta mig utanför dörren, haha. Nu sitter jag i soffan och myser för mig själv medan min kära sambo är på jobb. Inte många knop idag, alltså. Jag ska berätta mera om vad vi gjorde när vi hade våra familjer på besök senare, nu ville jag bara kika in och skriva några rader. :-)

I AM SO LUCKY TO LIVE IN WORLD WHERE THERE ARE OCTOBERS

Hösten är så himla himla vacker!! Knäppte dessa bilder häromdagen då jag traskade runt och bara beundrade alla fantastiska färger. <3

LÖRDAGSKVÄLLENS DATE NIGHT

I lördags bestämde vi oss för en spontan date night! Det pågår syö-viikot här i huvudstaden, vilket innebär att många restauranger har billiga erbjudanden på utvalda rätter, så vi började med att boka middag. Vi kom överens om att vi skulle testa två restauranger under veckan, så att vi båda skulle få välja varsin. Bill fick välja först och valde Hard Rock Café. De hade erbjudande på deras hamburgare, vilket jag inte var så pepp på. Jag äter cirka aldrig hamburgare längre, eftersom jag helt enkelt fått någon form av avsmak och dessutom tycker jag att det inte är något speciellt med en hamburgare på restaurang. Hur som helst tyckte jag det var trevligt att besöka Hard Rock Café då jag inte hade varit där tidigare, de bjöd på bra musik och stämning. Bill tyckte att hamburgaren var riktigt god, medan jag nog bara tyckte den var helt okej. Eftersom jag så sällan äter rött kött nuförtiden blev det i slutet också för mycket kött för min smak, så jag lämnade halva biffen. De serverade däremot väldigt goda och krispiga pommes frites!
Efter middagen fick jag välja nästa progam, och jag ville väldigt gärna besöka Borgbackens Valokarnevaali. Vi hoppade på cyklarna i stan och började cykla mot ljuset (hehe). Det var dock tydligen inte bara vi som tänkte besöka Borgbacken just denna lördagkväll, på tredje bilden kan ni se hur mycket människor det var. Det var faktiskt proppfullt överallt. Vi gick iallafall runt ett varv bland alla lampor och ljussken och bara beundrade allting. Verkligen supermysigt! Slutligen cyklade vi hem igen och det var så himla ljuvligt att kunna cykla i oktober utan att frysa alls. :-)

Ikväll ska vi äta middag på restaurangen som jag har valt! Nu måste jag därmed börja göra mig i ordning, vi har bokat bord till nitton nollnoll.

PLANER FÖR DEN INTÅGANDE VECKAN

Måndag: Börjar veckan med ett morgonskift på jobbet. Sedan vill jag hitta på något ute i naturen, för att fånga det himla fina vädret som lovats!

Tisdag: Ska gå till skolan för att skriva ett skolarbete med en klasskompis och samtidigt ska jag på en handledning. Förhoppningsvis tar det inte prick hela dagen.. På kvällskvisten ska vi iallafall ut och äta middag med älskling.

Onsdag: Än så länge en ledig dag. Har inte några planer, förutom att städa lägenheten. Cirka alla andra har även höstlov, så på kvällen kommer mamma och pappa för att hälsa på. <3

Torsdag: På morgonen anländer även Bills mamma och lillebror. Ser så mycket framemot att umgås med båda våra familjer!! Vi har inte något speciellt program, men det blir självklart några matupplevelser och kvalitetstid.

Fredag: Vi vinkar av våra sista gäster på eftermiddagen och då åker jag för att jobba ett kvällsskift.

Lördag: Tror inte jag har något inplanerat denna dag? Skönt!

Söndag: Avslutar veckan med ett morgonskift på jobbet. Det blir det sista söndagsskiftet på en tid. Någon gång under dagen behöver jag eventuellt börja packa inför det kommande äventyret.

OM NÄR PAPSEN VAR PÅ BESÖK

Världens godaste paella. <3

I mitten på veckan hörde pappa av sig och sade att han skulle jobba i huvudstadsregionen och då bjöd han samtidigt in sig själv som både middagsgäst och övernattningsgäst, haha! Det tyckte vi såklart bara var roligt! Vi ville bjuda på en himla god middag och då bestämde vi oss för att min mästerkock skulle göra paella. Jag tror bestämt att jag till och med lagt upp bild på denna maträtt förr? Men den förtjänar all uppmärksamhet, den är verkligen SÅ god! Medan pappa var här fixade han också mer eller mindre min söndriga dator, iallafall så att jag kan flytta över och ta vara på allt jag har på den. Jag undrar om det finns något papsen min inte kan göra. :-)

GÖR JAG NÅGOT ANNAT ÄN BRUNCHAR?

En perfekt brunch!

Det har blivit väldigt många bruncher på bloggen på sistone, och faktiskt ännu fler i verkligheten. Men jag njuter av att ha den här möjligheten denna höst och brunch är ju verkligen bästa starten på dagen! I onsdags hade vi bokat in en brunchdejt med Erika och Sarah på Tanner. Det kändes SÅ härligt att vi fick ihop en trippeltrubbel-träffis, även fast den faktiskt var ganska spontan också. <3 Iallafall. Jag hade läst så mycket bra-iga saker om Tanner, och det visade sig att de erbjuder en himla brunchdröm. Jag älskar verkligen när man får äta lika mycket med ögonen som med munnen, hehe. :-) Vi beställde in avokadotoasts, smoothie bowls, overnight oats, kaffe och kakao. Vi tänkte beställa deras våfflor också, men var alldeles för mätta efter detta. Medan vi njöt av allting som smakade himmelskt babblade vi på i några timmar om precis allt. Jag har så mycket kärlek till dessa två och efter brunchen var jag på strålande humör prick hela dagen!

HÖSTPYNTAT ALLA HÖRN I LÄGENHETEN

Så här blev resultatet av vassen jag plockade häromdagen! Tanken var ju att jag bara skulle pynta ett hörn i vardagsrummet, men när det blev några vasstrån över så gick jag all in och pyntade i både köket och sovrummet också. Jag tycker det är så himla snyggt, stilrent och mysigt att inreda med vass eller andra grässtrån. <3 De runda stora vaserna på golvet i vardagsrummet fyndade jag förresten på loppis inför detta lilla projekt. Nu ska jag iallafall bege mig ut i naturen med kameran och fånga lite höst utomhus också!

ÄGARE TILL EN MACBOOK

Jag blev som sagt tvungen att köpa en ny dator, och efter att ha försökt samsas med Bill om vem som fick använda hans dator i sisådär en vecka bestämde jag mig slutligen för att köpa datorn här ovan. Säg hej åt min Macbook Air! Eftersom att jag bara varit ägare av PC-datorer fram tills nu har det faktiskt blivit en hel del frustrationer kring program och funktioner de senaste dagarna.. Just det fenomenet har jag ju dock förstått är ett vanligt problem, haha! Överlag är jag ändå supernöjd med mitt köp, och bara jag lär mig alla tips och tricks ska vi nog komma överens himla bra. :-) Dessutom är ju batteritiden en dröm jämfört med min gamla dator, som jag knappt kunde använda utan att ha i laddaren konstant. Har ni några topppentips för en nybörjare?

EN BRUNCH FÖRE SÖNDAGSJOBB

Jag har ju ständigt nya namn på min lista över brunchställen jag vill testa i stan och i söndags före jobbet var det dags för att checka av ännu ett! Älskling och jag hoppade därmed på cyklarna med destinationen Roots Helsinki i sikte. Det är ett veganskt café som bland annat erbjuder all day breakfast (= bästa konceptet). Jag hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle beställa eftersom det fanns så mycket gott, men slutligen valde jag favoriterna från deras färdiga brunchpaket. Green Margarita-smoothie, rooiboste, chiapudding med mango, banana bread med kakao och jordgubbar samt ingefärashot. Jag tyckte att det mesta smakade himmelskt, men jag blev besviken på smoothien. Den jag ville ha fanns inte för tillfället, så istället fick jag en som innehöll ananas och smaken av det gillar jag inte. Chiapuddingen blev iallafall min absoluta favorit! Och alltså jag älskar verkligen att brunchen var så himla färggrann och fint dekorerad! Efter en lång brunch fylld med mycket skratt skildes vi åt och jag cyklade vidare till jobbet.

OM ETT LITET HÖSTPROJEKT

En höstpromenad vid stranden. <3

I lördags kände jag för att fixa i lägenheten, så jag begav mig till stranden på jakt efter vass att höstpynta lägenheten med. Passade även på att knäppa några höstbilder på samma gång. Känns som att träden bara för några dagar sedan ännu var gröna, men nu är alla så himla färggranna! Alla färger har verkligen exploderat på bara några dagar. Måste faktiskt ta mig ut på en fotograferingsrunda med kameran denna vecka!! Väl hemma igen fixade jag iallafall ihop en mysig hösthörna i vardagsrummet, men det tänkte jag visa bild på i ett annat inlägg. :-)

OM MITT MÅENDE & TAKE AWAY SUSHI

Hej på er fredagsfirare! Eftersom att jag har jobbat hela veckan har jag haft sådan fredagsfeelis idag, även om jag jobbar på söndag igen. När väckarklockan ringde imorse kände jag mig faktiskt nästan frisk, så det verkar som att förkylningen försvann innan den ens hann bryta ut ordentligt? Åtminstone hoppas jag det. Jag är ensam hemma hela kvällen, så efter jobbet åkte jag via shoppingcentret här bredvid oss och hämtade sushi med mig hem. På bilderna ovan ser det nästan ut som om jag blev sponsrad av Hanko Sushi - I wish, haha! Men hur söt är inte den lilla kylväskan som jag fick när jag tog take away? Iallafall. Nu ska jag svira om till mjukiskläder, äta upp min sushi och bara njuta av fredagskvällen. Hoppas ni får en fin helg. <3 PUSS!

OM EN FÖRKYLNING & EN FILMKVÄLL

Prick alla jag umgåtts med på sistone har varit förkylda och överallt har jag hört och läst om människor som varit sjuka, medan jag själv varit frisk som en nötkärna. Jag vågade nästan tro att den inte skulle bita på mig i höst, men nu har den omtalade förkylningen slutligen nått mig ändå.. De senaste dagarna har jag bara jobbat på dagarna och sedan legat under filten i soffan på kvällarna. Jag har därmed inte så mycket att skriva om just nu, men ville kika in iallafall och uppdatera er. Nu ska jag förflytta mig från soffan och krypa ner bredvid min älskling i sängen istället. Vi ska knäppa på en film och äta lite gott. Därefter ska jag försöka somna tidigt och så får jag helt enkelt se om jag är i skick för att åka på jobb imorgon. Godnatt! ♥

EN EXOTISK LÖRDAGSBRUNCH

Som jag redan nämnde bjöd gullisen Melina mig på lördagsbrunch. Medan hon ställde sig i köket och fixade ihop en brunch bestående av prick allt jag älskar fick jag i uppgift att knäcka kokosnöten. Efter några tutorials på youtube och en del egna tricks, fick jag äntligen upp den i samma sekund som Melina hade dukat fram allting på bordet. Måste ändå säga att kokosnöten dock var finare som bara fruktskål eller dekoration, innehållet smakade nämligen diskmedel, haha. Jag blev iallafall bjuden på avokadosmörgås, kiwi och passionsfrukt, smoothie bowl, croissant med brie och sylt samt apelsinjucie och te. Ååh, vad himmelskt gott!! Tack Melina för en mysig förmiddag. <3

SHOULD THIS BE THE LAST THING I SEE, I WANT YOU TO KNOW IT'S ENOUGH FOR ME

När det gäller musik är jag en allätare. Jag gillar nog nästan all typ av musik, förutom huvudvärks-hårdrock och sånt där. Däremot är jag faktiskt ingen konsertmänniska. Jag har varit på några enstaka konserter i mitt liv, men det är länge sedan nu. Den enkla förklaringen till det är att jag helt enkelt inte har en favoritartist eller ett favoritband där jag gillar prick alla deras låtar och då känner jag att det inte är värt att gå på en konsert. Förstår ni hur jag tänker? Det finns väldigt många låtar jag älskar, men ungefär lika många olika artister som framför dem. Därför väljer jag att hellre gå på festival där jag får chansen att höra flera av mina favoritlåtar på samma gång, eller så kan jag ju såklart bara lyssna på alla favoritlåtar på spotify.

Men. Det finns såklart ett undantag, och det stavas E d  S h e e r a n. <3 Jag kan nog inte ens beskriva hur mycket jag älskar och hur mycket jag har lyssnat på hans musik, och ändå älskar jag alla låtar prick lika mycket fortfarande. Ed Sheeran är så himla guld och den enda artisten i hela världen vars konsert jag verkligen verkligen vill gå på. Jag hade inte möjlighet att åka på hans konsert i grannlandet i somras och har därför letat överallt efter en biljett till någon av hans konserter runtom i Europa - men allt har varit och är förstås slutsålt.. Så när det meddelades att Ed Sheeran kommer hit till huvudstaden nästa sommar höll jag på att spricka av lycka. Jag var faktiskt nervös flera dagar innan biljettsläppet över att ens få tag på en biljett, så när jag äntligen fick bekräftelse på biljettköpet grät jag glädjetårar. Nu får tjugofjärde juli tjugohundranitton gärna skynda på. <3 <3 <3