VÅR TRIP TILL HUVUDSTADEN

Hade tidig väckning och så bar det av. Ossi kom och erövrade Josses och min plats och vi fördrev tiden med att spela på iPaden.

Anna och Nadja sov så himla sött! :-)

Vi hade lunchpaus i Humppila och kom fram till Helsingfors lite över ett, om jag minns rätt.

Då åkte vi till vårt hotell, Flamingo. Josse och Jannica var mina roomies och åtminstone Josse fick en fin välkomsthälsning :-D

Sen fick vi fritid och det bar iväg till shoppingcentret Jumbo, som sitter ihop med Flamingo. Anna och Josse hittade finfina hattar ;-) (som Josse förresten hittade i typ varje affär, haha)

Efter några timmar shopping gick vi tillbaka till hotellrummet för att fixa oss för kvällen. Det var dags för musikal.

Duc, Kevin och Josse sitter och posar på Svenska Teatern och väntar på att få slippa in.

Vi skulle se musikalen "Kristina från Duvemåla".

Medan vi väntade passade jag på att ta några bilder på Duc. Sen tyckte vi han såg så cool ut, så vi ville vara likadana. Sagt och gjort! :-D

Under själva föreställningen fick man inte fotografera. Musikalen var så underbart mäktig och riktigt bra!

Lilla Josse och Amanda :-D Efter musikalen hoppade vi i bussarna tillbaka och åkte till hotellet. Efter några timmars prat om allt från himmel till jord somnade vi.

Sov ungefär lite över fyra timmar, och så var det dags att stiga upp igen. Först bar det iväg till ortodoxa Uspenski katedralen.

Vi lyssnade på då en guide berättade om kyrkan, men dessvärre hörde vi knappt något. Anna var glad över att hon fick ett ljus och jag fördrev tiden med att fläta en fiskbensfläta åt Josse.

Turistfoto var det här, hej.

Hoppade sen igen i bussen för att åka till det parallellprogram vi hade valt.. (bilden är tagen genom bussfönstret)

.. Och vi hade valt att besöka Ylehuset. Casper och Ossi var så söta, haha :-)

Fick träffa Janne Grönroos och Ted Forsström som berättade om hur det är att sända i radio. Jätteintressant och kul!

Så fick vi också se rummet där yles nyheter sänds och även många andra rum.

Josefine och Duc hittade sina favorit huvudbonader i Yles h.i.m.l.a. stora klädgarderob. Så söta små grisar, och en svamp!

Jag hittade mitt favoritställe. Ett rum fullt med nallar och gosedjur. Efter att vår rundtur var färdig for vi på lunch till Rafla och sedan fick vi fritid resten av dagen.

Fina flickor ♥

Vår fritid bestod av shopping och fruktansvärt sjuka fötter. Jannica och Madde får stå för turistbilden.

När vi shoppat färdigt vandrade vi iväg till bussen och åkte hemåt. I bussen spårade vi lite p.g.a att vi var så trötta så därifrån får ni inga bilder, vilket kanske också är bäst. Men en av de bästa bussresorna var det i alla fall :-D Hade ett par finfina dagar i huvudstaden med skolan och det var underbart att få suga i sig lite av storstadslivet för en stund.

RASTLÖSA BEN OCH LÅNG HEMFÄRD

Godkväll! Sitter för tillfället i bussen påväg hem från Helsingfors. Har haft en riktigt bra resa, men berättar mera om den när jag är hemma eftersom jag bara har iPadden nu. Vi har en bra bit kvar att köra, och har så mycket spring i benen så funderar starkt på att ta ett maratonlopp genom bussen med Josse :-D Eftersom vi kommer hem så sent ikväll får vi vara lediga imorgon, vilket kommer bli så himla skönt! Vi hörs, puss.

OVER AND OUT

Efter att ha skrivit mitt sista prov, fått lyssna på musiklinjens konsert och fått info om morgondagen har jag nu officiellt klarat av första året i gymnasiet. Vilken lycka! Kom hem runt två, gick och bytte om till bikini och slängde mig sedan i solen och somnade.

Kunde ju inte låta bli att knäppa en bild på det fina vädret heller. Jag vet att jag tjatar om hur underbart det är med sol och värme, men jag menar, finns det något bättre? Man älskar livet hundra gånger mera så fort det är fint väder, så är det bara lixom! :-)

Jag sa att vi fick info om morgondagen.. För nu är det så att imorgon sticker hela skolan iväg till Helsingfors för att gå på musikal, shoppa, besöka några sevärdheter, sova på hotell och sånt roligt! :-) Vi kommer hem onsdagkväll/natten till torsdag. Och här ovan har ni resultatet av mitt packande. Jag är väl lika duktig som alltid när det är frågan om att packa antar jag.. Men jisses så tråkigt det är. Hehe.

NÄSTA TJEJ I TUR

Idag fyller fina Michelle sjutton år. Grattis på födelsedagen tjejen ♥ Hoppas du haft en superduperdag! :-)

FREDAG LÖRDAG SÖNDAG

FREDAG. Kan ha varit bästa fredagen på århundraden. Vandrade i regnet. Åt sommarens första campingglass. Cyklade runt hela halva stan. Tog tiotusen foton. Hade förskräcklig otur, minst sagt, haha. Förfrös fingrarna. Och avslutade kvällen hos mig med te, mys och gamla minnen. Karin ♥

LÖRDAG. Träningar. Roadtrip med Henkke och Kevin. Camping. Pizza i Vasa (dock inte för min del). Musik. Bus med Jannica. Underbart väder. Natten slutade efter många om och men i Närpes. Superkväll, helt enkelt! :-)

SÖNDAG. Härlig start på dagen. Sol. Värme. Björn, Jannica, Coffer och jag for till Kstad. Småbarnen aka Jannica och jag hoppade på trampolinen. Försökt plugga till s i s t a provet. Grillat på villan. Solat. Skrattat med storasyster.

Inga bilder från lördag och söndag, tyvärr. Men, vilken. underbar. helg. jag. har. haft! :-)

SÖTA LURVIGA SNÖBOLLSVITA HEDDA

Hedda var inte så värst pigg på att bli fotograferad idag..

Hej på er. Fick besök av den här gullegrisen (hunden?) på eftermiddagen och det bästa är att hon stannar hela veckan till slut! :-) Dagen har förövrigt gått ut på prov, bus och länk. Nu ska jag snart mysa ner mig i sängen så att jag orkar skriva ett nytt prov imorgon. Natinati sötnosar!

EN HIMLA FIN TISDAG

Ledig tisdag betyder bra tisdag, eller hur? ;-) Vädret har varit perfekt hela dagen! Sov tills klockan tolv och sedan det har jag varit ute precis hela dagen. Jag har bland annat solat, busat med Celina, läst på tyska (!!), cyklat upp och ner och upp och ner för backar på en härlig cykeltur med mamsen och syster, tittat lite på det kungliga dopet, fått hem lite av det jag beställde förra veckan och så har jag njutit av värmen ♥ Sämre dagar finns det ju, hehe.

NORRVALLA OCH ÅMINNE

Lördag då. Hade först ett par timmars träning och sedan medan vi väntade på skjuss åt vi sommarens första picknick och låg och solade.

Tog bussen från Vasa till Åminne. Satt vid bryggan och dinglade med benen. Träffade många fina människor. Dansade dansade och dansade. Efter en lång bussfärd kom vi hem sisådär lite efter tre. Himla bra kväll, alltså! :-)

VART TOG DETHÄR LÄSÅRET VÄGEN?

I söndags blev jag väckt cirka klockan halv elva. Runt tolv någongång stupade jag i sängen tillbaka och vaknade inte förrän klockan halv nio på kvällen (med undantag från middag) tack vare mamma. Så den dagen lyckades jag missa mestadelen av besöket av farfar från Sverige, söta Celina och hennes föräldrar som var på besök, min chans att börja läsa på proven till provveckan och allt annat vettigt man kan göra istället för att sova. Toppen!

Och idag var det sista ordentliga skoldagen i ettan. Känns skönt, men ändå helt otroligt att det gått såhär himmelens snabbt. Då jag kom till Kstad med bussen fick jag skjuss hem av Henkke, som hade ett bara några timmars färskt körkort i bakfickan :-) Grattis!! Idag har jag också lyckats sova bort hela kvällen, så det blev ingen provläsning idag heller. Jag börjar bli smått orolig för hur detta kommer gå.. Imorgon börjar provveckan, men jag har turen att få vara ledig eftersom jag inte haft något första positionen, vilket är himla skönt!

Lite bildbrist. (Lördagens bilder får ni kanske imorgon)

VÄRLDENS TRÖTTASTE FLICKA

Godmorgon/goddag! Jag lider av en förskräcklig sömnbrist, så vi hörs en annan gång.

DEN ENDA REGELN ÄR ATT DU SKA HA SÅ JÄVLA KUL OCH DU SKA DANSA, PAUSA, DANSA, PAUSA

Tjena partypeople! Nu har vi klarat av norrvalladagen och anlände till vasa för att äta mat med Jennies mamma. Sitter nu i Vasa hos kära syster och har partyfeelis. Ikväll blir det åminne för att dansa loss :-) Kanske vi syns i vimlet?

PLÄTTAR MED SOCKER PÅ

Kvällen har bestått av singstar som spårade ur, trevligt plättkalas och Let's dance. Fin fredag!
Imorgon är det tidig väckning. Klockan sex ska jag stiga upp för att åka iväg på träningar till Norrvalla. WO-HO..

TAR OCH AVRUNDAR DAGEN

Tröttis..

Har varit riktigt skönt med en ledig dag idag! Men imorgon är det skoldag igen, vilket säkert nog kommer att gå finfint eftersom det är ledigt sen igen :-) Nu ska jag bädda ner mig i sängen så att ja orkar imorgon. Godnatt ♥

OBESKRIVLIGT UNDERBAR KÄNSLA

Igår hade Jannica och jag ett praktiskt prov i musik. Idag står det ledig dag i kalendern. Så hittills denna torsdag har jag fått njutit av känslan av att just gjort färdigt de två sista inlämningsuppgifterna för detta läsår. Känns som om tusen stenar fallit från mina axlar. Typ. Nu har jag bara att klara mig igenom provveckan så är det finito :-) Ska fortsätta denna dag med att städa upp mitt rum, där en meteroit eller bomb eller något liknande tydligen slagit ner. Hehe. Vi hörs senare finisar.

MUSIKALTITTANDE, FINT SAMTAL OCH NÄTSHOPPING

Idag var jag och Kevin till gymnasiet här i stan och tittade på våra gamla klasskompisar som framförde en musikal. Askungen rättare sagt. Riktigt duktiga var de. När jag kom hem från musikalen, ringde jag åt jennie och pratade i himla många härliga minuter. Sen råkade jag bara hitta massa fina saker när jag råkade gå in och kika på olika sidor och så råkade jag bara klicka hem en hel del. Men det var ju fina saker, till mitt försvar :-)
Några bilder från musikalen:

Oj hoppsan vilken sjukt kass kvalité det blev på bilderna när jag laddade upp dem här. Men ni ser bland annat den goda fen, prinsen, styvmor och styvdöttrarna och askungen själv i egen hög person.

MOBILBILDER FRÅN DEN SENASTE VECKAN

Eftersom uppdatering varit lite si som så den här veckan, tänkte jag att jag skulle bjuda på lite bilder från veckan som gått istället.

På gymnastiken tog vi skolans gröna, fina jopo-cyklar och cyklade iväg. Jag hade ett musikprov, som kunde gått bättre om jag läst i boken. På tyskan fick vi en ny elev eller så var det bara Steffi som fann sitt rätta jag. ;-) Vi avslutade vårterminens jumppamix och jag fick en ros. Hela fredagskvällen befann jag mig på "lokalin". En backstagebild från vårfesten. Jag fick vandra iväg i soligt väder till träningarna. Som ledare inom LGF fick jag en till ros. Och jag har fått det bekräftat för mig att nu är det slut på allt vad slarv heter. Så det så. Det var lite från min vecka!

MORSDAG

Hade tidig väckning och började min dag med två timmar träning. Sen har jag suttit med tusen skoluppgifter, medan orden "bara fem vanliga skoldagar kvar, kom igen nu!!" ekat i mitt huvud. Ååh, vad skönt det ska bli när allt är slut. Nu höll jag ju nästan på att glömma att det är morsdag idag också. Så idag har vi förstås firat finaste mamma och sedan också mormor. Ni är underbara ♥

"HAR ET LÄJDON LÄJDON LÄJDON?"

Och så var den alltid så roliga LGF vårfesten över även för denna gång. Mina ungar var jätteduktiga och själv är jag himla nöjd! Tycker inte att mera ord behövs på det, så här får ni lite bilder;

GENERALREPETITION

Syster var snäll och kom via Närpes idag och hämtade upp mig, så jag var hemma tidigare än vanligt. Men jag hann inte vara hemma länge förrän det var dags att bege sig till Lappfjärd. Där har vi haft träningar, generalrepetition och gjort i ordning för vårfesten som äger rum i morgon. Kom hem där runt kvart före tio så det blev en minst sagt lång dag. Nu ska jag snart stupa i säng för att pigg och glad stiga upp för träningar i morgon bitti :-)

Vi fick också testa våra kläder som vi kommer att ha i Indien-dansen.

ONSDAG

Idag fick jag börja min dag med en himla skön sovmorgon. Sen seglade skoldagen förbi som vanligt och efter att jag skrivit ett musikprov fick jag åka hem. Nu ikväll har jag varit på terminens sista jumppamix. På lördag återstår bara LGF vårfesten och sen ser man inte de gulliga ungarna på en tid. Sorligt men sant.

NEW IN

Jeans, gammaldagsrosa älsklingar, nya favoriten - neon, fransar, tjockrosa och guld. (Bilderna ger inte färgerna rättvisa..)

MIN FINFINA HELG

Anlände till Åbo runt sex-tiden på fredagen. Mötte upp bästaste och lämnade mina saker hos henne. Sen blev det en runda till affären. Avslutade kvällen med goda räksmörgåsar, bubbelcider och en hel massa prat att ta igen. Mys!

Lördagen bestod av shopping. Hann även träffa på min idol Mumin och ta smyg-fanbilder :-) Ungefär mitt på dagen begav vi oss till Caribia för att se på FSG trupptävlingarna som ordnades där. Duktiga syster och hennes grupp kammade hem brons! Sen bar det av tillbaka till stan för att fortsätta shoppa, hehe.

Lyxade till det och stack iväg på dejt. Och jaa, barnportion av lövbiff it is :-D

Någongång under kvällen hann vi också skutta runt i Vårdis-parken för att njuta av solen och ta lite bilder. Så härligt.

Söndagen. Vi strövade runt i lite affärer och satt och pratade vid Aura å. Gjorde en söndagsmiddag och sedan började det bli dags för mig att sätta mig på bussen.. En helt underbar helg med andra ord :-) Behövde den verkligen!

FINNS INGEN TID

Nu just räcker dygnets tjugofyra timmar inte riktigt till, så bloggen får lida. Ska försöka slänga in ett inlägg om helgen imorgon, men jag lovar ingenting. Någon som vill uppfinna extra timmar på dygnet?

STRESSDAG

Idag har jag yrat runt som en virvelvind, det är så mycket som ska göras. Nu börjar man verkligen märka av att slutet närmar sig i skolan - inlämningsuppgifterna hopar sig i otroligt höga högar. Samtidigt vill jag ju inte hoppa över träningarna(zumba stod på schemat idag) eller glömma bort att ha roligt. Så den här helgen tänker jag åka bort. Närmare bestämt till Åbo till min högra hand aka Jennie. ♥ Men nu är det dags för lite förhörläsning och kanske den där väskan också borde packas? S.t.r.e.s.s. Vi hörs, pussar.

PIERCINGAR

Beställde hem några nya navelpiercingar i förra veckan, och för någon dag sedan fick jag hem dem :-)

HISTORIEN OM DE FÖRSVUNNA NYCKLARNA

Folk har alltid mobbat mig över min väldigt stora nyckelknippa som innehåller allt från en conversesko och en telefonkiosk från London till en ficklampa och ett usb och förstås nycklarna. "Nå dendär tappar du inte bort i alla fall", brukar de säga. I sisådär en månad har mina nycklar varit spårlöst försvunna. Har vänt upp och ner och in och ut på hela huset, men har inte hittat dem någonstans. Har också varit bombsäker på att det inte är jag som haft dem sist (haha) och sökt på alla ställen jag befinner mig på under en vanlig vecka. Så igår natt, där runt fyra tiden när jag kommit hem från Vasa, trött, slut och sliten så hör jag något som skramlar i en väska, vänder upp och ner på den och gissa vad som trillar ur? Jo, nycklarna förstås. Det roligaste med det hela var, att jag sökt igenom den väskan tusen gånger och det är även där de borde ha funnits från början. Nämen kämpa på bara Olivia! ;-)

Den återfunna converseskon.

FÖRSTA MAJ

Och så var vi in i maj månad. Otroligt hur månaderna bara passerar. Men maj är en bra månad. En av dom bästa egentligen. Det är nu det börjar hända saker, det är nu värmen förhoppningsvis kommer för att stanna och det är nu allting är framför en - sista månaden i skolan, sommaren och sommarlovet och allt vad det medför. Så bring it on!

Har förövrigt ätit årets första grillade biff på villan idag och mycket mer har jag inte fått gjort så här dagen efter vappenfirandet.

Några handplockade bilder från maj ifjol. LGF vårfest. Picknick. Sista skoldagarna. Årets första dopp. Årets första campingglassar. Shopping. Tjejkväll. Världspremiär på Pirates of the Caribbean.

STARSHIPS WERE MEANT TO FLY, HANDS UP AND TOUCH THE SKY. CAN'T STOP 'CAUSE WE'RE SO HIGH, LET'S DO THIS ONE MORE TIME

Igår. Var som sagt först hos Josefine och fixade oss. Sen passligt när vi skulle börja fara vidare till Sandra, kom solen fram och det blev klarblå himmel. Perfekt.

Har tydligen inga bilder från förfesten hos Sandra. Men vi blev sedan inskjussade till Näsby, och så vandrade vi (svarta gänget, haha) till busstationen för att vänta på bussen.

I bussen spelade vi musik, hade värsta feelisen och jaa.. resten kanske inte behöver nämnas ;-) Om ni medresenärer och busschauffören läser detta (jomen visst), så ber vi hemskt mycket om ursäkt, hehe.

Då vi anlände till vasa gick vi först in via centrum och begav oss sedan vidare till Hoviska.

Emma hade med minihögtalare så vi hela tiden medan vi gick/åkte buss/ var ute kunde lyssna på musik.

Det var förksräckligt kallt, men det glömdes snabbt bort när man fick träffa många fina personer :-)

Så mittiallt blev alla ju hemskt hungriga och då blev det en sväng till Hesburger. Efter det gick vi tillbaka till Hoviska för att vara där tills Josefine och jag blev upphämtade av Totte och Jere och åkte hem. Av någon konstig anledning tog det mig sisådär två timmar att komma hem från vasa, men "va e nu betär än he?" :-D Tack alla för ett himla fint vappenfirande ♥