DAGS ATT ÅKA IVÄG

Hej! Jag tänkte bara snabbt kika in här för att skriva några rader innan vi åker iväg på nästa äventyr. Igårkväll jobbade jag mitt sista skift och imorse anlände resten av gänget till huvudstaden. Vi mötte upp dem för en brunch i stan och nu är vi allihopa hemma hos oss. Flyget går först ikväll så jag har packat min kappsäck under dagen medan de andra mest tagit det lungt. Min mästerkock ska ännu kocka ihop en middag åt hela gänget innan vi börjar åka mot flygfältet. Jag ska försöka uppdatera massor på min instagram aivilos så att ni kan följa mig där medan jag är borta. :-) Nu vill jag bara önska er GOD JUL & GOTT NYTT ÅR! Ta hand om er finisar, så hörs vi nästa år igen. <3 PUSS.

PIZZADEJT & JULLJUS

I måndags jobbade jag dubbelskift så jag var på jobbet från tidig morgon till sen kväll. Därför kändes det extra skönt att sen ha en ledig tisdag. Jag vaknade upp efter att ha sovit tolv och en halv timme! Iallafall. Jag började dagen med att lämna in min betygsanhållan i skolan. Jisses vad härligt, alltså! Därefter åkte jag och Bill in till stan. Vi började med att besöka det nyöppnade biblioteket och därefter bjöd mitt hjärta på en sen lunch slash tidig middag. Vi bestämde oss för att äta pizza på Skiffer eftersom ingen av oss hade testat deras pizzor ännu. Som den ostälskare jag är valde jag en pizza med fem olika ostar, fikon, valnötter, ruccola, basilika samt mozzarellaglass. Den var himla god!
När vi var mätta i magen traskade vi vidare för att se på alla julljus. Det är ju så himla fint dekorerat runtom i stan, men i år har jag inte alls hunnit njuta av allting då jag haft så fullt upp i december. Förutom att beundra julljusen passade jag också på att leta det sista inför resan. Ungefär så.

PEPPARKAKSBAK

Julstämningen höll också i sig till söndagen! Efter ett morgonskift på jobbet knackade Melina på här hemma. Jag hade nämligen bjudit in henne på pepparkaksbakning. :-) Vi bakade och dekorerade pepparkakor, åt massvis med deg och drack glögg. En himla mysig eftermiddag!

ÄNTLIGEN LITE JULKÄNSLA

I lördags bestämde jag mig för att vi skulle ha en julig dag, bara för att! Jag släpade upp julgranen från källaren och satte på julmusik medan jag pyntade den. Därefter önskade jag mig julgröt till middag och så ställde jag mig själv i köket för att trolla ihop salta julstjärnor till. När middagen skulle serveras tände jag ljus i hela lägenheten och så värmde vi glögg till. Med julgranen och alla ljus som lyste, den juliga maten till middag och julsångerna som spelades i bakgrunden fick jag faktiskt årets första julfeeling. Efter maten spelade vi yatzy och drack mera glögg medan jag njöt av julkänslan som varade. <3

JAG SKA ÅKA TILL..

.. SRI LANKA!! Ååh, tänk att jag ska få fira jul och nyår i detta fantastiska land! Nu är nedräkningen nere på en hand, men jag kan knappt fatta att vi snart åker. Det var så längesedan vi bokade resan så det känns nästan lite overkligt. Jag kommer att åka med Bill och hela hans familj och vi ska resa runt i landet för att upptäcka så mycket som möjligt. Bara tanken på allt vi ska se och göra gör mig både ivrig och pirrig. Det kommer att bli alldeles underbart. <3

OSTBRICKA I SÄNGEN & GLÖGGMYS

Häromkvällen överraskade Bill mig med en ostbricka som han serverade på sängen! Han är så gullig då han till och med hade ansträngt sig för att upplägget skulle se fint ut. <3 Vi knäppte även på årets första julfilm som vi tittade på medan vi åt allt gott.

Igår efter ett kvällsskift på jobbet åkte jag direkt hem till Melinas syster Nicole. Systrarna hade nämligen bjudit in till glöggkväll och det var hur mysigt som helst! De bjöd på glögg och massa gott småplock till och så spelade vi sällskapsspelet Ticket to Ride. Vi hade det så trevligt att jag var hemma först långt efter midnatt.

EN GLAD LUCIADAG

Jag hade en fantastisk luciadag och hade dessutom äran att få se Finlands lucia hela tre gånger! Jag hade morgonskift på jobbet och redan på morgonen fick vi besök av vår mammalediga kollega och hennes underbart söta beibis. Det blev därmed lite mera beibisgos och lite mindre jobb denna dag, hehe. :-) Vid lunchtid kom lucian med sitt följe först på besök till jobbets festsal och lite senare kom de även till vår avdelning. De sjöng så himla vackert och spred ett värmande ljus. <3 Vi avslutade jobbdagen med att skåla i bubbel för att fira en födelsedag. Där och då kunde jag inte komma på hur en bättre jobbdag skulle se ut!
På kvällskvisten tog jag med mig mitt hjärta och så begav vi oss in till stan för att se på när lucian skred ner för domkyrkans trappor. Det är verkligen lika fint varje år! Vi tittade också på luciatåget längs med Alexandersgatan och därefter fortsatte vi vidare till Deliberi K7. Vi hade bokat in en fika med min gudmor och hennes dotter och vi hade det så trevligt att timmarna bara flög iväg. Vi har så roligt när vi umgås och varje gång konstaterar vi att vi träffas alldeles för sällan.. Ikväll somnar jag iallafall med ett leende på läpparna!

EN SPONTANRESA TILLBAKA TILL KRISTINESTAD

Jag kände att jag ville ha lite mera kvalitetstid med min familj, så jag spontanbokade biljetter och åkte upp till Pampas igen i torsdags. Det känns sorgligt att jag inte ska fira jul med familjen i år, men jag är iallafall glad över att jag har fått träffa dem två gånger på såhär kort tid nu. <3 Och så får jag besöka dem när jag kommer hem från resan igen istället! På torsdagen hoppade jag alltså på tåget till Vasa där mamsen och papsen mötte upp mig. Vi åkte vidare till min storasyster och hennes sambo som skulle bjuda deras föräldrar på middag. Jag bjöd därmed in mig själv. ;-) Det var en jättegod middag och efterrätten var ljuvlig! På kvällskvisten åkte vi hemhem till Kristinestad och avslutade dagen med hemgjorda räksmörgåsar. Min lillasyster (aka ungen) var bortrest, så resten av helgen var jag ensam med mamsen och papsen.
På fredagen hälsade vi på mormor och kikade i de butiker som finns i den lilla staden. Vi gick också i bastun och hade fredagsmys framför IDOL-finalen. Till skillnad från andra år har jag inte alls följt denna säsong, så jag har inte så mycket att säga om det. På lördagen ordnades evenemanget "jul i sjöstaden", vilket innebar att det runt om i staden fanns juldekorerade hus, gårdar och terrasser som man fick ta en titt på eller i. Mamma och jag gick runt till nästan alla ställen och blev bjudna på glögg, pepparkakor eller lussebullar medan vi fick ta del av julmys. Det hade verkligen varit SÅ mysigt om snöflingorna också dalat ner medan vi traskade runt i staden, men istället regnade det konstant.. På kvällen gjorde vi julpyssel och bakade både salta och söta jultårtor. De blev himla goda! På söndagen begav vi oss till Björneborg för julshopping hela dagen. Mamma som aldrig hade smakat på sushi ville dessutom testa på det, så vi åt sushibuffé till middag. Hon blev dock inte lika förtjust som jag är, haha! Därefter satte jag mig på bussen tillbaka till Helsingfors. Tack för den här gången. <3

JAG SKA BLI MOSTER!! <3

Ni som följer mig på instagram har redan fått ta del av denna nyhet: jag ska alltså bli moster!! Min storasyster är gravid och lilla beibisen beräknas komma i februari. Som jag har väntat! Jag är så himla himla nyfiken på vem som gömmer sig där i magen. Nu är det inte så länge kvar förrän vi får veta och moster längtar så mycket att hon spricker. <3

EN MÅNDAGSMIDDAG

När vi åkte hem från Åland följde Tove med eftersom hon skulle jobba här i Helsingfors, så på måndagskvällen mötte vi upp henne för middag på The Cock. Vi började med att skåla i roséchampagne eftersom jag veckan före hade lämnat in de sista skoluppgifterna och på dagen varit på ett sista feedbackmöte i skolan. I skrivande stund har jag också fått in alla mina studiepoäng så nu behöver jag bara vänta på mitt betyg! Vad jag ska göra sen har jag ingen aning om, haha.. Iallafall. I matväg fanns det så himla mycket gott att välja på så vi bestämde oss för att beställa in varsin huvudrätt och några smårätter att dela på. Jag älskar deras tryffelrisotto, så det var ett givet val. Smårätterna vi beställde in var queen crab toast, pommes med bearnaisesås samt burrata.
Vi hoppade över efterrätten på restaurangen och traskade vidare genom stan tills vi kom till Deliberi 7. Där slog vi oss ner med varsin rödvinsglögg i den mysiga atmosfären. Båda ställena vi besökte denna kväll är verkligen bland mina favoriter!

STORM & LILLAJUL PÅ ÅLAND

Vi hann bara vara hemma ett par dagar innan vi hoppade på båten över till Åland för att fira lillajul. Och den resan blev verkligen inte som vi hade tänkt oss. Vädret visade sig från sin sämsta sida och på havet var det storm. Vi hade bokat julbuffé på båten, men jag hann bara äta upp förrätterna innan jag började må dåligt för att det gungade för mycket. Därefter var jag sjösjuk sisådär tjugofyra (!!) timmar. Det visade sig nämligen att båten på grund av stormen var tre timmar försenad till Mariehamn, så när vi trodde att vi äntligen skulle få stiga av helvetet fick vi snällt gå tillbaka till hytten. Sa jag att vi inte hade kunnat sova något på hela natten? Har aldrig varit med om att det vågat SÅ mycket. När vi sedan tre timmar senare var mer än redo att göra ett nytt försök på att stiga av fick vi veta att båten inte alls skulle gå in i Mariehamn och att de hade kört förbi för länge sen. Vi var alltså påväg till Stockholm och jag ville bara gråta. Bill var iallafall en ängel och försökte komma på den bästa lösningen för hur vi snabbast skulle komma tillbaka till Åland när vi väl kom iland i Stockholm, medan jag själv låg i sängen och fortfarande mådde dåligt. Kan ha varit värsta natten i mitt liv ändå. Väl framme i Stockholm tog vi taxi och buss till Kapellskär och därifrån tog vi båten till Åland. De sista gungande timmarna försökte jag bara överleva och räknade ner varje minut. Där och då raderade jag alla tankar på att någon gång flytta till ön, haha!

Nåväl. När vi ä n t l i g e n var på Åland ett dygn senare var ingen gladare än oss (och min svärmor). :-) Eftersom vi fick mycket mindre tid än tänkt på ön så bestod besöket mest av lillajulsfirande. Familjen Henriksson hade bjudit in släkt och vänner så vi firade med fullt hus, julmat, julsånger och mycket skratt. Förövrigt testade vi den nya utomhus-jacuzzin varje kväll, hade en filmkväll med hela familjen och så var Tove och jag ut på en långlänk med hunden Gin. Ungefär så. Short, but sweet.

JULFIRANDE I KRISTINESTAD

Vi anlände till Kristinestad på en torsdagkväll och direkt vi kom innanför dörren blev vi bjudna på fika. Resten av kvällen myste vi i soffan framför TV:n med resten av familjen. När vi vaknade på fredagen traskade vi iväg till gulliga mormor och hängde där cirka hela dagen. Vi pratade massor, åt universums godaste pannkaka och löste hela tre korsord. På kvällskvisten vankades det julöppning i staden. Då beundrade vi all julbelysning och tittade på olika uppträdanden. Mysigt!
Hela julöppningen avslutades med himla vackra fyrverkerier. Efter att ha varit ute rätt så länge var vi väldigt frusna när vi väl kom hem igen så då lyxade vi till det med bastu. Jag saknar verkligen att gå i bastun när jag nuförtiden kan göra det så sällan. Måste alltid passa på när vi hälsar på hos våra föräldrar, hehe. :-)
På lördagen var vi prick hela familjen samlad. På förmiddagen besökte vi min gamla lågstadieskola eftersom de hade öppet hus. De har renoverat skolan i några år nu och den blev verkligen såå fin! Det kändes så nostalgiskt att gå runt i alla klassrum och utrymmen igen, även om det såg helt annorlunda ut. På dagen hade jag bokat in en fotografering med min storasyster, men några av de bilderna ska jag visa i ett annat inlägg! På kvällskvisten stod vårt mini-julfirande på schema. Vi åt massa julmat och lekte lekar. Mina favoriter på julbordet är alltid lax och gravlaxsås! Det var så härligt att alla var tillsammans också. <3
På söndagsmorgonen var det dags för julbrunch med mina pinglor! Vår sista mattradition för i år. Vi brukar alltid ha den någon dag före julafton, men eftersom jag är bortrest i år fick vi boka in den lite tidigare. Vi alla samlades hos Jannica och så fixade vi i vanlig ordning ihop brunchen tillsammans. Sedan fick vi avnjuta en himla god julbrunch medan vi catchade upp om vad som händer i våra liv. Väntar redan på nästa träff!!
När jag kom hem igen begav mamma, pappa, Bill och jag oss iväg till skogen för att söka en julgran. Innan vi påbörjade letandet passade vi på att hälsa på denna söta häst. Vi hittade iallafall en perfekt gran nästan direkt, så vi behövde knappt gå in i skogen, haha!
Julgranen placerade vi sedan ute på gården och så här fin blev den efter att mamma och jag hade klätt den med ljus. Denna kväll avslutade vi återigen med bastubad och en ostbricka. På måndagmorgon vinkade vi hejdå till Kristinestad och åkte tillbaka hem till huvudstaden. Det är nog alltid lika skönt att vara på besök hemhemma!

EN ANNORLUNDA JUL

Julbelysning i Kristinestad.

Det är sjätte december (!!) och jag har fortfarande noll julfeeling. Den har tyvärr inte smugit sig på under ett enda tillfälle ännu. Jag kan räkna gångerna jag druckit glögg på en hand, jag har inte pyntat i lägenheten och lilla julgranen ligger fortfarande i källaren, jag har inte börjat lyssna på julsånger ännu och jag var inte ens pepp på att få öppna första luckan i julkalendrarna. Känner ju verkligen inte igen mig själv ens, haha! Jag tror dock att allt detta bottnar i att jag faktiskt inte ens ska fira jul i Finland i år. Vi kommer nämligen att åka utomlands och därför uteblir mer eller mindre allt som heter jul. Jag har helt enkelt inte lust med allt julmys eftersom jag vet att julkänslan ändå kommer att försvinna före det ens hinner bli julafton, om ni förstår? Jag har ju firat jul utomlands förr, men denna jul blir ändå väldigt annorlunda eftersom att jag även kommer att fira utan min familj, vilket jag aldrig har gjort förr. Just för att vi inte är på hemmaplan under julen, har Bill och jag firat jul i förskott med båda våra familjer de senaste två helgerna. Jag ska berätta mera om besöken i Kristinestad och på Åland senare. :-) Nu är bara frågan om jag ska tvinga på mig lite julfeeling i december trots allt eller om jag bara ska gå all in nästa år istället?

JULFEST MED JOBBET

Alltså, kamerarullen var verkligen fylld av massa bilder från julfesten med jobbet, men dessa bilder här ovan är de som jag känner att jag kan bjuda på, haha.. Vi hade en så himla himla lyckad och rolig kväll! Festkommittén hade hyrt en takvåning på Skatudden och där ägde festen rum. Vi blev bjudna på himla god mat och dryck samt tävlade i frågesporter. Mitt lag fick fullpott och vann alla tävlingar, wohoo! Senare på kvällen dansade vi till gamla godingar och hade fest i jacuzzin, haha. När det var dags att åka vidare begav vi oss till Heidi's Bier Bar där vi beställde in gigantiska ölstop, lärde den äldre generationen (hehe) att spela beer pong och dansade till stängning. Efteråt fortsatte vi ännu till en bar jag inte ens minns namnet på och sedan avslutade vi natten på Burger King. Jag var hemma någongång efter nollfyra nollnoll efter att vi äntligen hade fått tag på en taxi. Tack för en legendarisk julfest! Vi är verkligen ett så härligt gäng och mina arbetskompisar gör att det alltid är roligt på jobbet. <3

EN LITEN JULGRAN

I onsdags bjöd jobbet in till julfest. Temat var julmaskerad så jag bestämde mig för att pyssla ihop min egen utstyrsel. Slutresultatet blev en julgran! Jag blev faktiskt riktigt nöjd och fick himla många komplimanger. :-) Ville bara börja med att visa upp hur jag såg ut och nu ska jag gå igenom bilderna från själva julfesten och se om det finns något bloggbart, hehe. Så kika in här om en stund igen så har det säkert dykt upp fler bilder!

GLAD ÖVER ÅRETS FYRA ÅRSTIDER

Vinter.
Vår.
Sommar.
Höst.

Eftersom det nuförtiden verkligen mestadels är grått och tråkigt har både mitt humör och min motivation försämrats. Det känns som om den så kallade höstdepressionen faktiskt är oundviklig. Det fanns så många dagar i november när jag inte ens gick ut ur lägenheten eftersom jag inte alls hade någon lust att gå ut i det ruskiga vädret. Det blir heller inte bättre av att det under dessa gråa dagar inte ens blir ordentligt ljust under dagarna, och att det sedan redan på eftermiddagen är kolsvart. Men någonstans inser jag ändå att jag ju verkligen inte kan gå runt och sura över vädret eftersom detta år ju annars bara bjudit på ljuvligt väder och ljuvliga årstider. Vi fick en ordentlig vinter med minusgrader, snö och solsken, en uppfriskande vår med massa vackra blommor, en evighetslång och underbart varm sommar samt en höst fylld med färggranna färger och krispig luft. Tack för att jag får bo i ett land med fyra årstider och tack för att detta år har innehållit fyra perfekta sådana. <3

OM TVÅ BIOBESÖK

Det verkar som om vi alltid kommer in i en bioperiod när det blir höst. Jag menar, resten av året känns det verkligen som om vi helt glömmer bort att biosalonger ens exiterar, haha. Men när mörkret lägger sig får vi plötsligt himla feelis för att gå på bio. I höst började det med Johnny English, och nu de senaste veckorna har vi även checkat av A Star Is Born samt Bohemian Rhapsody. Den omtalade filmen A Star Is Born levde verkligen upp till mina redan höga förväntningar! Den var fin, berörande, sorglig och känslosam. Sedan älskade jag verkligen musiken och de duktiga skådespelarna. Jag som bäst tycker om lyckliga slut blev dock väldigt ledsen över slutet, men jag har nog inte varit ensam om att gråta till denna film. När filmen var slut ville jag bara se den igen och igen. Jag gillade också Bohemian Rhapsody väldigt mycket! Även om jag inte levde under den period som Queen var aktiva tycker jag att de har så himla många bra låtar. Under hela filmen tänkte jag bara på hur mäktigt det skulle ha varit att få vara på en av deras konserter. Det var iallafall intressant att se hur deras framgång utvecklades, eftersom jag inte var så insatt innan filmen. Huvudpersonen i filmen var också en stjärna! För att summera detta kan jag väl konstatera att jag verkligen tycker om filmer som innehåller bra musik himla mycket. Jag har oskojat lyssnat på soundtracket till A Star Is Born samt prick alla Queens låtar på repeat ända sedan vi såg filmerna, hehe. :-) Verkligen två sevärda filmer!