EN SUMMERING AV DENNA VECKA

Hej! :-) Det är dags att börja ta igen allt som lämnat åt sidan denna vecka nu och jag tänkte börja med att berätta lite om veckan som gått. I tisdags fick jag ta hand om två sjuka ungar, i onsdags besökte vi Monkey Mania, i torsdags var det playgroup och parken som gällde och i fredags hängde vi i parken samt tog en promenad. Jaa, och så har vi ju kollat femtioelva filmer med storasyster, haha. Ungefär så har min jobbvecka sett ut, om man förenklar den lite. Annat jag har haft för mig är skypedejter i form av morgonskype med Björn och fyra-timmars-marathon-skype med Jannica, bildredigering, födelsedagsmiddag med girlsen och idoltittande. Eftersom jag inte ens kom ihåg när jag senast hängde på beachen fick hela helgen bestå av just det. Lördagens program  var en coastal walk mellan Bondi och Coogee och däremellan solande på stränderna som vi passerade och denna söndag mötte jag upp Janne för några timmars stek på Manly. På lördagskvällen hann vi också med en rolig utgång. Nu ska jag inte göra desto mera bestyr denna helg utan jag tänker bara chilla, skypa med mamsen och Elin samt ta igen det nästsista idolavsnittet. Låter som en himla bra söndagskväll i mina öron. :-) Pusshej.

OM EN EKANDE BLOGG

Halvdålig webcam-bild, varsågod.

Hoppsan, här blev det visst tyst. Men jag har faktiskt haft varken tid eller motivation till att blogga de senaste dagarna.. Dessutom är det redan fredag igen, vilket betyder att helgen är på intågande och då lär det väl knappast bli något bloggande heller. Jag får helt enkelt se när jag tar igen allting, har iallafall himla många inlägg som väntar. :-) Nu får jag väl bara önska er en fin helg då och så hörs vi då vi hörs. PUSS.

HEMMA FRÅN MELBOURNE

Två flyget-är-försenat-och-vi-har-tråkigt-selfies.

Hejsan! :-) Tänkte bara kika in och meddela att jag är tillbaka i Sydney igen. Vårt flyg var försenat så jag kom hem mycket senare än beräknat inatt och efter fem och en halv timmes sömn var det väckning och en jobbtisdag väntade. Kanske inte himla kul, alltså.. Sådär annars har vi haft det riktigt awesome i Melbourne och vi har nog mest bara skrattat hela tiden, haha! Såklart ska jag bjuda på bilder, men det får bli senare för först måste jag ta itu med den här dagen. Pusshej.

FREDAGSFEELIS, HÄRLIGT VÄDER & MELBOURNERESA

Alltså FREDAG!! Även om denna vecka har gått otroligt snabbt är det ju alltid lika skönt när man får checka ut för helg. Sydney har bjudit på u.n.d.e.r.b.a.r.t. väder hela veckan och temperaturen börjar nå riktigt höga siffror nu. Idag hade vi trettioåtta grader och till helgen lovas det över fyrtio (!!). Så himla härligt, men så himla svettigt, haha! För min del blir det ändå inte att njuta av värmen på beachen, för imorgonbitti (eller rättare sagt inatt) klockan nollfyra nollnoll ringer väckarklockan och då ska jag återigen bege mig till flygfältet. Det är nämligen dags för att upptäcka Melbourne, WOHOO! Förlängd helg, ny stad, roliga äventyr och en av mina favoritflickor kan inte bli annat än bra och jag är så sjukt taggad! Men nu tar fredagsfeelisen  och all annan feelis man kan tänka sig över och resulterar i alldeles för många versaler och alldeles för många utropstecken, så nu tänker jag avrunda. Ha en toppenhelg ni med, finisar! :-) Pusshej.

SEX STYCKEN GLIMTAR FRÅN VECKAN SOM GÅTT

Haft en heldag med lillasyster. / Gjort universums godaste lunch: lax-krutong-salladsblad-ost-avokado-vitlöksdressing-sallad. / Ungefär bott i min gråa favoritjumpsuit. / Och ätit allt för mycket glass. / Hängt i parken och en playgroup med ungarna. / Haft en misslyckad photoshoot med otroligt rastlösa gullisar.

KAIKOURA

Alltså ååh, Kaikoura var SÅ fint. Och som ni ser fick jag till och med se lite sol! Dock blev alla aktiviteter jag hade bokat in inställda på grund av för blåsigt väder, så det var verkligen en stor besvikelse. Hade bland annat sett framemot whale watchingen så himla mycket.. Nåja, istället tillbringade jag tiden med att hänga på stranden, gå en länk längs med den vackra kusten, chilla med världens tröttaste och gulligaste sälar samt bestiga ett utsiktsberg. Riktigt finfint det också!

CHRISTCHURCH

Denna stad har egentligen inte så mycket att erbjuda, och har dessutom drabbats av jordbävningar som den nu återhämtar sig från. Men Christchurch fungerade i princip som en mellanlandning. Det var hit jag flög och sov första natten och det var här jag sov sista natten före jag flög hem igen. Däremellan sov jag också här en natt innan jag fortsatte vidare till Kaikoura. Hann också hänga i den stora och gröna Hagley-parken och göra lite succéshopping här. Det var det.

LAKE TEKAPO

Mitt nästa stopp blev Lake Tekapo, ett litet och himla fint ställe beläget vid sjön. Checkade in på hostellet och bara fem minuter efteråt hade jag hittat tre flickor som jag hängde med resten av min vistelse här. Första dagen badade vi i varma källor/pooler med bergen i bakgrunden, avnjöt en fancy dinner och fick se när bergen täcktes av de stora snöflingorna som dalade ner. Andra dagen drack vi varm choklad till frukost, beundrade den fina utsikten vi hade från hostellet och gick ner till sjön för att fotografera. Någongång mitt på dagen vinkade vi av varandra och fortsatte våra äventyr åt olika håll efter två riktigt mysiga toppendagar. :-)

MILFORD SOUND

Två timmars båttur på fjorden. Mäktiga vattenfall. Gulliga sälar. Höga berg. Blick över det vågande Tasmanhavet. WOW.

FIORDLAND NATIONALPARK

Så en dag gjorde jag alltså en heldags utflykt från Queenstown till Fiordlands Nationalpark och Nya Zeelands must do Milford Sound. För att nå fram till höjdpunkten måste man först köra igenom hela Fiordlands Nationalpark. Det var en sisådär fem timmars bussresa genom gröna skogar, sjöar, snötäckta berg och vattenfall. På vissa ställen stannade vi för att fotografera, och då fick vi också se papegojan kea, som bara lever i bergen på Nya Zeeland och även är den enda papegoja som faktiskt kan göra det. Dock var ju vädret inte på vår sida, förstås, men även om det var regnigt och grått och dimmigt på vissa ställen var landskapen och naturen de samma. Jättefint var det!

QUEENSTOWN

Jag kom till Nya Zeeland mitt i natten och efter sisådär fyra timmars sömn på ett hostell i Christchurch hoppade jag på en buss som tog mig hit - till Queenstown. Här stannade jag faktiskt tre nätter, och det var enda stället jag stannade längre än en natt på. Iallafall. Kom fram någongång runt aderton nollnoll och den kvällen bestod bara av en promenad runt staden och så gick jag ner till sjön för att fotografera. Avslutade med en sjukt god hamburgare på det populära stället Fergburger (som förövrigt lär ha världens bästa hamburgare, vilket jag kan hålla med om). Här hittade jag också mitt sällskap för följande dags program. Och den dagen tillbringade vi med att ta en tur upp för berget i en gondol för att se en magisk utsikt, råka beställa kanske universums största pizza, gå i affärer, ströva runt längs stranden, dricka vin och slutligen äta seafood till middag. Typ så. Nästa dag hade jag bokat in en utflykt som tog precis hela dagen och morgonen därpå var det dags att hoppa på bussen igen och så åkte jag vidare till nästa ställe.

NEW ZEALAND

Random bilder tagna genom bussfönstret.

Såja, då är vi igång. Tänkte först berätta lite allmänt om vad jag gjorde i Nya Zeeland och sedan tar vi en närmare titt på alla ställen jag besökte. Jag reste alltså runt på sydön i åtta dagar och försökte bara se så mycket som möjligt - vilket jag verkligen gjorde! Mitt äventyr såg ungefär ut såhär: Christchurch - Queenstown via Lake Tekapo och Wanaka - Milford Sound via Te Anau - Queenstown - Lake Tekapo - Christchurch - Kaikoura - Christchurch. Det blev alltså mycket bussåkande längs med de allt annat än raka vägarna, men samtidigt fick jag se och njuta av fina vyer och landskap, så även om vissa sträckor tog cirka hela dagen kändes det som om de ändå gick rätt så snabbt. Att resa som en backpacker och sova på hostell var en ny, faktiskt väldigt positiv, erfarenhet för mig. På alla fem olika hostell har jag träffat så många nya fina människor från hela världen och vi har haft det hur trevligt som helst ihop. Så även fast jag reste själv har jag knappt varit ensam alls. På dagarna var vi ute på små äventyr och om kvällarna var det riktigt mysigt då vi bland annat hade movienight, skrattade fram magrutorna eller satt och berättade livsstoryn framför en brasa. Något som däremot inte var det bästa, var vädret. Det var för det mesta kallt och blåsigt, och en kväll började det till och med snöa (!!). Men vädret kan man ju inte göra något åt och denna resa var nog så himla bra, lyckad och oförglömlig iallafall! :-)

OM EN MÅNDAG

Tjena! Idag är det måndag och det är lika med ledig dag för mig. Började dagen med en skön och lång dusch samt en god frukost. Därefter packade jag upp min backpack och ordnade upp allt kaos i rummet. När det var färdigt åkte jag iväg på lite ärenden och väl hemma igen satt jag bara ute och njöt av värmen och solen. Även fast jag varit ledig har jag ändå också gosat och lekt med ungarna hur mycket som helst, för tusan vad jag har saknat dem! Gullegrisarna. :-) Ikväll tänker jag ta itu med det stora bildberget (haha, see what I did there) från Nya Zeeland, så att jag hinner slänga upp alla inlägg om den resan före det bär iväg på nya äventyr i helgen. Med det sagt är det väl bäst att jag sätter igång nu, för det kommer nog att ta en stund.. Pusshej!

I'M HOME

Men hej på er! :-) Tiden gick återigen alldeles för snabbt och jag är just hemkommen från en alldeles fantastisk resa. Wow så fint det är i Nya Zeeland! Dock så har det fotograferingsmässigt varit himla frustrerande - jag menar, inte en enda (ursäkta) jävla bild ger Nya Zeeland rättvisa. Det gick helt enkelt inte att fånga allt det vackra på bild, utan man måste uppleva det på plats. Men lite (läs: mycket) bilder ska ni nog allt få iallafall! Nåväl, ville bara kika in och meddela att jag är hemma. Och efter att ha frusit typ konstant i en vecka känns det ändå faktiskt himla bra att vara tillbaka i mitt varma Aussie.<3 PUSS.

BYE AUSTRALIA AND HELLO NEW ZEALAND

NU sticker aivilos iväg och upptäcker Nya Zeelands hela halva sydö!! Såå. himla. peppad. Vi hörs antagligen först när jag är hemma igen, så sköt om er tills dess hörni! Pusshej. ♥

OM DANS, JOBB & SEMESTER

Hej! Gårkvällens aktivitet bestod av en dance class med koreografi till Beyonce (ååh så roligt!!) och efter att vi babblat färdigt med Anna hoppade jag på tåget och åkte hem. Sen var torsdagen slut. På fredagsmorgonen ringde väckarklockan nollsex fyrtio då föräldrarna åkte till jobbet, men ungarna hade tydligen bestämt sig för att sova längre så jag fick somna om och ta sovmorgon till nollåtta nollnoll istället. Därefter kröp gullisarna upp i min säng och så hade vi morgonmys hur länge som helst före vi tog itu med dagen. :-) Sen gick timmarna förbi i en himla fart och plötsligt fick jag ta helg OCH HOLIDAY. Imorgon åker jag till Nya Zeeland, alltså!! Ikväll ska jag bara vara hemma och bland annat skypa med mamsen. Och så var det ju det där packandet också.. Tur att jag åker först på eftermiddagen imorgon. ;-) PUSS.

TORSDAGSÄVENTYR & SEA LIFE

Torsdag. Direkt från morgonen begav jag och storasyster oss iväg och hela dagen var vi ut på äventyr. Vi tog ferryn till city, eller närmare bestämt Darling Harbour, och väl framme gick vi till akvariumet Sea Life och kollade på fiskar i flera timmar. Storasyster var helt förtjust och sprang runt och utbrast "fiiish" cirka varje gång vi såg en ny, haha! Min favorit blev iallafall den svart-, gul- och vitrandiga lilla fisken eller den tjocka, gosiga, gråa dugongen medan storasyster gillade hajarna mest. När vi var färdiga i akvariumet tog vi en sen lunch och sedan satte vi oss på ferryn hem igen. Ett riktigt fint äventyr. :-)

OM EN TISDAG OCH EN ONSDAG

Hej där! Igår var det tisdag och även om jag inte var helt frisk innebar det ändå jobb. Eftersom att jag knappt hade ätit något på tre dagar var jag så himla svag, men mot dagens slut kunde jag nog busa på som vanligt med ungarna. :-) På kvällskvisten stod ett låångt skype-samtal med moster och Hedda-hunden på schemat och innan jag somnade pratade jag också snabbt med mamma. Idag fick jag ta sovmorgon följt av en lugn dag fram till klockan fjorton trettio. Denna onsdag är jag barnvakt och jobbar kvällen istället, så jag började jobba först på eftermiddagen. Farföräldrarna är fortfarande här, så de vuxna stack iväg på middag till city medan jag och småtrollen har haft myskväll hemma. Vi har sjungit sånger, ätit egen middag, busat och så har båda ungarna badat. Sen när lillasyster hade somnat fixade jag ihop american pancakes åt storasyster och mig för att lyxa till det lite och dessa mumsade vi i oss framför hennes nya favoritfilm Frozen. Alltså jag börjar seriöst kunna varenda replik snart, haha. Efter filmen nattade jag också storasyster och därefter har jag bara chillat. Nu borde nog föräldrarna vara hemma vilken minut som helst och då tänker jag krypa ner i sängen och sova. Godnatt! ♥

HAPPY HALLOWEEN

Så i fredags vankades det alltså party för att fira halloween. Jag var utklädd till en sugar/mexican skull och det var min snälla och duktiga hostmum som så snyggt förvandlade mig till en!
Dessa tre bilder är tyvärr de enda jag har att bjuda på från kvällen - sen glömde jag visst bort att jag hade en kamera.. Men festen ägde iallafall rum på baren bungalow 8 och där dansade vi loss prick hela kvällen tillsammans med sisådär åttahundra (!!) andra utklädda halloweenfirare. Sjukt kul!

/ aivilos som tycker det är svårt att inte få
"pepsodentsmilea" på bild..

OM EN SJUK DÖSKALLE

Sneak-peek från fredagen.

Hej! :-) Jag har fått många påminnelser om att jag inte bloggat på länge, men nu blir det liv här igen. I fredags var jag och tjejerna på halloween party, och det var himla kul, men i slutet av kvällen började jag känna mig sjuk och det slutade med att jag har luggit halvdöd i över trettionio graders feber samt lidit av en grymt sjuk hals lördag söndag måndag. Så dit for resten av mina helgplaner och jag har varken haft bilder, storyn eller framförallt ork/energi för att skapa några blogginlägg. Enda jag har gjort under dessa dagar är att sova, äta medicin, dricka te, sova och sova mera. Kände mig ungefär så som jag såg ut i fredags.. Så nu vet ni hur det luggit (bokstavligen, haha) till, men nu mår jag mycket bättre igen! Puss.